Penseelalg en waterwaardes. Waar ligt het probleem?

tharealmb

Well-known member
Lid geworden
9 augustus 2013
Berichten
428
Locatie
Sneek
Website
www.martijnbouius.nl
Na wat lezen op het forum denk ik penseelalg te hebben. Het is in principe gelijk aan wat je hier ziet:
idoz_0_7_aqua33.jpg


Op zich vind ik het niet heel lelijk eens (op hout ed) maar het begint nu wel erg de overhand te krijgen.

De Easycarbo-methode ken ik. En de waterstofperoxide (h2o2) ben ik aan het testen in een apart (ongebruikt) aquarium met aangetaste stenen en lijkt ook goed te werken.

Maar de vraag: Hoe kom ik aan deze alg? en hoe voorkom ik dat die terug komt?

Aquarium:
Ferplast Dubai 120 (240 liter)
Jbl cristalprofi e901 greenline
Klein stromingspompje (niet heel sterk iig)

Mijn waterwaarden zijn (gemeten met Sera druppeltest)
PH: 7.0
GH: Druppeltest op
KH: 11
NH3/NH4: 0
PO4: 0.5
NO2: 0
NO3: waarde vergeten, meet ik vanavond nog een keertje

Zijn er waterwaardes die dit direct kunnen veroorzaken? Of eventueel teveel voeren?
 
Een penseelalg zie je in de regel bij co2 tekort of slechte circulatie.
 
Slechte circulatie ZOU kunnen. Maar het zit ook gewoon direct voor de stromingspomp en filteruitlaat. Dus geen idee of dat het is.

CO2 lijkt mij eerder in mijn geval. De planten hebben vooral bovenin bladeren. Eerlijk gezegd wil ik niet met een CO2 systeem gaan beginnen. Vloeibare CO2 zou dus kunnen en gebruikte ik ook al 1x per week.

De oplossing lijkt dus de verlichtingsduur verminderen en/of Easycarbo toe voegen? En eventueel een extra stromingspomp?
 
Ik dacht dat je carbo dagelijks moet doseren, of bedoel je iets anders?? Minder licht kan ook helpen want dan neemt de vraag naar voeding af. Wat vaak wel helpt is een stootkuur carbo maar als je het niet veel op de planten hebt dan kun je het ook plaatselijk inspuiten met een spuitje carbo.
Maar goed, de oorzaak moet je wegnemen om herhaling te voorkomen en misschien kun je aan bio co2 gaan denken.
 
1x per dag bedoel ik inderdaad. Lokaal inspuiten doe ik nu sinds kort, en lijkt te helpen.
(Bio) CO2 wil ik eigenlijk niet aan beginnen. Dat is meer moeite dan het mij (persoonlijk) waard is. Vullen van flessen of suiker/gistmengsel vind ik zelf teveel tijd en aandacht vergen. Om dezelfde reden heb ik geen moeilijke planten maar veelal snelgroeiers.

Heeft een CO2 continu-meter nog zin bij het toevoegen/monitoren van de toevoeging van vloeibare CO2? dan kan ik op die manier het CO2 peil in de gaten houden.

Ik wilde nog een stromingspomp toevoegen, maar met 900 l/u + een klein pompje lijkt het toevoegen van een 2000l/h wavemaker wat overdreven als ik de topics daarover lees hier.
 
Nee een continutest heeft dan geen nut want carbo is geen echte co2. Je test zal wel een bepaalde kleur aangeven maar niet onder invloed van de carbo.
Ik denk dat 900L/uur voldoende moet zijn op een bak van rond de 250 liter. met een kh van 11 en een ph van 7 zou je volgens de tabel hoog in de co2 moeten zitten.
Hoeveel uren heb je het licht aan en waar bevindt de alg zich?
 
Ik kom hier vanavond even op terug :)
Heb GH druppeltest gehaald om dat ook nog te meten.

Ik heb LED verlichting die zonsopgang/ondergang simuleert. Dus de exacte verlichtingsduur is wat lastig, maar ik zal even kijken hoe die ingesteld staat momenteel.

Dus, vanavond kom ik er even op terug met meer info en een foto van het aquarium inclusief stromingsrichting, foto van de alggroei etc.
 
jessicapilon zei:
We wachten even je foto s af.

