Wat is er nieuw

Ph aanpassen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter SuzanneX
  • Startdatum Startdatum
S

SuzanneX

Guest
Hi allemaal,

Ik ben een aquarium aan het indraaien (geen vissen). Ik zit nu op dag 8 en zie het nitriet en nitraat omhoog gaan dus dat begint goed te gaan.

Maar dan mijn probleem:
Het water wat hier uit de kraan komt heeft een ph van rond de 8. En mijn aquarium water heeft dus nu natuurlijk ook een ph van rond de 8. Ik heb me in de winkel laten vertellen dat dit als een aquarium langer draait nog kan veranderen en ik er anders van die bruine bladeren in kan doen. Maar ik wil eigenlijk liever geen bruin water.

Ik heb geen heel moeilijk visbestand gepland. Ik wil graag de corydoras sterbai, wat kardinaal tetras en ik heb nog wat guppen over van mijn oude tank die ook overgaan. Ik denk dat ik eerst ga kijken hoe het gaat met alleen deze vissen. Maar ik geloof wel dat deze vissen liever een ph hebben meer richting de 7.5.

Wat adviseren jullie? Moet ik nu al gaan proberen iets met de ph te doen nu ik nog redelijk veilig kan prutsen zonder vissen erin? En krijg ik dan extra problemen met de waterwissels?

Ik zou de bak eerst rustig 4 weken laten indraaien hoor en de natuur zn gang laten gaan. Voor de opstart kun je een klein beetje voer verkruimelen.
Hoe groot is je bak als ik vragen mag?

Ik zou de bak eerst rustig 4 weken laten indraaien hoor en de natuur zn gang laten gaan. Voor de opstart kun je een klein beetje voer verkruimelen.
Hoe groot is je bak als ik vragen mag?

Ja het voer voeg ik inderdaad af en toe toe. Het is een 180 liter tank.

Dat voer hoeft echt maar een klein beetje te zijn en dat hoef je enkel in het begin toe te voegen. Daarna gewoon even 4 weken met rust laten, zoals John ook zei. Na 4 weken kun je gaan beginnen met het wisselen van 30% van het water iedere week. Na 6 weken kun je beginnen met het toevoegen van vissen aan je aquarium.

Je mag altijd foto's plaatsen van je aquarium!

Bedankt voor de info. Met het opstarten komt het wel goed. Daar heb ik me echt goed over ingelezen voordat ik eraan begon. Het is echt de pH waar ik nog vragen over heb. Zeker omdat iedere water wissel de ph weer naar 8 zal brengen vraag ik me af wat het beste is.

Mijn opties lijken mij: mijn vissen op een ph van 8 houden wat niet helemaal optimaal is, maar hoeveel last hebben ze hiervan? Of iedere keer een veranderende ph hebben als ik het aanpas en de waterwissels doe. Wat me ook niet goed lijkt voor de vissen.

Als je wekelijks ververst dan zal de ph weinig veranderen omdat je ook met kraanwater ververst dat een ph van 8 heeft. Ph kun je verlagen met turf maar ja dan heb je wel die bruine kleur of je gaat co2 gebruiken. Wat voor bak is het en met welke verlichting en wat is de kh? aan de hand van de kh/ph tabel kun je ongeveer bepalen wat je co2 is. De co2 is ook van belang voor je planten dus of dat voldoende is hangt ook weer van je plantenkeuze af.

Gewoon afblijven van die ph. De meeste vissen hebben meer baat bij een stabiele. ph dan bij de "juiste".
Zeker je guppen zullen je dankbaar zijn voor de hogere ph, daar dit zoutminnende vissen zijn.

Gewoon afblijven van die ph. De meeste vissen hebben meer baat bij een stabiele. ph dan bij de "juiste".
Zeker je guppen zullen je dankbaar zijn voor de hogere ph, daar dit zoutminnende vissen zijn.
+1.
Je pH is prima voor die vissen, het is allemaal nakweek. Bovendien is er ook nog een kans dat je ph iets zakt door de CO2 uit de lucht.

Weet je toevallig ook welke hardheden er gepaard gaan met die pH?

Hi allemaal,

Ik ben een aquarium aan het indraaien (geen vissen). Ik zit nu op dag 8 en zie het nitriet en nitraat omhoog gaan dus dat begint goed te gaan.

Maar dan mijn probleem:
Het water wat hier uit de kraan komt heeft een ph van rond de 8. En mijn aquarium water heeft dus nu natuurlijk ook een ph van rond de 8. Ik heb me in de winkel laten vertellen dat dit als een aquarium langer draait nog kan veranderen en ik er anders van die bruine bladeren in kan doen. Maar ik wil eigenlijk liever geen bruin water.

Ik heb geen heel moeilijk visbestand gepland. Ik wil graag de corydoras sterbai, wat kardinaal tetras en ik heb nog wat guppen over van mijn oude tank die ook overgaan. Ik denk dat ik eerst ga kijken hoe het gaat met alleen deze vissen. Maar ik geloof wel dat deze vissen liever een ph hebben meer richting de 7.5.

Wat adviseren jullie? Moet ik nu al gaan proberen iets met de ph te doen nu ik nog redelijk veilig kan prutsen zonder vissen erin? En krijg ik dan extra problemen met de waterwissels?

Kardinalen kan je houden zo tussen een ph niveau van 6.5 á 7. Temperatuur 23 tot 27/28 graden. Sterbai's houden van een temperatuur tussen 22 en 27 graden en een Ph van 6.5 tot 7.5
In mijn Rio 180 heb ik beide soorten.

Weet je toevallig ook welke hardheden er gepaard gaan met die pH?
Deze heb ik een aantal dagen geleden gemeten op kh: 9dh en GH 8dh met de druppeltesten van westpro. Mij leek dat de totale hardheid eigenlijk hoger zou moeten zijn dan de karbonaathardheid maar ik heb de test wel goed uitgevoerd volgens de beschrijving.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan