Wat is er nieuw

Penningkruid doet het erg slecht

Vulpes

Active member
Lid geworden
11 februari 2021
Leeftijd
29
Mijn planten doen het al een tijdje slecht, vooral penningkruid. Hij lijkt iets te missen maar ik weet niet precies wat. Mijn doel was om de bak co2 vrij te houden maar misschien dat dat toch niet mogelijk is?
In de bak heb ik ook javavaren en die heeft niet van die typische co2-tekort plekjes. Maar ook mijn echinodorus bleheri heeft dunne lange bladeren en bijna overal komt meteen bruinalg op te zitten.
Nu weet ik dat het hoort bij de opstart van de bak (draait nu 3/4 maanden) maar hoe mijn penningkruid er bij staat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling. Er zit ook lichte baardalg op maar die wordt al weken niet meer dat dit. Wellicht eten mijn japonica’s de randjes ervan.

De enige plant die nergens last van lijkt te hebben in m’n bak is de vallisneria.
Ik heb rootsticks en dennerle powertabs voor de bodemvoeding en All in One plantenbemesting.

Weet iemand of het misschien nog aan iets anders kan liggen dan CO2? Wat misschien kan is dat mijn stroming er op staat. Ik heb een sproeier die aan deze kant van de bak naar beneden gaat en zo circuleert. Maar loeihard staat de stroming nou ook weer niet volgens mij.

alvast dank!
61397FF7-A34C-483D-A7B1-947158BCB396.jpeg
374CE82D-6923-44DF-B042-FF1FF222E939.jpeg

Verdere relevante bakinfo:
Licht: 8 uur per dag, 10,5 lumen per L. Weinig maar dat is ook wel de bedoeling met een co2 vrije bak.

Welke verlichting heb je en welke bak? Heb je een totaaltje en weet je alle waterwaarden?

Novolux 60 LED. Juwel 60 liter bak. Waterwaarden is even geleden, zal ik zsm weer even doen.

Ben ik weer. Ik vond m’n eigen topic weer bij het zoeken naar meer info over deze plant. Inmiddels toch weer begonnen aan Penningkruid maar hier gaat ook weer bruinalg opzitten en het zijn vooral kleine blaadjes die groeien en niet meer van die mooie grote.

Qua bak niks veranderd behalve wat nieuwe plantjes.
Recente waterwaarden zie bijlage.

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    186.8 KB · Weergaven: 105
  • image.jpg
    image.jpg
    182.4 KB · Weergaven: 111
  • image.jpg
    image.jpg
    140.9 KB · Weergaven: 108
Help Users