Allereerst de waterwaardes na heel nauwkeurig de druppeltest te doen (elke test 2x)

Aquarium:
PH: 7.75 (tussen 7.5 en 8. Moeilijk te zien)
GH: 11
KH: 9
NO2: 0
NO3: 0
NH3/NH4: 0
PO4: 1.0
Fe: 0.1
Cu: 0

Kraanwater:
PH: 7.5
GH: 12
KH: 11

Tijd voor foto's! (klikbaar voor groter)
N3eqO7WSiuQ6hBRj9xCmuDFleOZk6Crw.jpeg
Donkerblauw links onder: Aanzuiging filter
Lichtblauw recht boven: Oude locatie uitstroom
Rood links boven: Nieuwe locatie uitstroom
Oranje links boven: kleine wavemaker

Zowel in de stroming van de wavemaker zit alg als aan de andere kant van het aquarium. Dus ik denk toch iets van een tekort (CO2 zoals al gezegd). Die zit toch wel erg laag door de relatief hoge PH.

Nog wat bonusshots van de alg (jep, tis erg), Deze zit enkel op het hout en de rode nepplant (de rest is echt).

N3eqO7WSiuQ6hBRj9xCmuDFleOZk6Crw.jpeg
N3eqO7WSiuQ6hBRj9xCmuDFleOZk6Crw.jpeg
N3eqO7WSiuQ6hBRj9xCmuDFleOZk6Crw.jpeg
N3eqO7WSiuQ6hBRj9xCmuDFleOZk6Crw.jpeg
N3eqO7WSiuQ6hBRj9xCmuDFleOZk6Crw.jpeg
N3eqO7WSiuQ6hBRj9xCmuDFleOZk6Crw.jpeg
 
Ja met jouw ph zit je niet hoger dan ongeveer 5 mg en dat is niet veel bij een beetje belichting. De ph zou dus moeten zakken. Daarvoor kun je de tabel gebruiken.
 
Weten we zeker dat het hier om penseelalg gaat?
Ik heb ook iets wat er op lijkt, maar ik vermoed zelf dat het meer verwant is aan de mosbal, maar ben zeer benieuwd wat een kenner hierover te zeggen heeft!
654567coos_0_82_160813__mos_of_alg__1.jpg

261365coos_0_82_160813__mos_of_alg__2.jpg
 
Ik zou denken dat alles van een mosbal groen is en wat de foto laat zien van de TS heeft wel de kleur van penseelalg. Maar ja, wie ben ik.
 
Ik ben het eens met John, dit lijkt wel erg op penseelalg. Met een Ph een hoger Ph gehalte als het kraanwater van de Ts (?) is het water niet echt zacht/zuur. We lezen nog niets over de ingestelde verlichting? Ook meen ik planten te zien waarbij er, zoals de Ts ook schrijft, weinig blad zit. Dat brengt me toch op de gedachte dat er sprake is van een minder goede watercirculatie. Bovendien vraag ik me af of de extra wavemaker meer doet dan de stroming versterken. Niet de stroming is nl. hier van belang, wel de circulatie. Denkelijk is er geen stabiel CO2 niveau, een belangrijke oorzaak in penseel- en baardalg gevallen.

Kijk ook hier eens op:

http://www.aquascaping-blog.com/baardalg


Groet,
Ben.
 
Ben het met ben eens en gelet op de tabel zit je rond de 5 mg met co2 en dat is vrij laag. De Dubai 120 heeft dacht ik best redelijk wat licht en dan is dat voor veel planten net wat te weinig denk ik. Daarbij is de circulatie erg belangrijk zoals Ben al aangeeft.
 
Btw, Ben vroeg ook al hoe het zit met de verlichting ;)
 
SOrry voor de wat late reactie weer. Had dit weekend weinig tijd om te reageren.
Heb een Waterstofperoxide-kuur gedaan. Dit heeft een groot deel van de alg rood gemaakt. Dus volgend weekend ga ik dit handmatig verwijderen uit het aquarium en afzuigen.

Over de verlichting:
Half 7 gaat de blauwe verlichting langzaam aan, totdat deze om half 8 vol brand.
tussen half 8 en 11 gaat de verlichting langzaam volledig aan. dus Rood, Groen, Blauw en de 2 witte led-strips.
Deze branden vol tot 18:00 (dus 7 uur volledig licht)
Om 20:00 uur branden alle ledstrips nog maar op 50% sterkte
Om 21:00 uur enkel nog maar een zwak blauw led (20%)
Om 22:00 uur gaat het licht volledig uit.

Deze cyclus gaat elke dag zo. Als leds heb ik vrij sterke 5630 leds. In totaal komt er meer licht van de Leds dan van de meegeleverde T5 balken. Dit heb ik berekent (lumen) en ook getest (met fototoestel met belichtingsmeter).

De planten lijken vooral blad te krijgen bovenin. Waarschijnlijk omdat daar meer licht is. De zwarte bodem helpt ook niet denk ik (weerkaatst geen licht).

Zou het gebruik van planten die weinig licht nodig hebben kunnen helpen? Eventueel zou ik extra led-strips kunnen toevoegen om te kijken of dat nog helpt.

Planten op zich vind ik alleen belangrijk omdat ze voor een goed biologisch evenwicht zorgen. Zelf heb ik vrij weinig met planten (en het onderhoud wat erbij hoort). Ik hoef zeker geen hollandse plantenbak (erg mooi, maar niet voor mij weggelegd).

Volgende week probeer ik tijd te maken voor het algvrij(achtig) maken van het aquarium door mechanische verwijdering en afzuiging. Daarna zal ik sowieso weer even een update plaatsen. Ook ga ik weer wekelijks de waterkwaliteit testen en bijhouden in een app.

Mijn vragen nog:
Uitstroom heb ik nu dus verplaatst naar links achter, naast de wavemaker (die er meer zat voor de waaierhandgarnaal). Is dit beter dan waar die zat? de uitstroom zit namelijks links onder.

Lichttijd verlengen van 7 uur volledig aan?
 
Je gebruikt zo te lezen inderdaad niet echt veel licht, rood, groene en blauwe leds geven op zich nog minder licht af dat de witte leds.
Dat je planten bovenin wel bladeren en aangroei hebben wijst hier op. Waarschijnlijk heb je toch ook een onstabiel CO2 gehalte. Ik zou zeker proberen daar evenwicht in te krijgen. Ga ook voor een goede watercirculatie zodat de bemesting die je geeft ook overal komt.
Je kunt inderdaad kiezen voor andere planten. Javavaren, Anubias en bijvoorbeeld Cryptocorynes zijn planten die minder licht nodig zijn en ook wat gemakkelijker te handelen. Je hebt redelijk hard water dus ook Vallisneria komt in aanmerking.
Doordat je dan minder licht nodig bent zal ook de CO2 vraag dalen maar ze moet, als gezegd, wel zo stabiel mogelijk blijven.

Groet,
Ben.
 
benvo zei:
Je gebruikt zo te lezen inderdaad niet echt veel licht, rood, groene en blauwe leds geven op zich nog minder licht af dat de witte leds.
Dat je planten bovenin wel bladeren en aangroei hebben wijst hier op. Waarschijnlijk heb je toch ook een onstabiel CO2 gehalte. Ik zou zeker proberen daar evenwicht in te krijgen. Ga ook voor een goede watercirculatie zodat de bemesting die je geeft ook overal komt.
Je kunt inderdaad kiezen voor andere planten. Javavaren, Anubias en bijvoorbeeld Cryptocorynes zijn planten die minder licht nodig zijn en ook wat gemakkelijker te handelen. Je hebt redelijk hard water dus ook Vallisneria komt in aanmerking.
Doordat je dan minder licht nodig bent zal ook de CO2 vraag dalen maar ze moet, als gezegd, wel zo stabiel mogelijk blijven.

Groet,
Ben.

:thumbs:
 
Heel duidelijk verhaal Benvo.

Mijn plan is als volgt:
  • Lichttijd verlengen, eventueel meer witte led-strips toevoegen.
  • Planten kopen die weinig licht nodig hebben.
  • Alg handmatig verwijderen.
  • Eenmalig testen hoe de watercirculatie is en aanpassingen aanbrengen.
  • 1x per 2 weken water verversen (20%)ff
  • 1x per maand 1 filtermand schoonmaken (heb er 3 met filtersponsen, en 1 met cirax ofzoiets die ik nooit schoonmaak)
  • Minder voeren

Sowieso (alvast) allemaal bedankt voor alle info en het meedenken. Via online is er veel te vinden, maar wat meedenkende hobbyisten is altijd fijn!
 
Filtersponzen alleen licht uitspoelen als de uitstroom minder gaat worden. Meer of langer licht betekent ook dat de vraag naar voeding gaat stijgen. Dat zou ik pas doen als alles stabiel is en je geen algen meer hebt.
Ik zou dus ook voor planten gaan die minder licht vereisen. Ik zou zelf dus ook eerst het probleem met de algen proberen aan te pakken.
 
Je hebt helemaal gelijk jessicapilon.
Volgorde moet inderdaad anders. eerst de algen verwijderen, en daarna nieuwe planten plaatsen. En dan op basis van observatie/waterwaardes kijken hoe de verlichting moet worden bijgesteld om algen te voorkomen.
 
Bij algen is het beter om eerst de oorzaak aan te pakken want anders komen ze vaak net zo hard weer terug. Als dat ok is dan zou je kunnen kijken hoe en of je meer licht erboven gaat doen om zo meer licht onderin te krijgen.
Zoals ook Ben dacht ik al zei is je co2 niet voldoende of onstabiel.
 
De oorzaak is volgens mij te weinig circulatie (filter niet genoeg verschoond, was dichtgeslibd eigenlijk) en daardoor fluctuerende co2 niveaus. De oplossing is dus, lijkt het, OF minder licht, of CO2 toevoegen.

