Wat is er nieuw

Ph aquarium

Berghuis

Active member
Lid geworden
24 december 2021
Leeftijd
23
Hallo allemaal, ik ga ik een aquarium nemen met crystal red garnalen en rasbora galaxys en de ph waar ik met deze combinatie op uit kom is 7. Nu heeft mijn kraanwater een ph van 8,1 en dat is best wel een flink verschil. Ik vraag me af wat de beste manier is om de ph te verlagen. Turf in het filter lijkt mij niet heel goed voor de vissen, omdat dit zorgt voor steeds een schommeling bij waterwijzers. Dus wat is een goede manier om die ph te verlagen? Of is die ph niet zo belangrijk (lees soms dat veel kweekvissen kraanwater gewend zijn)?

Welnee.... Wij hadden 70 zebra rasbora bij de garnalen zitten de garnalen namen in aantallen toe.

Vraag is alleen hoe lang je rasbora leven. Die visjes kunnen echt niets hebben.

Als je niet op osmose over wil dan zijn middeltjes en turf een van de weinig overgebleven opties.

Met heel veel verstopplekken zal een deel van de kleintjes het wellicht overleven maar zelf hou ik garnalen en vissen ook gescheiden. Zelf heb ik vroeger in een 30 liter met een panty met turf gewerkt maar goed dat moet je wel om de zoveel tijd vervangen inderdaad.

Met heel veel verstopplekken zal een deel van de kleintjes het wellicht overleven maar zelf hou ik garnalen en vissen ook gescheiden. Zelf heb ik vroeger in een 30 liter met een panty met turf gewerkt maar goed dat moet je wel om de zoveel tijd vervangen inderdaad.
Maar zorgt dit niet voor een te grote schommeling bij een waterwissel als ik er water bij doe met een ph van 8,1? Lijkt mij niet goed voor de visjes

Als je het de eerste keer gaat gebruiken zal de ph langzaam zakken dus die waarde zakt niet in 10 minuten veel lager hoor. @bderooij is hier een expert op het gebied van turf.
Als je ververst dan zal de ph wel weer wat stijgen maar goed dat heb je ook als je ververst in een bak waar je co2 gebruikt.

Naar mijn ervaring heeft de pH na ongeveer 24 uur zijn laagste waarde bereikt. Wanneer deze weer gaat stijgen (uitgewerkte turf) gaat dit heel langzaam.
Als je gaat verversen kun je je water beter eerst 24 uur voorbereiden door er een zakje turf in te leggen (in dezelfde verhouding als je in de bak gebruikt) en er een klein filtertje of luchtpompje in te leggen om het water te laten rondpompen.
Op die manier krijg je je water dus al op een gelijke pH wanneer je het aan je bak toevoegt.

Naar mijn ervaring heeft de pH na ongeveer 24 uur zijn laagste waarde bereikt. Wanneer deze weer gaat stijgen (uitgewerkte turf) gaat dit heel langzaam.
Als je gaat verversen kun je je water beter eerst 24 uur voorbereiden door er een zakje turf in te leggen (in dezelfde verhouding als je in de bak gebruikt) en er een klein filtertje of luchtpompje in te leggen om het water te laten rondpompen.
Op die manier krijg je je water dus al op een gelijke pH wanneer je het aan je bak toevoegt.
Goeie tip, maar ik zou op die manier maar een emmer per keer kunnen verversen en dat heeft niet zo veel nut ben ik bang…

Crystal red garnalen (caridina) kun je het beste op een pH verlagende bodem en osmose water houden. Aan gemengd met de juiste mineralen.
Er zijn CR die op kraanwater kunnen, maar ze zullen dan niet fantastisch goed kweken.

Maar daarnaast moet je toch ook turf in de bak gebruiken want anders stijgt de ph toch snel? Of blijft dit laag en stijgt dat pas weer als je met gewoon kraanwater zou verversen?

Crystal red garnalen (caridina) kun je het beste op een pH verlagende bodem en osmose water houden. Aan gemengd met de juiste mineralen.
Er zijn CR die op kraanwater kunnen, maar ze zullen dan niet fantastisch goed kweken.
Vooral de hogere gradaties maar ik heb zelf de lage altijd op kraanwater gehouden en die kweekten flink.

Goeie tip, maar ik zou op die manier maar een emmer per keer kunnen verversen en dat heeft niet zo veel nut ben ik bang…
Je kunt een opvouwbare regenton kopen, een simpel opvoerpompje hoeft ook niet veel te kosten...
Verversen moet je sowieso altijd doen met water dat zo dicht mogelijk op de waarden in je aquarium ligt.
Ga je pH 7 verversen met pH 8, dan is dat verse water 10 keer zo alkalisch als wat in je bak zit. Je krijgt dan onherroepelijk schommelingen, wat voor geen enkel dier fijn is.
Een lage pH is niet heilig, een stabiele pH is het belangrijkste.
Natuurlijk, een dier dat een pH van 5 nodig heeft zet je niet op pH 8 (dat is 1000 keer zo alkalisch, is natuurlijk wel heel veel) maar als jij makkelijk een pH van 6 stabiel kan houden is dat beter dan een pH die tussen 4.5 en 5.5 heen en weer blijf schommelen

Maar daarnaast moet je toch ook turf in de bak gebruiken want anders stijgt de ph toch snel? Of blijft dit laag en stijgt dat pas weer als je met gewoon kraanwater zou verversen?
Uiteraard, maar het water voorbereiden is de beste manier om schommelingen tegen te gaan.

Vooral de hogere gradaties maar ik heb zelf de lage altijd op kraanwater gehouden en die kweekten flink.
En denk je dat rasbora galaxys het goed doen met een ph van 8?

Oeps, die heb ik nog nooit gehad dus wellicht kan een ander dat zeggen.

Ik heb al ruim 2 jaar de rasbora galaxy en ze doen het prima in ph 7

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan