Penseel/baard alg?

holgersson

Well-known member
Lid geworden
27 januari 2013
Berichten
76
Locatie
Groningen
Website
www.aquaforum.nl
Beste allen,

Toen ik vanmiddag van een lang weekendje weg terug kwam zag ik dat er algvorming aan het optreden is in m'n aquarium.
Kan iemand me vertellen of dit penseel/baard alg is? (wat mijn vermoeden is)


137128_0_82_dsc_0094.jpg



Ik zit er aan te denken om de verlichting iets terug te schroeven, kwa uren en kwa sterkte, zal dit effect hebben?

Groeten Niels
 
Ik kan het niet zo heel goed zien, maar het lijkt idd op een beetje baardalg of beginnende staghorn alg.
 
Ik ben het met Sanneke eens. Als je de duur terugbrengt zal de vraag naar voeding afnemen.
Wat zijn de waterwaarden en hoelang heb je de verlichting aan? Wat voeg je verder toe en wat voor bak is het?
Ik zie dat het bladeren betreft vlak onder het oppervlak en daar is de intensiteit dus hoog. Het kan zijn dat de lichtintensiteit daar zo hoog is dat er een tekort in de voeding ontstaat.
 
Bedankt voor de reacties

Even wat aanvullende informatie:
Voor wat betreft de verlichting: ik gebruik een dag/nacht schema, van 830-20uur daglicht.
Middelen die ik toevoeg: dagelijks easy carbo (5ml) en wekelijks Profito (25ml).

De waterwaarden moet ik nog even testen.

Onlangs heb ik behoorlijk in mijn drijfplanten gesnoeid, waardoor er meer licht in de bak terechtkomt. Daar zou de lichtintensiteit zou daar iets mee te maken kunnen hebben.
 
Het weghalen van de drijvers zal er zeker voor hebben gezorgd dat er meer licht in de bak komt en dat kan de vraag naar voeding hebben verhoogd.
 
Ik heb zojuist het eea aan waterwaarden gemeten, met de volgende resultaten:

Temperatuur : 24 graden
KH : 5.5 dKH
pH zuurgehalte : 7.5
NH4 Ammonium : <0.05 mg/L
NO2 nitriet : <0.05 mg/L
NO3 nitraat : 5 mg/L
PO4 fosfaat : 0.4 mg/L
Fe ijzer : 0.2 mg/L

Alles gemeten met een druppeltest-set van JBL.
Ik heb ook nog een CO2 druppeltest, maar dit lukte niet echt helaas.

Als ik de lijsten van JBL mag geloven dan lijkt de NO3 waarde te hoog.
Als ik de CO2 tabel raadpleeg kom ik op een waarde uit van ca. 6 mg/L, ver buiten de gewenste zone. Wellicht toch nog eens een druppeltest proberen denk ik zo.

Wat vinden jullie van mijn geconstateerde waarden?
 
Je nitraat en fosfaat zijn beiden niet hoog en door het wegvallen van de drijvers kun je dan een tekort krijgen. Je no3 mag best 10-15mg zijn.
 
Hallo allemaal

De alg is naar mijn mening een staghorn alg en zeker geen baardalg.

wat me als eerste opvalt is dat het blad aan de waterspiegel het meest aangetast is

hier valt het meeste licht op, en 11 en een half uur belichten vind ik erg veel,als dit tenminste de hele dag op volle sterkte brand . 8 uur lijkt mij voldoende.
ook ben ik geen fan van spray bars, staghorn vind het heerlijk om zich te vermenigvuldigen,in veel licht en lekker stromend water.in het verleden zelf ook last gehad van deze alg,volgens veel aquarianen moet het water goed stromen,en de plantjes zachtjes mee deinen op de stroming.het zou de voedings- stoffen goed verdelen in het water,naar mijn ervaring en mening is dit onzin,en onwenselijk,vandaar dat er tegenwoordig lilly pipes op de markt zijn die het water een rustige flow geven,de lilly pipes die ik ken zijn niet naar mijn zin dus ik maak ze zelf, en in mijn beide bakken draaien deze zonder algen,volgens de ei methode .

dus ik zou zeggen ei methode 8 uur vol licht,en water inloop beheersbaar maken.

goede filtermaterialen gebruiken, keramische pijpjes in de ban,onzin dingen

goed filtermateriaal hoeft niet duur te zijn,vijversubstraat(gebakken klei ongelijke 8mm grote korrels) waar een goede bacteri�n huishouding in kan wonen,heeft groot poreus oppervlakte, 20 liter 12 euro merk onbelangrijk .

vriendelijke groet benlj
 
Ik ben het niet geheel met Benji eens. Er is niks mis mee als de plantjes licht deinen en dat heb ik in beide EI bakken ook namelijk.
Of de EI zinvol is dat is ook maar de vraag nog. Het aantal lichturen zou zeker wat terug kunnen naar 8-9 uur.
Op de foto is het lastig te zien om welke alg het gaat en wellicht kan de TS daar een betere foto van maken.
Het is wel zinvol om bij de huidige verlichtingsduur de voedingswaarden op te schroeven. Of Drijvers gebruiken/licht terugbrengen naar 8-9 uur.
 
Ik heb er ook last van, ook net onder de waterspiegel. De planten onderaan hebben er geen last van.
Er is maar 8 uur licht maar blijkbaar is dat nog teveel dus nu heb ik eens een deeltje van de led lichtbalk afgedekt zodat het niet zo fel meer is en hopelijk helpt dat.
Heb ook nog easycarbo staan die ik zou kunnen gebruiken maar heb toch ondervonden dat sommige planten het daar wat minder bij doen dus dat is mijn laatste optie.
 
Ja dat afdekken helpt. Je kan ook een stukje pvc buis om de tl schuiven. Vallisneria houdt niet zo van Carbo en ook Blyxa Japonica moet er aan wennen.
Je ziet wel vaker dat je net onder de waterspiegel algen krijgt.
 
met licht terug nemen bedoel ik niet dat je in de avond in een donker gat mag zitten turen,licht dempen kan inderdaad met stuk pvc,,,,beter is het om een reflector in stukken te zagen,wat extra klemmetjes kopen,en de delen dusdanig te draaien,dat het licht tegen de lichtkap straalt overdag zet je ze naar beneden,het is wel wat omslachtig maar het werkt wel,zo kun je planten die veel licht nodig hebben bedienen,en zij die minder nodig hebben afschermen.wat bij de een goed werkt,kan bij de ander niet werken,dit kan komen door dat de water samen stelling,per gemeente kan verschillen.
ook is het maar de vraag,als je langer belicht,dat je dan meer voeding toe moet voegen,een plant heeft biologise klok in zich,je moet zolang belichten ,in de uren dat een plant wil groeien,zeg maar gelijk opgaan met de natuur.

groet benlj
 
Javavaren is in ieder geval een plant die houdt van een gemiddelde lichtintensiteit verder mag het water wel wat bewegen.
Eigen ervaring heeft mij geleerd dat bij een hogere lichtintensiteit en geen waterbeweging en snel baardalg ontstaan kan.
Overigens weet ik niet welke planten er nog meer in je bak staan maar zo op het eerste gezicht is een Ph van 7,5 niet echt laag. Een beetje meer CO2 zou geen kwaad kunnen denk ik, waarbij nogmaals gezegd dat dit ook afhangt van de andere planten die zich in de bak bevinden. . Misschien ten overvloede Carbo is niet hetzelfde als CO2.


Groet,
Ben.
 
Je zou vlak onder de spraybar toch wel circulatie mogen verwachten. maar de no3 en de po4 zijn ook niet al te hoog dus met veel licht kan dat problemen geven.
Zoals ben al aangeeft mag ook de co2 wel wat omhoog met zo n hoge ph.
 
Allen bedankt voor de reacties,

Ik heb sinds een dikke week de verlichting teruggeschroefd naar 9uur en minder sterl licht. Mijn LED verlichting stuur ik trouwens aan met een controller, 's avonds heb ik hem ingesteld op nachtverlichting.
Ik merk dat de algvorming in ieder geval niet verergerd, wat ik maar als positief opvat..
Voor wat betreft het toedienen van carbo en plantenvoeding, dit laat ik nog even bij de oude hoeveelheden.

Ik ga voorlopig nog niks aan mijn stroming doen. Mijn spraybar sproeit schuin naar beneden, waardoor ik vrijwel alle planten lichtjes mee zie deinen. Lijkt me dat de voedingsstoffen dan wel goed verdeelt moeten worden door de bak.

Voor wat betreft de EI methode, daar zal ik me als beginnende hobbyist eerst in moeten verdiepen, dit zegt me weinig.
Ik ga me binnenkort even verdiepen in CO2 systemen. Hier zijn wel erg veel mogelijkheden voor, met verschillende prijskaartjes.
Eerst maar eens even kijken hoe m�n bak er over een aantal weken bijstaat.

Als toch blijkt dat de algvorming weer toeneemt zal ik proberen om een betere foto te posten.
 
Beste allen,

Even een update van mijn kant.
Inmiddels draai ik de bak sinds mijn vorige post met de volgende omstandigheden:

Licht:
Van 9:00-17:00, capaciteit 10% (LED van Kitelight: 2x wit, 1x RGB). Bak staat uit het directe zonlicht.

Watertoevoegingen:
dagelijks: easy carbo (5ml) en Profito (25ml)
3x per week: NPK macroelements (2ml)

Waterwaarden:
Temperatuur: 23gr.
KH: 6
pH: 8
GH: 8
NH4: <0.05
NO2: <0.05
NO3: 10
PO4: 0.6
Fe: 0.6
CO2: volgens de JBL kaart: 2 mg/l
CO2 druppeltest lukt me niet echt.


Bevindingen:
De alg lijkt te zijn verdwenen, althans de plukjes die ik voorheen tegenkwam, dat lijkt me positief.
Wat echter helemaal niet goed gaat is de plantengroei. Vrijwel alle planten zien er grauw uit.
Met name de Javavaren heeft last van zwarte bladpuntjes, de overige planten hebben veel gaten in de bladeren.

2 weken geleden zag ik een kaamlaagje op het wateroppervlak na een flinke waterwissel, inmiddels verdwenen.


Raad en advies:
Voor mij als beginnend aquariumhouder is het best lastig, veel adviezen, soms tegengestelde.
EI methode, andere spraybars, wel of geen CO2. Waar iedereen het wel overeen is, is het terugschroeven van lichthoeveelheid. Dat lijkt tegen de algengroei ook te werken.
Kwa stroming lijkt mijn bak wel in orde, met name als ik voer dan zie ik dit wel in de hele bak verspreid terecht komen.

Als ik mijn bak nu aankijk lijkt het me tijd voor een volgende stap, maar welke.. Ikzelf denk aan de aanschaf van een CO2 systeem, en/of het proberen van de EI methode.


Iedereen die op basis van mijn huidige omstandigheden suggesties heeft, ik hoor ze graag!

DSC_0412.JPG


DSC_0337.JPG
 
Met de EI voorkom je in elk geval tekorten en ik volg die dus ook. Je co2 is inderdaad erg laag en die mag flink wat hoger.
Is 10% led niet veel te weinig gedurende de dag??

Kun je een foto van de bak posten en van enkele planten?
 
Bedankt voor je reactie John.
Mijn eerste ingeving was bij het constateren van algvorming: meteen het licht terugschroeven voordat ik m'n bak er vol mee zit, wellicht iets te rigoureus gedaan.

De url die je post lijkt me erg nuttig, al is het best lastig beoordelen waar hem de crux zit. Wellicht dat dan EI nog niet zo'n gekke optie is, eventueel met een CO2 installatie.

Bij deze ook nog wat foto's die ik zojuist gemaakt heb:

DSC_0001.JPG
DSC_0005.JPG
DSC_0002.JPG
DSC_0003.JPG
 
DSC_0010.JPG
DSC_0009.JPG
DSC_0008.JPG
DSC_0007.JPG
DSC_0006.JPG


Van de spraybar aan de achterzijde maak ik overigens geen gebruik.
 
Laatst bewerkt:
Zo erg zien de planten er niet uit vind ik. Wel zie ik wat vuil op de bladeren. Heb je een idee waar dat wegkomt? Vooral op de laatste foto zie ik veel vuil op de bladeren liggen. Begrijpelijk dat je de verlichting hebt teruggeschroefd maar ze moeten wel zoveel licht krijgen dat ze nog goed groeien.
De bruine pikjes onder de Javavaren dat zijn sporen op je foto en die horen daar dus.
 
Kitelight leds mag je best zo rond de 8 uur voluit laten branden. Zeker dus niet op 10%, dat is veel te weinig. Ze gebruiken veelal SMD 5050 leds (de witte), niet echt sterk, dus doe dat gerust. Overigens zijn RGB leds nóg minder sterk. Je kan ook nog wat spelen met de plaats waar je planten staan. Javavaren vol in het licht is misschien een minder goed idee. Verder gebruik je al Carbo. Zeker bij baard/penseel alg kun je gerust eens op de plek waar de alg zit spuiten. Je water is zoals ik zie best wel hard (Ph8) , je kan proberen om dat wat zachter/zuurder te maken.
 
Bedankt voor de reactie's. Ik heb zojuist de verlichting aangepast. Ik laat ze van 10-18uur op 60% branden, eerst eens kijken hoe dat gaat bevallen.
Voor wat betreft de Ph waarde, deze schommelt meestal tussen de 7 en 8 bij mij.

Ik ga me de komende tijd verdiepen in EI, het overwegen waard lijkt me.
 
Er is een topic voor de EI mocht je vragen hebben. Zie ook in mijn onderschrift.
 
Wat je zou kunnen doen om het vuil van het blad weg te halen is tijdens het afhevelen ook een pollepel laten waaien door de bak zodat het vuil gaat zweven .
Teminste zo doe ik het altijd . Alg en vuil zijn natuurlijk 2 apparte dingen maar je bladeren zijn een beetje vies.
 
Vuil op de bladeren zal opname bemoeilijken en dat kan weer gevolgen hebben dus een "schoon" blad is zeker raadzaam.
 
Terug
Bovenaan