CO2 toevoegen zou kunnen met easycarbo (ik ga niet met bio co2 rommelen) maar licht verminderen is simpel. Maar zelf denk ik dat het meer een circulatieprobleem is. Daarom heb ik de uitstroom ook verplaatst naar waar de planten zijn.

Ik moet toch eerst de algen verwijderen om daarna te kijken OF ze weer terugkomen. En dan kan ik ook goed zien waar de oorzaak ligt. Nu is dat vrij lastig te zien door de hoeveelheid alg. En zeker met baardalg is het niet zo dat je even een blackout doet, een middeltje erin kiept en het is verdwenen. Daarom wil ik het eerst verwijderen, en daarna kijken of het terug komt, waar het terugkomt en wat de oorzaak dan kan zijn.
 
Ik kijk zelf vaak of de plantjes lichtjes bewegen.Je hebt al niet veel licht begreep ik dus dat zou ik niet nog meer minderen in dat geval.
Goede circulatie is inderdaad belangrijk en dat zal nu misschien beter zijn. Als alternatief voor co2 kan carbo de oplossing zijn.

Baardalg kan door een voedingstekort ontstaan en ik zie dat je no3 0 is. Dat is te weinig want deze moet nooit 0 zijn omdat planten dit nodig hebben.
Ik zou dus ook de voeding op orde brengen en de circulatie/stroming en dan kijken of dat voldoende is. Je kunt de alg met een spuitje prima inspuiten met carbo om het dood te krijgen.
Van hout en stenen kun je het vaak goed afborstelen of deze even in carbo leggen.
 
Ik ben op de rigoreuze tour gegaan. Alle planten en hout uit het aquarium, bodem omgespit.
Daarna met een schuurmachine alle alg van het hout af "geborsteld". Dat ging toch een stuk sneller dan met de schuurspons.

Van de planten enkel de niet-aangetaste stekken bewaard en teruggeplant. Ook direct een andere indeling gedaan van de planten. Direct ook gezien dat de wat schuwere visjes nog altijd leven en groeien (Pangio Kuhlii bijvoorbeeld, die zie ik nooit alle 5 tegelijk).

Na 2 uurtjes zwoegen zit het aquarium weer in elkaar, zijn de visjes weer op ontdekkingstocht en is de rust wedergekeerd.

Mijn plantenvoeding is bijna op, dus mijn idee was om nu de poeders te bestellen zodat ik zelf plantenvoeding kan maken. Samen met de druppeltests kan ik dan gerichter plantenvoeding geven.

Ik ga de waterwaardes weer in de gaten houden, de planten in de gaten houden en zien wat er gebeurd. Nu is het afwachten.
 
Die van de schuurmachine heb ik nog niet eerder meegemaakt :D.
Succes.
 
Je NO3 = 0, dat moet zeker omhoog, daar je PO4 = 1,0

volgens deze tabel heb je dan ideale waarden voor blauw alg
d8SCDmkPcf0sbrMj6V9y6iK6gXBO0_X1.gif

je nitraat moet dus naar omhoog, het zou rond de 12 � 16 moeten zitten.
 
De no3 mag gerust 20mg zijn bij een po4 van 0. Je moet ervoor zorgen dat alle voeding voldoende voor de planten beschikbaar is om een goede groei te realiseren.
 
Filtersponzen alleen licht uitspoelen als de uitstroom minder gaat worden. Meer of langer licht betekent ook dat de vraag naar voeding gaat stijgen. Dat zou ik pas doen als alles stabiel is en je geen algen meer hebt.
Ik zou dus ook voor planten gaan die minder licht vereisen. Ik zou zelf dus ook eerst het probleem met de algen proberen aan te pakken.[/QUOT


Inderdaad, heel juist!
 
Investeren in plantenvoeding en koolzuur heeft weinig zin zolang er nog zo veel kalk in je water zit..
 
Tom,
Dat hoor je vaker en mijn vraag is dan tot welke waarde is het wel goed opneembaar en welke stoffen worden minder goed opneembaar voor de planten??
Zover ik weet is dat voor de ene plant ook makkelijker dan voor de andere plant toch?
 
Als het gaat om vrije koolzuur dan ligt het kantelpunt bij KH = 3
Als het gaat om calcium, mag je GH niet hoger dan 9 zijn..
 
Ik heb hier een Gh van rond de 13 maar merk geen problemen met de opname van voeding in de bakken. Wellicht zou het beter zijn met een lagere Gh;).
Ik denk dat bij de meeste leden de Gh wel hoger is dan 9 (althans dat denk ik als ik alles zo lees)
 
Terug
Bovenaan