Wat is er nieuw

Penseelalg

  • Onderwerp starter Onderwerp starter karinD
  • Startdatum Startdatum
K

karinD

Guest
Ik heb last van penseelalg. Het groeit op mijn garnalenflat, de stenen, de anubiassen en ook een beetje op mijn crypto's.
Het is gekomen nadat ik een Co2 systeem had aangeschaft en daarmee succesvol de baardalg verbannen had.

Mijn waterwaardes zijn voor zover ik ze zelf kan meten goed:
PH 6,6
Co2 20
Nitriet 0
Ammoniak 0
Nitraat 1,5
Fosfaat 1

Ook heb ik redelijk wat stroming in mijn water.

Heeft iemand enig idee waar het door komt en wat ik eraan kan doen?
 
Wat is je kh dan?? Want penseelag komt juist door een co2 tekort namelijk.

Wat voor licht heb je en hoelang en op hoeveel liter??
20mg is vaak voldoende maar dat hangt ook van je licht af.
Is het zeker dat het penseelalg is?? Misschien een foto??
 
Waarschijnlijk teveel licht.
Anubias en crypts hoeven helemaal niet zoveel licht & CO2.

Welke planten staan er nog meer in?
 
Klopt Frank. Teveel licht waardoor er toch een tekort aan co2 is.
 
Correctie, ik zie dat ik het fout heb opgeschreven. Mijn PH is 6,9 en mijn KH is 6. Dan is de Co2 dus hoger, 22 ongeveer.
Ik heb 60 liter, en daar heb ik 2 11 watt lampen boven hangen. Een lamp brand van 9 tot 18.30 uur en den ander van 11.30 tot 21 uur.
Ik heb verder nog Limnophila Sessiflora, Christmasmos en Pogostemon Helferi.
Hoger met de Co2 durf ik niet.

Maar als het komt door te weinig Co2, dan snap ik niet waarom het pas kwam nadat ik begonnen ben met het toevoegen van Co2. Daarvoor had ik van alles aan andere algen, voornamelijk baardalg, maar geen penseelalg.

Ik heb er geen foto's van gemaakt en dat kan nu ook even niet, ik heb het gister zo veel mogelijk verwijdert. Hier vond ik het op de achtergrond nog redelijk duidelijk.
DSC_0151_zps244f5f6c.jpg
 
De verlichting zal denk ik de oorzaak zijn boven de 60cm.
Normaal hangt daar 15W boven en jij hebt grotendeels dus 22W.
Dat is denk ik teveel licht en gedurende 12 uur brand er steeds 1 lamp.
Ik zou de duur verkorten en ook de hoeveelheid licht.
Je kan bv de duur terugbrengen naar 9 uurtjes of 10 en dan de lampen samen niet meer dan een uurtje of 4 a 5.
Dan zal de vraag naar voeding sterk verminderen namelijk.
Je hebt nu eigenlijk 1,5 maal de gewone buis van 15W boven het bakje hangen.

Waarom je juist nu de penseelalg krijgt is me niet duidelijk.
Maar het is een teken van co2 tekort.
 
Mijn 60 cm bak ik 40 cm hoog, en de lampen hangen nog weer zo'n 15 cm daarboven. Glasplaat ertussen, ik weet niet of dat uitmaakt voor de intensiteit van het licht. Dit waren de lampen die bij het aquarium hoorden, meegeleverd werden (Dennerle).
Ik heb het met minder licht geprobeerd en minder lang overlappend, maar dan doet mijn pogostemon het niet. Dan zal ik dus weer op zoek moeten naar een ander plantje, om de een of andere reden wil het me niet lukken om een voorgrondplantje goed te houden 🙄
Ik zal vandaag beginnen met mijn licht minder lang te zetten.
 
Tja soms doen bepaalde planten het door omstandigheden minder. In mijn gewone 60cm bak wil dat plantje dus ook niet tgv te weinig licht.
Maar je kan dan beter daar een ander plantje voor nemen denk ik dan nu alg te hebben.
Je hebt ook wel kleine Crypto s hoor voor op de voorgrond en de Sagitaria Sabulata is ook erg gemakkelijk.
 
Hoe voeg je precies die CO2 toe?

Want het kan ook zijn dat het wordt veroorzaakt door onstabiele CO2, aangezien het pas begonnen is na installatie van het CO2-systeem.

En zoals John al zegt: vrij veel licht voor een bak waar je eigenlijk gerust minder licht kunt gebruiken. Op zich niets mis met meer licht, maar je moet dan wel voldoende �n stabiele CO2 kunnen voorzien. Persoonlijk verkies ik altijd minder licht omdat je dan een grotere "veiligheidsmarge" hebt qua algen.

De vraag naar CO2 is dan namelijk lager en het is veel gemakkelijker om de vraag te beantwoorden met je CO2-systeem dan bij een high-light bak waar de vraag veel hoger ligt.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: moge
      Terug
      Bovenaan