Persoonlijke Standaard Uitrusting


Joff

Well-known member
Lid geworden
12 mei 2020
Berichten
1,456
Locatie
Beverwijk
Hoe ziet jullie PSU eruit?
Zelf kan ik niet zonder onderstaande tools.
Van links naar rechts.

20210919_091348.jpg


2x varkenshaar kwasten. Perfect als verlengstuk van je vingers. En zacht genoeg om niets te beschadigen. Haaralg verwijderen, plantjes aanstampen, stenen en spleten schoonmaken. Ik ontdek elke keer weer nieuwe functionaliteiten van de kwast.

Recht lang pincet. Planten, slakken sensibiliseren, microscapen. Onmisbaar.

Tetra raammes, gewoon geen betere manier om je ruiten schoon te houden en ideaal vanwege de lange steel.

Schepnet zwart klein. Best werkende schepnet in de collectie. Ook de goedkoopste.


Hoe ziet jouw PSU eruit?
 
Nou ik gebruik fleece voor de ramen en een schepnet en ook 2 penselen. Verder natuurlijk emmers en slang voor het verversen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Ik moet toegeven dat ik ook fleece gebruik voor mijn ruiten. Maar alleen tijdens de ww. Met het raammes kan ik echter tussen de bedrijven door even een vlekje weghalen zonder mijn armen in de bak te steken.
 
Ik heb het niet zo op dat soort messen en ben toch met mn 2 linkerhanden bang voor krassen.
 
Dit zijn mijn werkinstrumenten.
20210919_094406.jpg

Een spons tegen algen op de raam. Een algenkrabber van JBL dat geen krassen maakt. Nog een algenkrabber voor de wat hardnekkige tegen het glas en bodem. Lange pincet, lange schaar, spring scissor voor mos en kleine planten. Een bodemzuiger van Eheim. Reinigingsspray van JBL.

20210919_095218.jpg

Bodemzuiger van Sera.

En inderdaad heb ik ook een vangnetje....

20210919_094430.jpg
:DD:DD:DD
 
Dit zijn mijn werkinstrumenten.
Bekijk bijlage 331379
Een spons tegen algen op de raam. Een algenkrabber van JBL dat geen krassen maakt. Nog een algenkrabber voor de wat hardnekkige tegen het glas en bodem. Lange pincet, lange schaar, spring scissor voor mos en kleine planten. Een bodemzuiger van Eheim. Reinigingsspray van JBL.

Bekijk bijlage 331380
Bodemzuiger van Sera.

En inderdaad heb ik ook een vangnetje....

Bekijk bijlage 331381 :DD:DD:DD
Ik zie een duur flesje bio clean en dat is blauw dus ik vermoed gewone Glassex en Glassex is veel goedkoper in gebruik Andre;)
 
Bij acryl zou ik het niet gebruiken maar glas houdt het mesje zelfs vrij scherp.
Hehe. Maar ik snap het risico.
De mesjes zijn vlijmscherp. Ik ben soms wel bamg dat een gup tegen het mes zwemt en zichzelf halveert. De beesten zijn zo nieuwsgierig en op zoek naar eten.
 
Bioclean is in mijn ogen beter dan glassex, daar zit alleen maar alcohol in. Bioclean is meer gelly en geeft volgens mij net wat langer bescherming.
16320384177341320692053530185385.jpg

Zelf doe ik het met ' gwoon streeploos schoon' , maar ik ga switchen.
 
*Edit*
Ik ben nog wat vergeten...
20210919_100143.jpg

Rechts dat aan de kraan gaat, daarna een slang en daarna links wat in de bak hangt bij waterwissel.

En daarnaast gebruik ik ook dit. Is echt reuze handig.......

20210919_100637.jpg

Ohnee, da's een verkeerde foto. Die gebruik ik bij het wandelen met Billy.

20210919_100938.jpg

:oopss::eek:
 

Bijlagen

  • 20210919_100807.jpg
    20210919_100807.jpg
    139.7 KB · Weergaven: 77
Laatst bewerkt:
Omg @Friesian ik zie al een aantal elementen waar ik jaloers van word.
Met name de bodemzuiger en de snelkoppeling op je waterwissel element.
Die laatste is bijna overkill. Nice!
 
Zover ik weet zijn er ook systemen met zeg maar "botte" mesjes maar goed ik waag me niet aan iets van metaal op het glas.
Bioclean is in mijn ogen beter dan glassex, daar zit alleen maar alcohol in. Bioclean is meer gelly en geeft volgens mij net wat langer bescherming.
Bekijk bijlage 331382
Zelf doe ik het met ' gwoon streeploos schoon' , maar ik ga switchen.
Ik gebruik het regelmatig voor de zeewaterbak maar merk dat Glassex minder strepen geeft dan die van het huismerk. Maar goed met zeewater heb je altijd wel water langs de ruit lopen met onderhoud en dat is zout dus lastiger schoon te maken dan bij de zoetwaterbak.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Mijn voorliefde voor scheermesjes is eigenlijk ontstaan vanuit noodzaak.
Marktplaatsbakken. Eerst om de interne juwelfilters zo efficiënt mogelijk te verwijderen.
Later bleek dat eigenlijk geen enkele kitrest bestand is tegen deze mesjes. Ook diep ingekalkte plekken kan je ermee fixen.
Als ik alleen maar nieuwe bakken had was ik wellicht voorzichtiger in mijn handelen ..
 
Eigenlijk hoort dit niet bij de PSU (, persoonlijke standaard uitrusting) maar toch maakt het voor mij een verschil.

Ik gebruikte eerst een accu boor-/schroefmachine om de gaatjes in de gaatjesbuis te boren. Sinds ik een boorstandaard heb boor ik anders. En 2 klemmen waar ik de buis mee op zijn plaats kan houden.

De gaatjes, de uitstroom is gelijk. Een klein beetje een andere houding van de accu boor-/schroefmachine gaf als resultaat dat er ook stroming was per gaatje naar links, rechts, omhoog, omlaag.
20210918_144108.jpg

20210919_112504.jpg
 
3D694089-5C16-466A-9128-3E98850C3684.jpeg


Plastic bakje dat ik gebruik om Sluierstaart indien nodig uit het water te scheppen, of om sponsjes mee uit te spoelen; plastic prikker achtergelaten door man die de dakgoot kwam schoonmaken, handig om even wat biomedia los te roeren in de overhead sump; rubber kwast om vuil tussen stenen vandaan te halen; drijvende ring die drijvende pellets bij elkaar houdt; schuursponsje en ruitenkrabber ( zo een waarmee je na Kerst spuitsneeuw van de ramen haalt); bamboe tandenborstel; netje met pantykousje erin om levend voer te zeven.
 
uitstekende PSU Giebeltje. die panty :p nice
 
20210920_153700.jpg

- Netje
- Algenmagneet/handdoekje (ik kan nooit kiezen) voor het glas
- Slang voor... water...
- Twee linkerhanden (w.v. één de foto maakte)
- Grote handdoek erbij want ik mors me een ongeluk

;)

Ohja en een emmer. Anders blíjf je dweilen....
 
  • Geweldig
Waarderingen: Joff
IMG_20210920_154250.jpg
IMG_20210920_154542.jpg
IMG_20210920_154330.jpg


zit in:
gebogen pincet
rechte pincet
gebogen schaar
rechte schaar
en ik heb ruimte gehouden voor een springcutter.

en in de onderste laag:
kokertje voor zand en soil
tds meter
borsteltje
kwast
garen
terratape.

ruiten poetsen doe ik met melamine spons, om gebruikte bakken goed schoon te krijgen is barkeepersfriend tof spul.
 
uitstekende PSU Giebeltje. die panty :p nice
Mijn opa ving watervlooien in Velserbeek met een net gemaakt van een oude panty, kon-ie zo uitspoelen in de vijver. Mijn pa deed dat ook, en met zo’n fijn net kwam er ook Cyclops mee en dergelijke. Zonder panty gebruik ik het trouwens om snel wat Eendenkroos uit de bak buiten te scheppen.
 
PSU…
4x basisjas
4x basisbroek
5x onderbroek
5x sokken
2x lange onderbroek
2x lang shirt
5x shirt
2x camo shirt
1x FM12
1x FM12 foedraal
1x schep
1x schep foedraal
2x patroonhouder tas
1x helm+ helm overtrek
1x modulair draagsysteem
1x rugtas
2x plunjebaal
1x rotota
1x snellader foedraal
1x riem
1x mes
1x kookset (brander + mestins)
1x veldfles+ beker en foedraal

Ohnee wacht…
We hebben het hier over vissen xD

1x pincet 50cm gebogen
1x pincet 50cm recht
1x pincet 30cm recht
1x schaar 50cm gebogen
1x schaar 50cm recht
Eheim 2213 om de bodem mee schoon te maken
Kalkoen pipet om vuil mee weg te blazen en peroxide te spuiten
2 netjes waar m’n vissen bijna niet meer in passen xD
En een tunze caremagnet voor de ramen
 
Nu ik toch alles al tevoorschijn heb getoverd voor de waterwissel van m'n grote aquarium, kan ik net zo goed even een foto maken.

IMG_20210921_195806.jpg


- Aquarium emmer
- Opvoer pompje
- Schepnetje
- Rechte pincet
- Gebogen lange schaar
- Algenkrabber (gebruik die alleen bij hardnekkig vuil)
- Tandenborstel
- Kwast voor het zachtere werk
- Filterwol voor de ramen
- En de nodige slangen

Daarnaast heb ik nog twee borsteltjes om m'n slangen mee schoon te maken

En natuurlijk vele handdoeken, want ik hou de boel nooit droog (zojuist nog een halve emmer water over de vloer gegooid...)
 
Verbazing wekkend iedereen heeft pincetten :rolleyess:

Wat doe je daar in godsnaam mee.
 
Verbazing wekkend iedereen heeft pincetten :rolleyess:

Wat doe je daar in godsnaam mee.
Plantjes terugzetten in de bodem, nadat je te bruut met een waterslang bent langs geweest en het plantje los rond de bak drijft
 
PSU…
4x basisjas
4x basisbroek
5x onderbroek
5x sokken
2x lange onderbroek
2x lang shirt
5x shirt
2x camo shirt
1x FM12
1x FM12 foedraal
1x schep
1x schep foedraal
2x patroonhouder tas
1x helm+ helm overtrek
1x modulair draagsysteem
1x rugtas
2x plunjebaal
1x rotota
1x snellader foedraal
1x riem
1x mes
1x kookset (brander + mestins)
1x veldfles+ beker en foedraal

Ohnee wacht…
We hebben het hier over vissen xD

1x pincet 50cm gebogen
1x pincet 50cm recht
1x pincet 30cm recht
1x schaar 50cm gebogen
1x schaar 50cm recht
Eheim 2213 om de bodem mee schoon te maken
Kalkoen pipet om vuil mee weg te blazen en peroxide te spuiten
2 netjes waar m’n vissen bijna niet meer in passen xD
En een tunze caremagnet voor de ramen

Dat is PGU, en een lijst met verouderd materiaal ook 😋
 
  • Haha
Waarderingen: Joff
Gelukkig, eindelijk iemand die ook minimaal 1 kast vol heeft met aquarium zooi 🤣
Ooohhh ja nou vergeet ik nog het een en ander: plastic doos met aquarium binnenfilters onder het keldertrapje, plastic tassen met filtermateriaal onder de piano, plastic tassen met filtermateriaal, luchtpompje en andere zooi in de mand met tuinspullen bij de achterdeur, en nog wat slangetjes, steentjes en ander spul in een emmertje op zolder. En niet te vergeten mijn vissen-apotheek in het kleine kamertje boven, in mijn kleine opvangbakje op het bureau. En o ja, ook nog wat aquariumbeeldjes in de kelder op het randje naast de weckpotten. Jee, nou ik er over nadenk staat hier ook overal van alles :eek:
 

Terug
Bovenaan