Wat is er nieuw

Permanente PH en temperatuur meten

Erik-Mulder

Well-known member
Lid geworden
11 januari 2017
Berichten
112
Leeftijd
68
Locatie
Vlissingen
Ik overweeg om een permanente PH en temperatuur meting AAN / OP mijn aquarium te plaatsen.
Zodat ik in een oogopslag de PH waarde en de temperatuur (digitaal) kan lezen.

Mijn vragen;

1) bestaat zo iets ? (Heb bij ome alie wel wat "gevonden" dat mogelijk iets is)
2) Zijn er forumleden die zoiets hebben, en zo ja, wat zijn jullie ervaringen er mee
3) Uitgaande dat zoiets bestaat, wat is dan een aan te raden apparaat en aan welke prijsklasse moet ik dan denken ?

Zoals altijd, alvast weer bedankt voor eventuele reacties, groet, Erik uit Vlissingen..... 🙂
 
PH meters die a.d.v. een probe werken zijn er zeker, al heb ik daar zelf geen ervaring mee. Heb nog een oude in de schuur liggen maar nooit gebruikt. Dat ding is zo groot als een versterker en de probe die daarbij zit zal ondertussen wel vergaan zijn. Maar goed die dingen zijn er zeker!

Temperatuur meten en regelen doe ik zelf via een Inkbird ITC-306T daarmee kan ik in een oogopslag de temperatuur zien en hij stuurt de verwarming in mijn aquarium aan met een dag en nacht temperatuur instelling. Er is ook een versie die een verwarming en een koeling kan aansturen.
 
1) bestaat zo iets ? (Heb bij ome alie wel wat "gevonden" dat mogelijk iets is)

Ja zeker bestaat het, alhoewel ik mij afvraag of enkel de uitlezing heel veel nut heeft. Je ziet dit veel vaker toegepast icm een controller.

2) Zijn er forumleden die zoiets hebben, en zo ja, wat zijn jullie ervaringen er mee

Ik maak al jaren gebruik van de genoemde ITC-306T -> tot grote tevredenheid. Vooral omdat de unit gecalibreerd kan worden, er een dag en nacht temperatuur gehanteerd kan worden en ik de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid vele malen groter vind als van de basis thermostaat in een verwarming.

Verder maak ik sinds heel kort gebruik van een PH controller, waarbij ik nu dus ook continu uitlezing heb. Dit is nog een heel klein beetje wennen, maar ik vind het nu al super comfortabel en fijn, dus op zich zou ik het toch wel aanbevelen. Wat ook hier weer enkel de uitlezing aan waarde zou toevoegen vind ik lastig.

3) Uitgaande dat zoiets bestaat, wat is dan een aan te raden apparaat en aan welke prijsklasse moet ik dan denken ?

Inkbird ITC-306T tussen dde 35 en 40 euro, misschien nog wat goedkoper met ff goed zoeken
PH controller (van Ali) ongeveer 100 euro, europese zijn vele male duurder

PH en EC combi https://nl.aliexpress.com/item/3269...rchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_52
Geen idee hoe betrouwbaar het is.
 
Mijn robo-tank doet dat allemaal voor mij.
Ooit op een dag ga ik dat nog uitbreiden met EC.

Gebruik wel een Chinese probe op dit moment maar dat is vooral omdat ook de duurdere probes een beperkte levensduur hebben en de controller de gezondheid van de probe in de gaten houd
 
Oke, bedankt voor de reacties tot nu toe 😉

Nog een aanvullende vraag, wat is ongeveer de levensduur van een electrode ? Of is dat verschillend per merk / type ? Er van uitgaande dat de electrode(s) permanent in het aquarium hangen.
Ik denk dat ik sowieso ga voor een Ome Ali exemplaar, ( al gezien voor een tientje of 3 met sensoren) want ik ga het toch enkel gebruiken om de PH waarde en de temperatuur van mijn bakje uit te lezen / in de gaten te houden.... 😉

Waar ik in ieder geval wel op zal letten als ik er eentje bestel, of de elektrodes vervangen kunnen worden en los verkrijgbaar zijn. ?
 
Ik heb hier wel ervaring met de temperatuur sensoren, ik heb 2 x een afwijkende sensor gehad en heb deze toen vervangen. 9 euro.

Hoe dit bij PH gaat, nog geen idee
 
Dit lijkt me wel wat......

https://nl.aliexpress.com/item/33050344115.html?spm=a2g0o.cart.0.0.2f6d3c00MYmRGK&mp=1
Zou de PH sensor continu in het aquarium kunnen hangen ?
Of gaat dat juist ten koste van de "houdbaarheid" ?
Voordeel is natuurlijk wel dat ik dan niet hoef te knoeien met bewaarvloeistof, ijk vloeistof en dergelijke en niet telkens de kap moet openen om te meten..... 😉
 
Dit lijkt me wel wat......

https://nl.aliexpress.com/item/33050344115.html?spm=a2g0o.cart.0.0.2f6d3c00MYmRGK&mp=1
Zou de PH sensor continu in het aquarium kunnen hangen ?
Of gaat dat juist ten koste van de "houdbaarheid" ?
Voordeel is natuurlijk wel dat ik dan niet hoef te knoeien met bewaarvloeistof, ijk vloeistof en dergelijke en niet telkens de kap moet openen om te meten..... 😉
Neem dan een pH elektrode met een gel vulling. Deze blijft langer goed.

Doorgaans 1 tot 2 jaar.
 
Ik overweeg om een permanente PH en temperatuur meting AAN / OP mijn aquarium te plaatsen.
Zodat ik in een oogopslag de PH waarde en de temperatuur (digitaal) kan lezen.

Mijn vragen;

1) bestaat zo iets ? (Heb bij ome alie wel wat "gevonden" dat mogelijk iets is)
2) Zijn er forumleden die zoiets hebben, en zo ja, wat zijn jullie ervaringen er mee
3) Uitgaande dat zoiets bestaat, wat is dan een aan te raden apparaat en aan welke prijsklasse moet ik dan denken ?

Zoals altijd, alvast weer bedankt voor eventuele reacties, groet, Erik uit Vlissingen..... 🙂

Ik heb zoiets gebouwd op basis van een Arduino. Dit is een module dit deze zaken o.m. regelt:
ca1d239d4a6783f9a2e15f13a7b0dbed_400x400.jpg
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan