PH continu stijgend bij stabiele kh/gh en co2 toevoegen


B

bart12345

Guest
sinds kort heb ik een ph controller waardoor ik continu ph waardes kan aflezen. Mijn kh en gh zijn 4.5, geregeld dmv osmosewater.

Echter, de ph controller staat 24/7 aan, zelfs als ik de ph controller op 7.0 af stel. Zelfs snachts, wanneer de ph zou moeten zakken, ook zonder co2 druksysteem, (geloof ik) stijgt de ph. Als ik de co2 vol aanzet (tig bpm) krijg ik de ph met moeite onder de 7. Dit lijkt me niet kloppen.

Ik vermoed dat er iets in de bak zit wat ph verhogend is, en ik verdenk de 6 stenen uit het tuincentrum. Echter, zou de kh en gh dan ook niet moeten stijgen? Ik sta werkelijkwaar voor een raadsel. Heeft iemand enig idee wat er hier mis gaat. De ph regelaar komt overeen met druppeltests en een aparte ph pen.

Iemand enig idee of er iets in mijn bak kan zitten wat de ph verhoogt maar niet waarneembaar de kh en gh verhoogt?
 
In een goed draaiende bak zonder CO2 toevoeging is de Ph in de ochtend lager dan savonds maar als je CO2 gaat toevoegen gaat de Ph geforceerd naar beneden, wanneer je stopt met CO2 toevoegen gaat de Ph weer stijgen naar zijn oude niveau door de Kh (Ph buffer) dus als jij snachts geen CO2 toevoegt (is ook niet nodig) dan zal de Ph weer terug stijgen naar zijn oude niveau
 
Nog een keer vanwege het verlies door de backup:

Ik zat x dagen zonder co2, vannacht daalde de ph wel van 7.57 naar 7.25, zoals je zou verwachten.

Met co2 krijg ik de ph echter niet onder de 6.8-6.9 terwijl ik hem eigenlijk op 6.5 zou willen hebben. Ik begrijp dat het "natuurlijk" niveau hoger is dan 6.9 en de ph daardoor snachts oploopt. Echter zou ik de ph dus wel wel stabiel op 6.5 willen hebben. Probleem is, dat ik de ph daar niet krijg, ook niet met een "kokende" bellenteller. Kh en gh zijn dus wel stabiel op 4-5.

Moet ik misschien de kh proberen naar 3 te krijgen? Of moet ik andere middeltjes gebruiken om het water aan te zuren?
 
Je zou dan inderdaad de Kh naar 3 kunnen verlagen want dat word het wel makkelijker om die Ph waarde te bereiken.
Als je nu met Co2 nog meer wil dalen dan bestaat er een kans dat je straks te veel Co2 in de bak gaat pompen, dus zou het langzamerhand meer osmose toevoegen.
Ook zou je nog over turf kunnen gaan filteren, verlaagd ook de hardheid en dus ook de Ph,
 
Ik ben geen scheikundige maar met een kh van 4 moet je volgens mij de ph al vrij makkelijk kunnen laten zakken. Wordt de co2 goed opgelost en hoeveel bellen doseerde je op deze bak?

Zoals ik al eerder had aangegeven heb ik op de meterbak met een kh van 7 ook 150 bellen nodig.
 
is het niet zo dat hoe lager de KH is, hoe moeilijker de co2 op te lossen is?
Dat zou verklaren waarom je de PH niet naar beneden krijgt.
 
Ik dacht dat je bij een hoge kh meer co2 moet toevoegen:eek:
 
Dit komt van een pdf van APO:

Een aquarium met een hoge carbonaathardheid (KH) heeft dan ook een grotere CO2 behoefte dan een aquarium met een lage carbonaathardheid (KH).
 
Hoe lager de KH hoe makkelijk het is om CO2 op te lossen

Maar ben je 100% zeker dat je pH setje geen technisch mankement heeft, of dat je pH pen kapot of niet goed geijkt is?
 
Geen reden tot twijfel John.

Maar ja, vanmorgen een heel verhaal hier neergezet.....


Nou ja, op mijn leeftijd:D:D. Ik heb weleens leden horen zeggen dat ik een geheugen als en zeef heb volgens mij;)
 
Vreemd dat jij hem niet lager dan 6,8 krijgt met een Kh van 4!
Ik krijg m'n Ph met gemak naar 6,7 en lager met een Kh 5 dus denk dat het aan je difuser ligt, te veel verlies of een te grote bak voor het soort difuser
 
Misschien is het handig als je even wat gegevens hier neerzet.

Welk CO2 systeem heb je?
Welke reactor, ladder, diffuser, atomizer gebruik je?
Welke grote heeft het aquarium.
Hoe beplant is het?
Wat voor filter gebruik je? Bioloog??

En een plaatje, doet het altijd goed!
 
Maar ben je 100% zeker dat je pH setje geen technisch mankement heeft, of dat je pH pen kapot of niet goed geijkt is?

Ja 100%, zowel de pen als de controller ijk ik regelmatig, en de waarden komen nagenoeg overeen + de druppeltest en teststrips bevestigen bij benadering de waarde.

Ik krijg m'n Ph met gemak naar 6,7 en lager met een Kh 5 dus denk dat het aan je difuser ligt, te veel verlies of een te grote bak voor het soort difuser

Nog niet aan gedacht, maar daar zou wel eens het probleem kunnen zitten.

Misschien is het handig als je even wat gegevens hier neerzet.

Welk CO2 systeem heb je?
Welke reactor, ladder, diffuser, atomizer gebruik je?
Welke grote heeft het aquarium.
Hoe beplant is het?
Wat voor filter gebruik je? Bioloog??

En een plaatje, doet het altijd goed!

Systeem: sera precision drukverminderaar uit het jaar nul met 1 mano meter op 500gr fles. afgaande op de bellenteller en zeepsoptest werkt die nog goed.
$_9.jpg
deze is het.

Ik gebruik de intense bazooka atomizer, bij veldhuis vandaan. Deze om precies te zijn. Mijn bak is een rio 240, Naar mijn idee redelijk beplant, maar oordeel zelf dmv onderstaande foto. Ik gebruik een e901 voor de filtratie.

IMG_09201.png
 
Wat zie ik links op het water oppervlak? Het lijkt een hele harde stroming?

Als dat CO2 belletjes van de bazooka zijn, dan is dat je probleem.
Belletjes mogen niet bij het oppervlak komen.

Je kunt de bazooka het beste ergens plaatsen waar de belletjes meegenomen worden door de stroming in de bak.
Of, je hangt de bazooka onder de aanzuigkorf. Lossen de belletjes op in je filter. Heb je 100% rendement.

Doe ik ook met de atomizer.
 
Wat zie ik links op het water oppervlak? Het lijkt een hele harde stroming?

Als dat CO2 belletjes van de bazooka zijn, dan is dat je probleem.
Belletjes mogen niet bij het oppervlak komen.

Je kunt de bazooka het beste ergens plaatsen waar de belletjes meegenomen worden door de stroming in de bak.
Of, je hangt de bazooka onder de aanzuigkorf. Lossen de belletjes op in je filter. Heb je 100% rendement.

Doe ik ook met de atomizer.

Het wateroppervlak is links wel in beweging door de pvc uitstroom die links van het midden een centimeter onder water zit. Ik zou het niet typeren als hele harde stroming, maar een rimpeling in het wateroppervlak geeft het zeker.

Het zijn geen belletjes van de co2, die zit rechtsachter in de hoek en de mini belletjes worden als het ware aangetrokken door de spraybar die daar zit en zo naar mijn idee de bak doorgepompt. Ik heb de atomizer ook wel onder de aanzuigkorf gehad maar ik heb het idee dat de verspreiding op deze manier beter gaat. Ik denk niet dat het heel veel verschil zal maken, want ook toen de bazooka onder de aanzuigkorf zat kreeg ik de ph niet onder de +-6.85. Wat je ziet aan de oppervlakte is een dunne kaamlaag die ik door gerommel in de bak aan flarden heb gemaakt tezamen met wat zweefvuil.

Ik zal de kh eens naar 3.5 brengen en een dag testen met de atomizer onder de korf, of een plek vinden waar ik optisch waarneem dat er geen bellen de oppervlakte bereiken, wellicht dat het beter gaat.

Is het een idee om de pvc uitstroom een centimeter of wat lager te hangen zodat de rimpeling uit het water oppervlak verdwijnt? Ik weet wel dat oppervlakte beweging co2 uit de bak verdrijft maar ik dacht dat ik het daar niet aan kon wijten. Wellicht is het een combinatie van kleine factoren die tezamen een grote impact hebben. Kh niet heel laag, oppervlakte rimpeling, geen super "co2 oplosser", redelijk wat planten dus ook een hoger co2 verbruik enz.

Verdere tips zijn uiteraard altijd welkom.
 
Je zou eens kunnen kijken wat de ph doet als de rimpeling weg is. Zelf heb ik een spraybar die iets schuin naar de bodem is gericht waardoor ik eigenlijk geen beweging van het oppervlak heb. Het zou inderdaad ook een combi kunnen zijn.
 
Yes ik ga even t een en ander proberen komende dagen. Even voor de duidelijkheid, het kan dus niet aan stenen oid liggen dat de ph stijgt, want dan zou de kh ook moeten stijgen?
 
Heb ff gegoogled en daar staat dat een Ph kan stijgen door veel kalkhoudende stenen. Of dat echt zo is?? Geen idee!
Je kan de Ph van je kraanwater eens meten en dan je stenen jn een emmer met kraanwater doen en na een week eens meten of je Ph gestegen is.

Maar wat is jouw intentie van je Ph naar 6,5 te krijgen?
Meer CO2 in water of gewoon je Ph zo laag te hebben?
Want als je alleen je Ph laag wil hebben is CO2 geen goede methode, dan is over turf filteren een betere
Met een Ph 6,8 en Kh 4 zit kwa CO2 al best mooi hoor
 
Co2 is in beginsel inderdaad bedoeld voor de planten.
 
Hoe lager de KH hoe makkelijk het is om CO2 op te lossen

Maar ben je 100% zeker dat je pH setje geen technisch mankement heeft, of dat je pH pen kapot of niet goed geijkt is?

ik zat mis,
hoe hoger de KH des te moeilijker is het om door toedienen van zuren de pH omlaag te krijgen of door toedienen van basen de pH te verhogen. Dus hoe hoger de KH des te stabieler is de pH in een aquarium.
 
Klopt want je kh is een buffer. Hoe hoger de buffer des te meer co2 te moet toevoegen;)
 
Yes ik ga even t een en ander proberen komende dagen. Even voor de duidelijkheid, het kan dus niet aan stenen oid liggen dat de ph stijgt, want dan zou de kh ook moeten stijgen?

Dan zou de GH en KH toenemen!
 
Heb je de stenen getest overigens op afgifte van kalk? Ik doe dat altijd even voor ik ze gebruik voor alle zekerheid al zal dat niet je ph beinvloeden.
 

Terug
Bovenaan