Wat is er nieuw

pH blijft stijgen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Edolem
  • Startdatum Startdatum
E

Edolem

Guest
Hoi,

klein probleempje.... nou ja.. hoe erg is het eigenlijk?
ik heb redelijk hard water en heb co2 installatie.
ik doe regelmatig met ionenwisselaar ca2+ en mg2+ voor een groot deel verwijderen.
daarmee krijg ik de ph tot aan de 6.8
echter.. in een dag tijd gaat de ph weer terug naar 7.5.
met een continuetest blijkt dat ik voldoende co2 aanwezig heb. de planten groeien als een gek.

nu vraag ik me af.. hoe erg is dat eigenlijk dat de ph op 7.5 zit. de planten gebruiken natuurliljk toch ook erg veel co2?? als alles goed groeit??
of roepen jullie toch: osmosewater?? en is dat wel te doen in een bak met 700 liter?

Goedemorgen ,

Je planten doen het goed en groeien snel. Waarschijnlijk heb je daardoor geen last van algen. Wat is de reden dat je de PH liever op 6,8 hebt? Heb je vissen die een lagere PH nodig hebben?
Dat verlagen van de PH kan wel als je je buffer die de Kh vormt verlaagt. En dat kan je doen met osmosewater. Doordat er dan minder mineralen in het water komen zullen de planten ook minder hard gaan groeien.

Hobbygroet,
Jos Hut

Ik heb je vorige topic ook gelezen. En nu dit topic ook.

Ik krijg sterk de indruk dat je een halve ionenwisselaar gebruikt.

Namelijk de kation wisselaar.

Omdat je hier een behoorlijk zuur water uit krijgt. Is dit dus een H+ kation wisselaar.
Je wisselt hiermee dus alle positief geladen ione uit voor H+.
Dus je Ca en Mg en etc wordt vervangen door H+
Je krijgt hierdoor dus allelei zuren in je water. Die op zich niet stabiel zijn.
Waardoor de pH op den duur weer stijgt.

Bijvoorbeeld de kalk ( CaCO3 )uit je water wordt in jou geval dus H2CO3 wat weer uiteen valt in Koolzuurgas en water. Positieve bijdrage aan je CO2 gehalte.
Echter je CaSO4 calciumsulfaat onschuldige hardheid vormer. Wordt in jou situatie dus H2SO4. Dit is een zeer sterk zuur. Wat weer kan reageren met je bodem. Waardoor je weer CaCO3 krijgt. Negatief effect op je pH.

Wil je alleen een kation wisselaar gebruiken om water te ontharden. Dat moet je een Na+ wisselaar gebruiken. Echter dit is niet wenselijk in een aquarium.

Wil je het water ontharden en ontzouten. Dan moet je een dubbele wisselaar gebruiken. Dit water moet je dan wel mengen met kraanwater. Todat je de juiste hardheid hebt. De ionen blijven in balans. Er ontstaan geen zuren.

Dit zelfde effect bekom je ook met een osmose apparaat.

Jos Hut, tjsa.. je hebt eigenlijk wel gelijk. Alles gaat goed, op de ph na, die wat hoog is. Wat maakt het eigenlijk uit? Enige probleem is dat ik in verhouding voor mijn gevoel veel co2 erin pomp. Maar ja

biljoenblik: bedankt. Ik snap wat je zegt. Ionenwisselaar niet meer gebruiken. Als ik al ph wil laten dalen dan maar beter osmosewater of regenwater???

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan