Wat is er nieuw

Peters 60cm bakje

Peter74

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2015
Het knutselen is begonnen. De bedoeling is om nu eerst een achterwand te maken door lavastenen vast te kitten op een kunststof plaat die je vervolgens in de bak kunt kitten als achterwand.
Zoals in:
- http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/it ... -lavasteen
- http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ber=578987
- http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... er=1484131

De afgelopen dagen heb ik al eens een aantal lavastenen doormidden gezaagd en vandaag de kunststofplaat op maat gesneden. De volgende stap wordt om de stukken nu zo goed mogelijk in elkaar te passen zodat er niet te veel gaten en kieren ontstaan waar je doorheen kunt kijken of waar visjes zich klem in gaan zwemmen. Dat puzzelen wil nog niet echt lukken. Ik denk dat de stukken steen die ik heb wat aan de kleine/dunne kant zijn... Ik ga voorlopig maar steentjes precies pas maken met hamer en beitel, maar zijn er ervaringsdeskundigen die nog tips hebben?

Mooi hoor. In de bouwmarkt op de laminaat afdeling,ligt vaak een "hoeken" overnemer. Allemaal stalen pinnetjes,die exact de vorm weergeven,Mss heb je er iets aan.

Dremel met een puntkop. Om het mooi op maat te maken

Dank voor de tips! Voor ik een Dremel aanschaf ga ik eerst proberen of het ook lukt met een vergelijkbare slijpkop op een gewone boormachine.
Ik heb inmiddels ook een paar grotere stenen gekocht (inclusief een paar die dikker zijn dan ik met de handzaag kan behappen 🙂 en daar wat grotere (~10x20 cm onregelmatig) plakken afgezaagd. Dat vult tenminste lekker op.

Ik blijf alleen aan het puzzelen als de boel los ligt. Alles verschuift steeds en een kleine verschuiving aan een kant geeft overal kieren een gaten. Hoe hebben anderen dat gedaan: steeds groepjes vastlijmen, laten uitharden, en 48 uur later weer verder? (Ivm mijn beschikbare tijd is het zagen teveel werk om in een keer te doen.)

je bak op zijn rug leggen, deeltje passen en dan kitten

Het puzzelen vordert gestaag... Ongeveer 40% van de achterwand is vol. Ik merk dat het steeds lastiger wordt om naadloze aansluitingen te krijgen doordat twee ronde stenen naast elkaar een steen met lange puntige uitlopers om het opgevuld te krijgen, vereisen. Nu heb ik al het zaagsel, slijpsel en gruis bewaard met het idee dit misschien ook als opvulling buikbaar is. Heeft iemand hier ervaring mee?

Mijn eerste gedachte was het door de kit te mengen, maar waarschijnlijk wordt dat niet mooi (visueel zal de kleur ander zijn dan dat van steen in water.) Zijn er andere lijm/kit soorten waar ik gaten mee in kan smeren en zaagstof/gruis in kan duwen?

Allemaal gelukt. Inmiddels voor de 2e keer gevuld met water en de plantjes besteld. Hopelijk nog voor het weekend inrichten 🙂

2015-05-04%2019.36.55.jpg

Knap gedaan!

Ziet er leuk uit hoor met die stenen op de achterwand.

2015-05-05%2021.34.39.jpg

Water nogmaals vervangen, bodem erin en pomp aangezet. Donderdag komen de plantjes!

had eenzelfde soort inrichting enkel met opgestapelde lavastenen, niet gehalveerd en geplakt...
wat zal dit je schoonmaak werk besparen 😀
gaaf gedaan. benieuwd naar je planten.

N.a.v. een draadje hier: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1681211 ben ik tot het volgende gekomen:

Al in huis, gaat er vanavond in:
- Vallisneria Spiralis - links voor de techniek (de verwarming komt daar voor korf van de pomp.)

Morgen wordt geleverd:

- Bolbitis heudelotii - op het plateautje rechts
- 3x Anubias coffee folia - 1x op een steen op de bodem, 2x op de achterwand, waarschijnlijk op de grote steen laag in het midden
- Riccia fluitans - goes with the flow 🙂

Ik twijfel erg over het stuk hout op de vorige foto. Als ik die rechts plaats, verdwijnt het zicht op het plateautje in de achterwand. Links is het een saai recht stuk. Het is te groot om hem plat op de bodem te leggen. Wellicht eerst toch zonder hout....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan