Penseelalg komt terug

M

MT-Yidaki

Guest
Hoi, na een lekkage 2mnd geleden hele nieuwe bak ingericht. Alleen een stuk hout en wat planten mee genomen.
Nu zie ik net hele kleine plukjes Penseelalg.

25C
PH 6.6
KH 4
No2 0
NO3 10
PO4 20
Computer CO2 toevoeging.

Een Eheim 2075 360 liter pomp en een 1800 Eheim powerstreampomp. Op een 400 liter bak.

Tips graag!
Michiel
 
Oww en 3 sera led tubeXchange. 2 sunrise en 1 plantcolor. 12 uur aan. Incl. Sunrise.
 
Heb je een goede stroming? Bewegen de plantjes allemaal licht?
 
Kan misschien wel wat meer. Had juist hierom die stromings pomp gekocht. Zal nog eens spelen met de stroom richting...
 
Met de genoemde pompen kwam ik er niet uit. Net een 3000 wave maker er bij gehangen. En alle plantjes deinen... ook de CO2 0.1 verlaagt. Nu maar hopen dat de plukjes verdwijnen. Ik wil het echt niet terug!
 
Ben benieuwd of dit effect zal hebben. Je waarden zien het er best goed uit verder.
 
MT-Yidaki zei:
Met de genoemde pompen kwam ik er niet uit. Net een 3000 wave maker er bij gehangen. En alle plantjes deinen... ook de CO2 0.1 verlaagt. Nu maar hopen dat de plukjes verdwijnen. Ik wil het echt niet terug!


Baardalg ontstaat vaak door of een onstabiel of te weinig CO2...!
Wat ook altijd helpt, maar neemt niet de oorzaak weg (!), is Easy-Life Carbo rechtstreeks op de pluisjes spuiten. Zonodig doe ik dit met een injectienaald waarmee je heel precies(maataanduiding) kunt doseren en aanbrengen. Kost bijna niets bij de apotheker.


Groet,
Ben.
 
De vraag is dan of het penseel of draadalg is. Penseelalg zijn plukjes en baardalg meer lange haartjes.
 
jessicapilon zei:
De vraag is dan of het penseel of draadalg is. Penseelalg zijn plukjes en baardalg meer lange haartjes.


Baardalg ziet er, dacht ik, uit als pluizige bolletjes. Vaak aan de randen van bladeren. Penseelalg heeft volgens mij juist wat langere draadjes, ca. 2 cm., die vanuit een punt groeien. Er zijn twee varianten, groene en zwarte penseelalg. De bestrijding kun je trouwens ook met Carbo uitvoeren, zoals ik eerder opmerkte.


Groet,
Ben.
 
Pak toch liever de oorzaak aan.
Het is nu nog heel weinig. Mijn CO2 is, zoals aangegeven computer gestuurd, dus zou stabiel moeten zijn...
 
Ja draadalg zijn meer als draden.
Denk dan toch aan een minder goede stroming op bepaalde plaatsen.
 
Nu de nieuwe stromings pomp is aangesloten neemt de alg nog steeds toe.
Wel bleek de No3 wat laag.
Dus:
Kh 4
Ph 6.43 +- 0.05
No2 0
No3 15
Po4 2
8 uur licht en 1 eheim 2075, 1 eheim 1800 stromingspomp en 1 2000 liter pomp.
Wat kan ik nog doen?
Groet, Michiel
 
Je hebt een 360 liter filter op een bak van 400 liter??
Dat is wel heel erg weinig dacht ik.
 
Tot 600 liter volgens Veldhuis.
 
Ik begreep uit je startpost dat het een filter tot 360 liter was. Je had het anders bedoeld dus.
Heb je wel overal een goede stroming??
12 uur licht is ook wel lang moet ik zeggen. Misschien dat eens wat terugbrengen??
 
Kun je een duidelijke foto plaatsen misschien?
 
Alle plantjes bewegen goed. Licht sinds maandag terug gebracht tot 8 uur
 
Ook op de E bleheri en een paar plukjes op de achterwand
 
12791110_10153395183931629_3444073423256317456_n.jpg
 
Als het maar op 1 plant zit dan zou ik toch aan een stromingsprobleem gaan denken. Gebruik je kleibolletjes en plantenvoeding?
 
jessicapilon zei:
Als het maar op 1 plant zit dan zou ik toch aan een stromingsprobleem gaan denken. Gebruik je kleibolletjes en plantenvoeding?

Hoe kan je stromingsproblemen oplossen?;
 
Met een pokmpje... Soms kan het ook op te lossen zijn door een beetje met je uitstroom te experimenteren.
 
MT-Yidaki zei:
Pak toch liever de oorzaak aan.
Het is nu nog heel weinig. Mijn CO2 is, zoals aangegeven computer gestuurd, dus zou stabiel moeten zijn...


Je hebt gelijk dat je de oorzaak aan wilt pakken. Echter is het vaak zo, bij mij althans, dat de al aanwezige alg niet direct verdwijnt door wijzigingen in stroming o.i.d.
Het is daarom dat ik voorstelde om de pluizige bolletjes met Easy-life Carbo te behandelen. je geeft als het ware een extra boost voor dat probleem terwijl nieuwe vorming wordt voorkomen door je overige maatregelen. In mijn geval bleek dit effectief.

Maar misschien los jij het probleem anders op waarvan ik dan weer wat leer daarom; veel succes en benieuwd hoe het verder verloopt!


Groet,
Ben.
 
Het is ook een alg die niet makkelijk verdwijnt en daarom zou ik of te werk gaan zoals Benvo al aangeeft of de bladeren met alg verwijderen.
 
Na wat heen en weer appen met een aquarium vriend uit Zwitserland mijn Fe eens gemeten...

Blijkt 1mg te zijn!

Ook de PO4 vond hij vrij hoog gezien het soort planten wat ik heb.

50% water gewisseld en nu de volgende waardes:

Co2 40 mg
No2 0
No3 20
Po4 1
Fe 0,5
PH 6,43
KH 4

Acht uur licht.
En 5000 liter per uur aan stroming (incl filter)
(Stromings probleem lijkt mij dus niet echt aan de hand)

Nu maar eens een paar weekjes kijken wat er gaat gebeuren...
 
Waarden lijken me best goed en ik heb een po4 van rond de 3mg meestal en dat is geen probleem verder.
Ik zou de algen zoveel mogelijk verwijderen en dan even afwachten wat het doet.
Op de achterwand kun je het inspuiten met carbo.
 
Achterwand is van glas (Met aan de buitenkant schoolborden verf) dus dat word niet de grootste klus ;-)

Dank voor het mee denken!

Omdat ik van afgeronde topics houd zal ik hier nog e.a. blijven posten ook als het probleem is opgelost!

Groeterdetoeter,
Michiel
 
Ik hoor graag hoe het over een tijdje gaat met de alg.
 
We zijn nu een paar weken verder en de alg is duidelijk op zijn retour!
Na dat ik dus voor voldoende stroming had gezorgd en er zeker van was dat mijn CO2 voldoende was bleef de alg maar groeien.
Ik had me helemaal suf gegoogeld en ge forrumed. Contact gehad met verschillende aquarianen maar niemand kon mij vertellen wat er aan de hand was... Tot een bevriend aquariumhouder uit Zwitserland mij wees op de effecten van FE (ijzer) Na meting bleek dit veel te hoog!

Een aantal waterwissels later begon de alg langzaam kleur te verliezen en nu is hij zo goed als verdwenen.
Met een tandenborstel haal ik tijdens de wekelijkse schoon maak steeds weer wat meer weg!

Penseel alg heeft dus niet alleen te maken met stroming en CO2 zoals veel mensen beweren maar ook je FE is van groot belang bij deze alg...

Ik hoop dat deze thread anderen verder op weg kan helpen!

Michiel
 
Nou dat is voor mij helemaal nieuw moet ik zeggen maar top dat het nu beter gaat.
 
Voor mij dus ook... Vandaar dat ik het vervolg blijf posten... Niets zo irritant als een niet afgesloten onderwerp ;-)
 
Heel goed. Ik zag je foto in je andere topic en dat ziet er goed uit nu.
 
MT-Yidaki zei:
Penseel alg heeft dus niet alleen te maken met stroming en CO2 zoals veel mensen beweren maar ook je FE is van groot belang bij deze alg...
Ik heb dit vroeger ook gehad met Easy Life Ferro. Telkens na het toevoegen van een paar ppm stonden er een paar uur later zwarte algen op dode objecten. Dit een paar keer gedaan met telkens hetzelfde resultaat. Op internet vind je een handvol mensen die dezelfde ervaring hebben met hetzelfde product.
Met andere ijzerpreparaten was dit niet, dus aan het ijzer zelf ligt het volgens mij niet, misschienspeelt het soort ijzer een rol samen met andere factoren.
 
Dus het is wel mogelijk dat de Fe er aan te grondslag heeft gelegen. Ik had er nog nooit van gehoord dus.
 
Terug
Bovenaan