Wat is er nieuw

Perlite voor kristalhelder water?

benvo

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2014
Website
aquaforum.nl
Hallo allemaal,

Hier en daar hoorde ik over een mij, tot nu toe, onbekend materiaal; Perlite. Het schijnt een (aluminium-)silicaat van vulkanische oorsprong te zijn dat door hitte ge�xpandeerd is.
Men gebruikt het kennelijk ook als filtermedium, althans in engels sprekende landen zag ik op YouTube. Heeft iemand hier ervaring mee? Helpt het bijvoorbeeld om je water kristalhelder te krijgen?

Dank jullie wel, alvast, voor de reacties!

Ik ben erg benieuwd,

Groet,
Ben.

using perlite in the filtration systems of fish aquariums - Schundler

I'm using Perlite as aquarium filtration material. Perlite is the white, light weight material that's added to potting soil. Perlite has a very high surface area. It would ...
www.schundler.com/aquariumfilters.htm -

Of het langdurig werkzaak is durf ik niet te zeggen.

Dag Ludger,

Dank ook Bertus voor je reactie! De door jou genoemde site had ik idd. ook gezien.

Purigen ken ik niet, d.w.z. ik heb er geen ervaring mee. Wel heb ik daar over gelezen. Volgens mij is dat een synthetisch product dat middels bleek weer is "op te laden", schoon te maken en met toevoeging van een primer hergebruikt kan worden. Perlite is een natuurlijk product ontstaan bij en middels vulkanische werking onder grote hitte. Doordat het net zoals bijv. mais omgezet wordt in popcorn, ontstaan er na afkoeling barstjes in de "opgeblazen verglaasde steentjes". Mede daardoor schijnt het goed te werken als een soort bioloogfilter maar ook maakt het je water kristalhelder. Nogmaals ik lees dit en er zijn wat ervaringen te zien op YouTube. Opvallend genoeg allemaal afkomstig uit Engels sprekende landen. Misschien heeft men er hier geen of in elk geval minder ervaring mee. Daarom mijn vragen. Ik zou bijvoorbeeld ook wel willen weten of het bijwerkingen kent, zo ja, welke. Als het zo goed is verbaas ik me erover dat het, kennelijk, hier zo weinig gebruikt wordt. Het is n.l. volop verkrijgbaar.
Ik hoop op veel (ervarings-(?))reacties.

DE naam perlite klinkt mij wel in de oren.

Maar dan in de bouw, dat het in vloeren verwerkt wordt.
Weet het weer, heb het vroeger in mijn schoorsteenkanaal (open haard)verwerkt ,als slappe blubber,voor isolatie.
Vloeren

Bij een onvlakke ondergrond, bij noodzakelijke opname van leidingen of ter verhoging van de geluidsisolatie wordt de vloer gelegd op een laag perliet korrels.
afbouwned.com/producten/vloeren/

Zou dus ook best in een filter gebruikt kunnen worden.

Perliet is ge�xpandeerde Mica vermiculiet is vergelijkbaar.
Het wordt in de industrie tot 1900�C verwarmd zodat het expandeert. Dus niet zoals verteld dat het door de vulkaan wordt gedaan, dat zal wel in de natuur voorkomen maar wordt niet verkocht.

Het is een zeer stabiel product, dat niet snel iets aan het water zal afgeven.
Door zijn structuur zullen de bacteri�n zich daar gemakkelijk in kunnen koloniseren.

Maar het is geen gemakkelijk product het weegt rond de 150gr/m� wat wil zeggen een zeven keer lichter dan water.
Het is dus niet gemakkelijk in een filter onder controle te houden.

Je kan het gebruiken de vraag is enkel waarom? er zijn zoveel andere producten die veel gemakkelijker zijn in het grbruik dat dit.

http://www.sibli.be/vermiculiet-p2nl.html
vermiculiet

Ik ben het met Malawi eens!

Gebruik gewoon Purigen en je bent voor jaren klaar!

Greetzz BigSmoke

Dank jullie wel voor de uitleg! Overigens blijkt nu dat er inderdaad twee vormen zijn; de door Malawi beschreven soort (grijs) maar ook de natuurlijke (witte) variant. Beide soorten worden verkocht weet ik inmiddels. De vraag waarom ik me bezig hou met deze zaken is omdat op YouTube verschillende mensen hoog opgeven van de zuiverende werking en vooral ook het kristalhelder maken van het water. Het blijkt dat, in elk geval de natuurlijke variant, geschikt is als bioloog product. Wel moet er vooraf goed gespoeld worden. (Stof(!)) Bovendien is het spul heel erg licht, het gaat drijven, opsluiting tussen bijvoorbeeld sponzen blijkt noodzakelijk. Purigen kende ik, zoals ik al schreef, (nog) niet maar het zeker ook de moeite waard om dat eens te bezien. In mijn aquarium dat al jaren draait heb ik problemen om het water echt (kristal-)helder te krijgen.

Nogmaals mijn dank voor de waardevolle informatie!

Kristalhelder water hoeft van mij niet,als het maar schoon is.
Dat kan ook met een zandfilter he.
Op de uitstroom van je filter.

Perlite of Perliet schijnt men in Nederland, hoe dan ook, nauwelijks te kennen of te gebruiken in de Aquarium wereld. Op de Vivarium beurs deed ik bijv. navraag. Met veel verbaasde blikken als reactie. Kennelijk wordt het meer gebruikt in Amerika, althans deze informatie vind je, als eerder gemeld, op YouTube.

We hebben nu een paar jaar ervaring en vinden dat het best al leuk gaat met ons bakkie.

495469_0_82_image1.jpg
948999_0_82_image2.jpg

341924_0_82_image3.jpg

Mooie bak!

Ik gebruik Purigen in mijn bakken..tot tevredenheid.

Waterkwaliteit Amerika of Nederland is ook een wereld van verschil!

Veel meer chloor dacht ik,...

Purigen! Ik heb een jaar geleden een klein zakje in mijn filter gedaan en is nu nog niet zwart, water is heerlijk helder.

Ik gebruik ook purigen, erg mooi schoon water.

Mooie bak, je mag gerust meer foto's plaatsen 😀

Dank jullie wel voor de leuke reacties!

Ik vergat nog te vertellen dat ook ik inmiddels purigen in mijn filter heb gedaan! (Met dank aan BigSmoke...)
Het water is ondertussen aanmerkelijk helderder geworden.

Overigens, mijn nieuwsgierigheid naar Perliet blijft...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan