Wat is er nieuw

ph bodem ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter jeffreyvanbakel
  • Startdatum Startdatum
J

jeffreyvanbakel

Guest
hallo ik wou net een bestelling gaan doen en kwam deze bodem tegen www.aquaplantsonline.nl/p/3995:c:341/bo ... aria-4-kg/

de naam:
Fluval Substraat/Soil voor garnalen aquaria 4 Kg

is dit de goede ? moet namelijk een ph verlagende bodem hebben voor crystal reds

groeten jeffrey

dit is inderdaad een ph-verlagende bodem. Ik heb deze zelf ook voor mijn crystal reds

oke dan ga ik die bestellen 🙂
moet ik verder nog mineralen hebben of dergelijke ?
neem aan dat je andere waarden ook drastische dalen ?
alvast bedankt mvg jeffrey

nou vroeg ik me toch af hoe dik een ph verlagende bodem mag zijn ?
wat als je er te weinig in doet ?
en wat als je teveel gebruikt ?

Net zo dik als een normale bodem doen.
Staat op de zakken hoeveel je moet gebruiken dus zit je altijd goed.

ik heb een aqua 40 en er zit een zak van 4 kilo in het lijkt mij nogal erg veel wat heb jij er zelf in ?
ik heb ook fluval stratum

Een hele zak is idd wat veel en zou 2,5 doen voor een aqua40.

dankjewel !

Als je over de nieuwe bodem een stuk zilverfolie legt en daar voorzichtig het water op laat stromen blijft je bakje kraakhelder tijdens het vullen.
Mist trekt ook wel weer weg maar zo komt er geen vettig laagje in je filter.

alleen me planten blijven niet zitten 🙁
dan maar als de mist gezakt is de planten erin enig idee hoelang het duurt voor je een beetje kan zien ? 😛

@John; Kan ziverfolie geen kwaad? (Ik ga binnenkort een aqua met zand vullen). Ik was van plan om een bord of een plastic zak te gaan gebruiken.

jeffreyvanbakel zei:
alleen me planten blijven niet zitten 🙁
dan maar als de mist gezakt is de planten erin enig idee hoelang het duurt voor je een beetje kan zien ? 😛

Dat kan binnen een uur zijn, maar als je pech hebt ook (veel) langer.

(Ligt er ook aan hoe sterk je filter is, je zou eventueel nog tijdelijk wat extra filter watten in je filter kunnen doen, als dat er nog niet inzit. Dan wel waar het water als 1e wordt aangezogen, dus waar het water je filter binnen komt).

Meestal is het de volgende dag weer helder.

Ja kan heel erg kwaad Niels vandaar m'n advies 😉
Nee joh is alleen ff met vullen en daarna haal je het er weer uit,niks loos! 😉
Wel heel de bodem afdekken met folie.

Haha 😛.

Ik vroeg het me gewoon af, het is toch metaal met water. Maar als je het snel doet kan het vast geen kwaad.

Ik ga het dan ook proberen! 😀

@Jeffery; Sorry dat ik even je topic kaapte 😉

Meestal zeggen ze dat de laag akadama/ph verlagende bodem 10% moet zijn van de hoogte van de waterkolom.
Dus 40 cm hoge bak moet worden gevuld met zo n 4 cm bodem.

De mist in de bak trekt vrij snel op hoor.

Een laag van 4cm best al krap en voor lagere bakken zou deze regel helemaal niet optimaal zijn,voor goede grip van de wortels is 5cm aan de achterkant voor hogere planten minimaal en is ook een algemeen advies voor alle bodembedekkingen.

@nilo1804 geen probleem 😉

en oke ik ho gewoon een laag van 5 cm aan en ja als ik dat had geweten van die folie had ik mij een hoop tijd bespaard 🙁

Haha ja je was net te snel of ik te langzaam! 😉

Dus ik moet aan de akadama of iets vergelijkbaars...

ik raad fluval aan is even een gek*t met je plantjes en stofwolk maar een super mooie bodem !
ben tot nu toe al helemaal tevreden

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan