penseelalg

R

Roger1980

Guest
Hallo,

Sinds kort wat kleine penseelalgjes op mijn Anubias Barteri
Op de overige planten vind ik niks

Wel vandaag een dode gup.

Mijn bak draait nu 6,5 weken. Was de 2de dode gup, aan de rest is niks te zien.

De water waarden zijn prima volgens mij.
Ammoniak 0
Nitriet 0
Nitraat 0
Zuurgraad 7.5
Carbonaathardheid 6
Totale Hardheid 8
Temperatuur 24.8

Planten doen het redelijk. Behalve de Polygonum kawagoeanum
die moet ik denk ik als verloren beschouwen.

Water verversen doe ik ca. 1x per week 20%.
Zelf zit ik te denken aan CO2 te kort. Maar waar vind ik de omreken tabel? Ben aan het denken om de dennerle BIO 120 te kopen. Daarna evt. fles vullen met home made, maar dan heb ik een mooi setje (oog wil ook wat). Daarnaast gebruik ik nu geen plantenvoeding (voedingsbodem aanwezig), maar wellicht moet ik dan met CO2 ook maar beginnen met Easy-life profito.

Wat denken jullie?
 
Penseelalgen gaan groeien als er bepaalde stoffen niet, of juist te veel in het water zitten.
De reden hiervan is dat de planten dan stoppen met groeien, omdat zij een veel langere keten van voedingsstoffen en ander omgevingsfactoren nodig hebben om goed te kunnen groeien dan algen.

Je hebt alkalisch reagerend water welk ook nog eens vrij hard is.
Er zijn heel wat plantensoorten die dat niet zo fijn vinden.

Daarnaast heb je. volgens eigen meting helemaal geen NITRAAT in je water, terwijl dit toch een van de hoofdvoedingsstoffen voor planten is. Ook het OSFAAT gehalte is (helaas) niet bekend en daarvoor geldt hetzelfde.

CO2 en ander stoffen zijn wel van belang, maar alleen als ook de BELICHTING in orde is, dwz een bepaalde hoeveelheid lichtstroom gedurende minstens 10 uur per dag, en dan ook nog in de goede kleur of temperatuur ( uitgedrukt in Kelvin)

Verder is het van belang om te weten dat de van oorsprong moeraplanten ,i nje bak gebaat kunnen zijn met een voedingsbodem. voor de echte waterplanten geldt dat niet, deze "eten" alleen met hun bladeren en stengels en gebruiken de wortels enkel voor houvast te hebben.

Dus niet alleen voeding in de bodem is van belang, maar ook voldoende plantenvoeding in het water zelf. Maar alleen als er voldoend licht is, anders voer je alleen je algen.

Greetzz BigSmoke
 
Anubias soorten groeien traag en zijn daardoor vatbaarder dan veel andere soorten voor bealgingn. Kan al fors helpen om deze op een minder verlichte plek te zetten.

~ Ivo
 
Fosfaat heb ik 2 weken geleden gemeten was 2.
De lampen zijn 10 uur pd aan en het zijn de standaard lampen in de juwel rekord 800.

Zal vanavond het fosfaat van aquarium en kraanwater eens meten.
 
Tja Bigsmoke heeft het over 10 uur p/d maar in een ander topic waren er juist leden die aangaven dat 6 al voldoende is voor de meeste planten.
Ik vond 6 ook te kort om eerlijk te zijn.
De record 800 heeft geen zee van licht en dat is mooi denk ik.
Je komt met de tabel op een co2 van rond de 5 mg uit en dat is weinig, maar kan voldoende zijn.
Zoals andere leden albeschreven is de Anubias een langzame groeier en dus vatbaarder.
Als dit de enige met alg is zou ik weinig veranderen en het blad et alg verwijderen.
Als er meer alg is of komt zou ik zelf op bio co2 overgaan maar dan is de kans reeel dat je ok meer vraag naar andere voedingsstoffen zult krijgen.
Ik zou anders het licht dempen of zoals Ivo zegt bv terugbrengen naar 8 a 9 uur.

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/it ... ph-grafiek
 
po4 2 no3 0 dag balans hallo penseel alg en kans op andere algen soorten
zorgen voor balans is hier het aanraden

groet
jaap
 
Tja een nitraat van 0 is niet ideaal nee. Ik zou die ook iets verhogen zodat er geen tekorten zijn.
Maar goed er is wat penseelalg en dat is meestal een co2 tekort.
Maar op 1 plant zou ik niet zo moeilijk doen hierover.
Wel zorgen dat alles voldoende voor handen is voor je planten.

Misschien dat de no3 nu 0 is omdat de bak net voldoende heeft aan wat hij zelf produceert, maar ik zou het iets verhogen gaan. 10mg nitraat is een betere uitgangswaarde denk ik hier.
 
Terug
Bovenaan