Penseelalg?!

DaveHee

Well-known member
Lid geworden
14 februari 2015
Berichten
275
Locatie
Hendrik-Ido-Ambacht
Goedemiddag,

Ik zit met een klein algenprobleempje.

36416254092_4b6ce6e9e2_b.jpg


Zoals jullie op de foto kunnen zien heb ik last van alg.
Nu dacht ik dat het penseelalg was, maar als ik spiritus over de algen heen gooi worden deze niet rood zoals op sommige sites staat beschreven(Uiteraard in een apart bakje met wat algen die ik eruit heb geplukt samen met wat spiritus).

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
 
Heb ik nog nooit gezien wel benieuwd welke benaming deze alg heeft.
Zo'n algen zijn een nachtmerrie voor de aquariaan.:juggle:
 
Ja de foto is gemaakt van het hout wat in m'n aquarium zit.
Het lijkt erg wit doordat het flink belicht word, als ik stukjes weg pluk en in een bakje gooi dan is het groen :rolleyes:

Ik gebruik Co2 en voeg daarnaast nog los Easy carbo toe omdat ik denk dat het penseelalg is..
Ik had mn verlichting ongeveer 9 uur aan staan dit heb ik terug geschroeft naar 8 uur op een dag.

Ik zal morgen of overmorgen eens een goeie waterwissel doen en hopen dat het naar verloop van tijd minder word..:mad:
 
Is het vertakt of lijkt dat zo? Weet je de waterwaarden en heb je voldoende circulatie in je bak?
 
Het lijkt er idd op dat het vertakt. Dit zou dan duiden op penseelalg als ik het goed heb?
Ik denk wel dat ik voldoende stroming heb. Zeker op de plekken waar de alg ontstaat..
Heb 2x een e901 van jbl en nog een stromingspomp.
Waterwaarden zal ik voor en na de waterverversing even meten. Kan er wel even snel een teststrip in hangen maar dit is nooit nauwkeurig genoeg..
 
Als het vertakt dan zal het staghorn zijn denk ik. Hoelang draait je bak nu en heb je iets veranderd in de bodem of je filter?
 
Als het vertakt dan zal het staghorn zijn denk ik. Hoelang draait je bak nu en heb je iets veranderd in de bodem of je filter?

Het is een aparte situatie. Ik heb het aquarium pas opgestart, maar met water van een ander aquarium vandaar dat er al vissen in zitten.
Ik heb het filter van het oude aquarium in het nieuwe aquarium gehangen zodat alles zo goed als hetzelfde is.
Hierbij heb ik wel een nieuwe bodem gelegd, aquasoil, dus dit zou goed voor een ammoniumpiek kunnen zorgen.
Dit zou ook de oorzaak kunnen verklaren als het inderdaad om staghorn alg gaat.
Ik heb het filter een tijdje laten draaien i.c.m. een nieuw filter zodat deze zich ook vult met goede bacterieën.
Na een week of 2 heb ik het oude filter even opengehaald en de helft van het filtermateriaal schoon gespoeld, want deze waren erg vervuild.
Tevens heb ik 1 mandje met van die blauwe sponsen vervangen voor een mandje met keramische pijpjes.
Ik ga zo snel mogelijk proberen een goede waterwissel uit te voeren en vervolgens met een testkoffertje aan de gang om de waterwaardes te controleren.
Bedankt voor het meedenken iedergeval, ik hou jullie op de hoogte! :D
 
Ik lees net van de nieuwe bodem en daar kan heel goed de oorzaak zitten van deze alg.
 
Terug
Bovenaan