Wat is er nieuw

PH controller en CO2 magneetklep gaan continu aan/uit

chrisq

Member
Lid geworden
21 januari 2025
Leeftijd
59
hallo
ik refereer naar dit topic
https://aquaforum.nl/threads/vraagjes-over-ph-controller.184134/

Ik heb een pH (en TDS) controller aangeschaft die een stopcontact schakelt als de pH sonde meet boven of onder een alarmwaarde (2 digits).
De magneetklep van de CO2 regelaar aangesloten op dat contact.
De sonde hing in eerste instantie in de buurt van de CO2 diffusor in de bak, maar is nu verder verwijderd in een andere hoek, dus die hangt niet in de belletjes.
Ik pas de pH targetwaarde aan naar mijn KH meting. Ik heb vrij hard kraanwater wat ik aanleng met regenwater bij verversing, en check de KH met een druppeltester.
Ik mik op 20-25 ppm CO2 en de lange termijn tester is ook mooi groen.
In principe werkt dit, maar mijn probleem is , dat de controller vaak continue aan en uit gaat. Omdat de PH meting net een digit boven of op de alarmwaarde zweeft. Hij schakelt soms zelfs 1x per seconde. En de magneetklep dan ook. Zowel de relais van de controller en de magneetklep maken een luide boing (tot ergernis van mijn vriendin) en het lijkt mij niet goed voor de levensduur dat beide continu aan het schakelen zijn.

Is dat normaal voor dit soort installaties?
De controller schakelt aan boven een bovenalarm waarde of onder een onderalarm waarde. Tussende twee alarmwaardes staat hij uit. Dus mijn bovenalarm staat bijv op 7.10 en de onderalarm op 0. Is de meetwaarde ca 7.11 - 7.10 , dan gaat hij continue uit en aan.

Dat aan en uit schakelen doet hij hier ook en welke controller heb je want soms kun je de hysterix (dacht ik) instellen. Ik heb hem op 0,05 staan en dan slaat hij na een uur ongeveer uit.
Heb je veel oppervlaktebeweging want dan verlies je ook veel co2.

De controller schakelt aan boven een bovenalarm waarde of onder een onderalarm waarde. Tussende twee alarmwaardes staat hij uit. Dus mijn bovenalarm staat bijv op 7.10 en de onderalarm op 0. Is de meetwaarde ca 7.11 - 7.10 , dan gaat hij continue uit en aan.
Mijn PH-controller heeft zelfs nog veel een kleinere hysteresis van 0.01 PH,

1744624724438.png

De boven/onder-grens zou dan 6.72/6.70 zijn en toch schakelt hij niet zo vaak

De werkelijke gemeten PH-waardes en wanneer de CO2 wordt ingeschakeld (~6 x tijdens de verlichting-tijden, wanneer er een CO2 vraag is)
(de blauwe/rode-stippellijn zijn hierin niet de drempel waarden maar alarmen die worden afgegeven, bij teveel alarmen krijg ik een melding dat er iets mis is, het streven is dus zoveel als mogelijk tussen deze lijnen te blijven , enkele uitschieters per dag mag en is ook niet te voorkomen)
1744624749200.png

Laatst bewerkt:
Ja dat is heel weinig hoor en dan schakelt hij wel vaker uit natuurlijk dan bij 0,05. Als ik toevoeg dan slaat ie meest 2 uur later weer aan maar heb wel redelijk beweging aan het oppervlak.

Wat het ook kan zijn dat er een verstoring van de meting is door "aardings" issues, vaak aard-lus(sen) genoemd.
Zelf noem ik het liever een potentiaal verschil tussen PH-probe en PH-controller (ofwel tussen sensor en versterker)

Niet om bang te maken maar spanningen gemeten tussen aquarium-water en (rand)-aarde kunnen zo maar 80 volt zijn maar met een heeeeeeel laag amperage (stroom).
Soms kan je zoiets wel voelen als je een klein wondje aan hand hebt een een prikkeling voelt als je met hand in water gaat.

• Meerdere AF leden lossen dit op door aan RVS aardings-probe aan te schaffen en aangesloten op rand-aarde van een wandcontactdoos(stopcontact), je zie deze vooral bij zout-water bakken maar heeft daar meer met veiligheid te maken, is overigens ook een prima oplossing
  • Zelf kies ik liever voor een andere oplossing (ik heb niets geaard rondom mijn bak), door de aarde (shield) van BNC-aansluiting (probe/controller) met een iets van kabel/RVS in bak te hangen, deze oplossing werkt bij mij prima, ik heb 3 probes in mijn bak (ik ontwerp/bouw zelf PH/meters-controllers met een resolutie/nauwkeurigheid van 0.003 PH)

Het is overigens niet mijn bedoeling om weer een hele discussie over aard-lussen aan te zwengelen.

Laatst bewerkt:
bedankt voor jullie reakties!
ik heb deze chinese controller; en ook een schermafbeelding van de app . de PH waarde is vrij stabiel (zie de fijne schaal).
1744699910707.png
1744699966749.png
1744700098295.jpeg

ik zie geen optie voor hysterese of latency, alleen aanschakelen boven een max waarde (en een min waarde). het is dus niet zo dat hij pas afschakelt een aantal punten onder de setwaarde en weer terug aanschakelt een aantal punten boven de setwaarde.
Het patroon zoals tutorial toont, zo zou ik het graag hebben.

ps ik denk niet dat het een aardings/meet probleem is. puur de reaktie van de controller. De controller stekker heeft een aarding maar ik weet niet zeker of die is aangesloten op de buitenhuls van de BNC.

Ik vermoed dat je dan een hysterix van 0,1 hebt en dat heeft mijn Millwaukee ook.

Ik vermoed dat je dan een hysterix van 0,1 hebt en dat heeft mijn Millwaukee ook.
nee want hij 'flippert' op de 2e digit, 0.01 (of minder). 0.1 zou heel goed zijn.

Maar goed als je een boven en onderwaarde kan instellen dan is dat toch ook goed? Stel je wil een ph van 7 dan kun je toch instellen als bovengrens 7.05 en als ondergrens 6.95?

Maar goed als je een boven en onderwaarde kan instellen dan is dat toch ook goed? Stel je wil een ph van 7 dan kun je toch instellen als bovengrens 7.05 en als ondergrens 6.95?
dat zou mooi zijn maar hij schakelt aan buiten de waardes. dus als bijv de ph 7.3 is , dan schakelt hij aan aan en wordt CO2 geïnjecteerd. de PH zakt tot 7.05 dan schakelt hij af. de Ph meeting fluctueert altijd een beetje in de 2e digit, komt hij eventjes op 7.06 dan schakelt hij weer aan, een seconde later denkt hij 7.05 dan schakelt hij weer af. etc.
zou, in jouw voorbeeld, de ph zakken tot onder 6.95, dan schakelt hij de CO2 open en krijg je zure bommen vissen

Bij 6.95 valt dat zure nog wel mee hoor. En het ligt aan welke vissen of dat een probleem is. Heel veel vissen kunnen makkelijk to 6.5. Maar goed nogmaals het varieert per vis en waar het vandaan komt.

dat zou mooi zijn maar hij schakelt aan buiten de waardes. dus als bijv de ph 7.3 is , dan schakelt hij aan aan en wordt CO2 geïnjecteerd. de PH zakt tot 7.05 dan schakelt hij af. de Ph meeting fluctueert altijd een beetje in de 2e digit, komt hij eventjes op 7.06 dan schakelt hij weer aan, een seconde later denkt hij 7.05 dan schakelt hij weer af. etc.
zou, in jouw voorbeeld, de ph zakken tot onder 6.95, dan schakelt hij de CO2 open en krijg je zure bommen vissen
Is hij wel goed geijkt en is de probe nog goed want dat fluctueren zou niet mogen.

Bij 6.95 valt dat zure nog wel mee hoor. En het ligt aan welke vissen of dat een probleem is. Heel veel vissen kunnen makkelijk to 6.5. Maar goed nogmaals het varieert per vis en waar het vandaan komt.
continu CO2 blijven injecteren dan haal je wel een PH van 3.

Is hij wel goed geijkt en is de probe nog goed want dat fluctueren zou niet mogen.
nieuwe probe en net geijkt. en weer opnieuw geijkt. en na wisseling met mijn 2e probe doet hetzelfde.

Ja dat is vreemd want normaal zou een controller op de ingegeven waarden aan en uit moeten gaan.

nee want hij 'flippert' op de 2e digit, 0.01 (of minder). 0.1 zou heel goed zijn.
Specs geven aan
  • Resolutie is 0.01 PH
  • Nauwkeurigheid is +/- 0.1 PH
Vergeet de nietszeggende “Resolutie” van dit soort device’s, het zegt meer iets over het aantal digits van het display en niets over de meting

Probeer voor een PH=7.0 eerst eens minimaal 24 uur met een (“hysteresis” +/- 0.10)
  • Bovengrens = 7.1
  • Ondergrens = 6.9
….en kijk dan de werking gedurende en daarna de grenzen (+/- 0.08) iets strakker te zetten, bijvoorbeeld
  • Bovengrens = 7.08
  • Ondergrens = 6.92
…..etcetera

Het patroon zoals tutorial toont, zo zou ik het graag hebben.
Deze nauwkeurigheid ga je echt niet halen in deze prijsklasse

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan