Peter74 zijn west Afrika bakje (60 cm)


Peter74

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 januari 2015
Berichten
1,265
Locatie
Eelde
Het is als volgt geworden:
492714_0_82_20150609_20.jpg


Het hout ben ik nog niet helemaal uit. (Ziet er op de foto vreemder uit dan in werkelijkheid :)
 
Ziet er leuk uit!

Das een beste lotus die je daar hebt, zelf zo groot gekregen of al zo gekocht? En hoe houd je hem zo laag qua bladeren?

Ik denk dat een drijfplantje ook niet verkeerd zal staan. Komt er ook nog meer vis in of blijft het zo?
 
gepland
(...)
? Desmocaris trispinosa ?
nondeju als Eelde niet zo'n end weg was hadden we een aardig groepje voor je gehad!
 
Mooi Peter. rechts van de Lotus lijkt me een Anubia. Klopt dat en staat die in de bodem?? dat zie ik niet helemaal goed namelijk.
Dat is zeker een mooie Lotus. Pas maar op de komende nachten hoor ;).
We wonen erg dicht bij elkaar zoals je weet :D :D.

een paar leuke voorgrondplantjes zal ook mooi staan denk ik.
 
Mooi hoor.
Wat het hout betreft, dat staat nog wat onrustig vind ik. Het zwaartepunt is wat onnatuurlijk hoog, waardoor je onbewust het idee hebt dat het om kan vallen. Ik zou dan ook het dikkere gedeelte onder doen. En leunen zorgt ook voor onrust. Als het hout uit zichzelf blijft staan heb je vanzelf een natuurlijk aandoend evenwicht.

Verder sluit ik me aan bij de complimenten over de lotus en algehele look.
Drijfplanten kan mooi zijn, voorgrondplanten is bijna een must voor de garnalen.
 
Misschien is die tip over het hout niet eens zo raar als ik het zo bekijk.
 
Heel mooi, vooral die prachtige lotus.
 
Kikkervis zei:
Das een beste lotus die je daar hebt, zelf zo groot gekregen of al zo gekocht? En hoe houd je hem zo laag qua bladeren?
Hij zag er al best aardig uit toen ik hem kocht, maar tijdens het indraaien in het aantal bladeren verdubbeld. Zo laag houden? Dat ging helemaal vanzelf. Daar kan ik de credits niet voor claimen :) Hij dijt wel erg snel uit, dus ik zal binnenkort moeten snoeien om hem niet te ver naar de voorgrond door te laten groeien.

Kikkervis zei:
Ik denk dat een drijfplantje ook niet verkeerd zal staan.
Er drijft nog het restant van een Pistia in en een heel bakje Riccia. Die passen nog bij het west Afrika thema. Ik wil graag meer hebben, maar kon niets anders vinden wat past in het thema.

Kikkervis zei:
Komt er ook nog meer vis in of blijft het zo?
De bak is vrij nieuw. De huidige en geplande bevolking staat in mijn onderschrift. Het lijkt me vooral leuk een 'harmonieuze' killigemeenschap op te bouwen. Grootste uitdaging lijken op dit moment de bodembewoners.
 
Mascha&Ivo zei:
gepland
(...)
? Desmocaris trispinosa ?
nondeju als Eelde niet zo'n end weg was hadden we een aardig groepje voor je gehad!

Zoals ik noemde kom ik er wat bodembewoning totaal niet uit. Waaierhandgarnalen kan ik hier in de buurt aankomen, maar voor de prijs van 4 exemplaren kan ik veel kilometers maken. Het is nu nog veel te vroeg, maar wellicht kom ik daar nog eens op terug! Het idee van de zweefgarnaal komt van jouw verhalen en fotos op dit forum :)
 
jessicapilon zei:
Mooi Peter. rechts van de Lotus lijkt me een Anubia. Klopt dat en staat die in de bodem?? dat zie ik niet helemaal goed namelijk.
Het zijn Anubias coffeefolia's. Die staat inderdaad dicht bij de bodem. Het is een 3cm wortelstok die vertikaal tegen de achterwand geklemd is. Hij steunt met de onderste punt op de bodem. Ik weet dat hij niet in de bodem mag en mocht hij aan de onderkant problemen krijgen, dan zal ik proberen hem wat hoger te plaatsen.

jessicapilon zei:
een paar leuke voorgrondplantjes zal ook mooi staan denk ik.
Ik ben erg op zoek geweest naar iets wat past in het west-Afrika thema, maar daar kom ik niet uit. Als ik het me goed herinner waren er wel wat grassoorten, maar die kon ik nergens krijgen. (Nu weten we inmiddels dat ik soms met mijn neus kijk :p)

jessicapilon zei:
Dat is zeker een mooie Lotus. Pas maar op de komende nachten hoor ;).
We wonen erg dicht bij elkaar zoals je weet :D :D.
Hahaha, we hebben een buurtwacht ingesteld :-D
 
Ok, dat kon ik niet goed zien op de foto Peter. dat is prima dan hoor.
Tja ik zie ook weinig uit W-A moet ik zeggen:

http://www.aquariumplantenshop.nl/herkomst-afrika

Aangezien ik wel familie bij je heb in het dorp zit er bij die buurtwachten vast wel iemand die....................... :D ;).
 
Alexej zei:
Wat het hout betreft, dat staat nog wat onrustig vind ik. Het zwaartepunt is wat onnatuurlijk hoog, waardoor je onbewust het idee hebt dat het om kan vallen. Ik zou dan ook het dikkere gedeelte onder doen. En leunen zorgt ook voor onrust. Als het hout uit zichzelf blijft staan heb je vanzelf een natuurlijk aandoend evenwicht.
Ja, ik ben zelf ook niet blij met hoe hij nu staat. Vorige week had ik het nog heel anders: Ingeklemd tussen achterwand en rechtervoorhoek met dat zware stuk aan het oppervlak. Dat vond ik er best leuk uitzien: Het leek net of er een boompje stond met wat wortels in het hout en de visjes zwommen er leuk tussendoor. Maar ik ben met je eens dat het stabieler is op de bodem. Daar zit de Lotus alleen in de weg ;-D Ik moet er in elk geval nog mee aan de slag.

Alexej zei:
Drijfplanten kan mooi zijn, voorgrondplanten is bijna een must voor de garnalen.
Ik kon niet zoveel drijfplanten vinden die in het thema passen. Voorgrondplanten was ook moeilijk. Daar was ook weinig voor en wat er was stond bij dat ze een goede voedingsbodem nodig hadden.
 
Meestal pas je de eerste tijd wel het een en ander nog aan in je bak hoor. In de regel duurt het wel even voordat je helemaal tevreden bent denk ik ;).
 
jessicapilon zei:
Meestal pas je de eerste tijd wel het een en ander nog aan in je bak hoor. In de regel duurt het wel even voordat je helemaal tevreden bent denk ik ;).

Daarbij: een aquarium is nooit af ;)
 
Ja dat is helemaal waar hoor. dat maakt het ook wel weer leuk.
Als je 1 ding verandert dan ga je vaak meer veranderen in de bak.
 
Ja, over dat hout kun je gewoon heel rustig nadenken en af en toe wat proberen.

Ik zou op de voorgrond denken aan Anubias Nanas. Past in thema Afrika, geen voedingsbodem nodig, en weinig lichteisen. En ik vind het een prachtig plantje, maar dat is smaak, natuurlijk.
 
Misschien is die Anubias leuk op te binden op het hout.
 
Erg leuk aquarium, misschien lees ik erover heen, maar heb je die achterwand zel gemaakt?
 
Ja. Is een kunstof plaat met daarop schijven lavasteen gekit. Die schijven zijn dunne plakken van het oppervlak van grote lavastenen af gezaagd.Met een slijpsteentje op de boormachine zo hier en daar de vorm wat aangepast voor betere aansluiting en gaten gevuld met wat gruis in zwarte kit.

Het was eigenlijk een oefen projekt. Het idee is om op termijn een keer grote bak (~1.60 - 2.00 m.) in de woonkamer te maken. Alles wat ik daar in zou willen, probeer ik nu uit in de rekord 800 en het 60 cm bakje op deze foto.
 
Mooi aquarium zeg!

Mijn complimenten ;)
 
Een update:

Het hout ligt nu vlak. Verder heb ik midden achter een portie Bacopa crenata bijgeplant. Ik zie overal dat die meestal midden of voor geplaatst wordt, maar bij mij komt hij al gelijk tot het oppervlak, dus leek me in dit kleine bakje beter om hem wat achterin te plaatsen.
195478_0_82_crw_7111.jpg


Een van de heren op de uitkijk.
796474_0_82_crw_7128.jpg


Twee dames in gesprek
669349_0_82_crw_7127.jpg


De Anentones hebben het ook gezellig (al op verschillende plaatsen eitjes in het lava zien zitten.)
575586_0_82_crw_7098.jpg


Gisteren ook een harempje Aphyosemion australe toegevoegd, maar die wilden nog niet op de foto. (Jammer, want ze zien er wel fantastisch uit!)
 
Erg mooi aquarium en leuke foto's van de annulatussen! Ik weet uit ervaring dat die behoorlijk lastig te fotograferen zijn, dus ik vind deze foto's erg goed gelukt.
 
In je topic lees ik ergens "voorgrondplanten is bijna een must voor de garnalen"
Dit klopt niet als we hier spreken over de zweefgarnaal. Deze garnaal heeft een totaal ander gedrag dan de meeste aquariumgarnalen. Het is een garnaal die meer rondzwemt(zweeft) en evengoed op de hogere planten en de achterwand zijn voedsel zal zoeken.
Zelf ben ik ook al enige tijd op zoek naar deze soort, heb ze vroeger nog gehad, maar momenteel zijn ze moeilijk te verkrijgen, als reden krijg ik hiervoor de ebola crisis...
Verder top aquarium, leuke bewoners, leuke inrichting, love W Afrika !!
 
Dat is ook niet nodig naar mijn mening.
Wel hebben garnalen graag wat mos en vooral voor de jongen is dat fijn om in te kunnen zitten. op hout zitten ze ook wel graag.
Ik ken veel mensen die ermee kweken en die hebben juist erg kale bakken naar mijn mening.
 
Dank voor de reacties! Zoals elders genoemd lijkt me Leptodictyum riparium dan bij uitstek geschikt, maar moet er dan wel een adres voor zoeken. (Is niet makkelijk aan te komen.)
 
Ik zou bij Frits gewoon wat mos halen. Dat is meestal Javamos en dat is makkelijk hoor.
Voor mij is mos gewoon mos moet ik zeggen al zijn er wel verschillen natuurlijk.
Ik heb altijd gewoon Javamos gebruikt voor de garnalen.
 
Nog wat fotos van de bewoners, nu inclusief de australes:

818753_0_82_crw_7189.jpg


965211_0_82_crw_7184.jpg


858523_0_82_crw_7146.jpg


458811_0_82_crw_7144.jpg


297384_0_82_crw_7137.jpg


Fantastische beestjes zijn het! Actief, leuk gedrag naar elkaar en naar de toeschouwer :)
 
Een shotje van de Aphyosemion australe man.
468655_0_82_crw_7635.jpg
 
Mooie foto's, leuk die killi's, heb je al een adresje gevonden waar ze die afrikaanse zweefgarnaal nog verkopen ?
 

Terug
Bovenaan