Wat is er nieuw

Ph 6 aanlengen met ph 8

  • Onderwerp starter Onderwerp starter schildpad
  • Startdatum Startdatum
S

schildpad

Guest
Mijn bakje draait in maar wil alles op orde alvorens daar leven in komt.

De ph is nu 6,5 en de gh is 5,7. De rest meet ik uit wanneer die ingedraaid zou moeten zijn. Maar als ik telkens waterwissel met een hogere ph, gaat die ph verlagende bodem het wel blijven verlagen?

Ik dacht een curverbox van 60L te vullen met osmosewater en daar dan over turf granulaat te filteren. Maar dan kleurt mijn water? Herbehandel ik dat met purigen dan stijgt de ph wellicht opnieuw?

Hoe verwissel je dan water telkens met de juiste ph? Wat natronloog of fosforzuur toevoegen zou overkill zijn zeker?
 
Verversen met osmose?
 
Verversen met osmose?

Ja maar die ph schommelt met het aquariumwater. Hoe een derde verversen met dezelfde ph is mij de vraag? Of trekt de ph verlagende bodem dat recht in het aquarium? Ik neem aan dat x aantal maanden later de ph aanzienlijk verhoogt door de waterwissels?
 
Ja maar die ph schommelt met het aquariumwater. Hoe een derde verversen met dezelfde ph is mij de vraag? Of trekt de ph verlagende bodem dat recht in het aquarium? Ik neem aan dat x aantal maanden later de ph aanzienlijk verhoogt door de waterwissels?
De PH verlagende bodem raakt uiteindelijk uitgewerkt, afhankelijk welk merk je hebt zal dat eerder of later zijn, zelf denk ik dat je er makkelijk 2 jaar mee kan doen, dan zal het wel duidelijk minder worden.
 
De PH verlagende bodem raakt uiteindelijk uitgewerkt, afhankelijk welk merk je hebt zal dat eerder of later zijn, zelf denk ik dat je er makkelijk 2 jaar mee kan doen, dan zal het wel duidelijk minder worden.

Heb Ada Amazon genomen. Dus ik moet dan gewoon een derde aflaten, osmose bijvullen en de bodem doet de rest?
 
Qua PH wel ja, even monitoren of je gh en kh voldoende blijven of anders deze eerst aan het ververswater toevoegen.

Zelf heb ik de bodem van Glassgarten en met deze kom ik uit op PH 5.8 met osmose.
 
Als je deels met kraanwater ververst dan zal de kh hoger zijn dan met alleen osmose en zal de bodem veel eerder zijn uitgewerkt. Dus met het gebruik van osmose gaat de bodem het langste mee.
 
Hier wat info wat lid Backplay destijds gaf:

Water verversen zonder carbonaten/bicarbonaten (osmose) en met (kraanwater) heeft een verschillende invloed op je aquasoil.
De gebakken klei en het organisch materiaal hebben heel veel plaatsen met een negatieve lading (anionen), die dus positieve (kationen) deeltjes aantrekken. De capaciteit van de bodem om die kationen aan te trekken heet de 'cation exchange capacity'. De meeste plaatsen zullen bezet worden door calcium, magnesium, kalium en waterstofionen (H+). De hoeveelheid waterstofionen gaat bepalen op welke pH je bodem blijft hangen, en mits die hoeveelheid waterstofionen afhangt van het soort materiaal dat in de bodem word gebruikt is er dus een verschil in pH tussen al de aquasoil's. Mits organisch materiaal een veel hogere CEC heeft, gaat een bodem met meer van dit materiaal een lagere pH geven.
Er zijn een paar zaken, zoals de pH, die invloed hebben op welk van deze kationen word opgenomen/vervangen, maar dan dwalen we te ver af.
Je bodem ziet er dan ongeveer zo uit:


Als je met kraanwater ververst gaan b.v. de carbonaten reageren met de H+ in je bodem, waardoor er een vrije plaats word gecreëerd omdat de H+ weg valt. Op die vrije plaats gaat er zich een kation hechten, en de kans is groot dat het calcium of magnesium word. Dus als je met kraanwater ververst verlies je op deze manier zowel een deel van je KH en GH. Het grote nadeel hiervan is dat je hierdoor telkens H+ verliest waardoor de pH dus stilaan zal stijgen. En door die stijgen gaan er ook van alle andere voedingsstoffen verwisseld worden.
Als je met osmose en GH+ ververst ga je dat verlies van H+ niet/miniem hebben en word er dus geen plaats vrijgemaakt voor b.v. calcium, waardoor je GH stabiel blijft.
 
Thanks dat is allemaal heel helder. Dat is nog niet te complex dan 🙂

Hoewel er wel een hoop onheil bij komt kijken. Als de scape dan mooi volgroeid is moet na ongeveer 2 jaar alles eruit om de bodem opnieuw te vervangen? Best lastig eigenlijk als de scape mooi op orde staat.
 
Ja ik gebruik dezelfde bodem als Ton en die gaat hier ook rond de 2 jaar mee als je puur met osmose ververst zonder kraanwater.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan