Wat is er nieuw

Ph controller en magneetventiel doen raar

Swengoza

Well-known member
Lid geworden
25 september 2020
Berichten
185
Leeftijd
27
Sinds een paar dagen doet mijn co2 systeem raar . Ik heb een ph controller . De co2 schiet aan bij 6,71 en gaat uit bij 6,68. Nu af en toe verspringt de controller steeds van 6,68 naar 6,71 . Wat krijg je dan , het magneetventiel wat steeds open en dicht klikt . Dit duurt een minuut en dan is het afgelopen. Weet iemand hoe dit komt ? Ik heb gister een nieuwe elektrode erop gezet omdat ik dacht dat dat het was .
 
en welke controller heb je?
 
Ik heb een Dennerle controller en dan kun je die interval instellen op diverse waarden. Je kan hem dan beter op bv 0,1 zetten als die mogelijkheid er is.
Je hebt de gevoeligheid op 0.03 ingesteld, misschien beter op 0.1 zetten?

Klopt want ik had dat eerst ook zo en constant gaat dan het ventiel open en dicht.
 
probe heb je wel gecalibreerd?
Wat is je KH?
 
@rjoemman ja gister de nieuwe gecalibreerd . Ik heb een kh van 4
 
@jessicapilon dat klopt maar het gebeurd wel . Word er gek van
 
Nou ja het gebeurt achter het kastdeurtje en ik merk er dus niks van.
 
@benvo mijn elektrode hangt helemaal rechts achterin de hoek . Uitlaat hangt links in de hoek
 
De CO2 electrode moet niet in een sterke stroming hangen. De bovenkant boven water. Is je aquarium geaard? Anders, kijk eens of je geen spanning op je water hebt staan. Dat zou kunnen bijvoorbeeld door elektronische overige apparatuur als temperatuurmeting o.i.d. Wanneer ik zeg spanning dan kan dat een minuscuul iets zijn. Je CO2 electrode werkt namelijk met millivolts en kan hierdoor sterk gaan wisselen.
 
@benvo hoe kan ik precies zien of er spanning op staat ?
 
Geen storende bron aanwezig bv tl of led verlichting of andere stroomkabels die langs de probe kabel of ph regelaar lopen.
 
@benvo hoe kan ik precies zien of er spanning op staat ?

Je kunt het voelen maar de manier waarop is een beetje omslachtig, tenzij je een diehard retro stalen frame aquarium hebt

Je neemt een randaarde stekker en doet een draad alleen aan de aarde
De stekker steek je het liefst in het zelfde stopcontact waar je bak ook op zit (als daar tenminste randaarde opzit)
Je neemt een stuk blanke koperdraad die hang je in de bak
Pak de draad van de stekker in de ene hand, en raak de draad die in je bak hangt met de binnenkant van je elleboog (daar waar het velletje het witst is zeg maar)

Als er stroom lekt voel je een heel klein ienie mini klein prikkeltje

Of je ijkt de sensor nog een keer, niet de 2de stap vergeten bdw ??

Als je een echte sluiting hebt klapt de aardlek er wel uit, ook dat voel je niet (nou ja hoop ik dan voor jou :DD)
 
@benvo hoe kan ik precies zien of er spanning op staat ?
Meten met een multimeter. Plus in je water houden min op een aardeplek, verwarming o.i.d. Misschien ken je iemand die dat even voor je kan doen. Het gaat om millivolts. Is je aquarium eigenlijk op de een of andere manier geaard?
 
Je kunt het voelen maar de manier waarop is een beetje omslachtig, tenzij je een diehard retro stalen frame aquarium hebt

Je neemt een randaarde stekker en doet een draad alleen aan de aarde
De stekker steek je het liefst in het zelfde stopcontact waar je bak ook op zit (als daar tenminste randaarde opzit)
Je neemt een stuk blanke koperdraad die hang je in de bak
Pak de draad van de stekker in de ene hand, en raak de draad die in je bak hangt met de binnenkant van je elleboog (daar waar het velletje het witst is zeg maar)

Als er stroom lekt voel je een heel klein ienie mini klein prikkeltje

Of je ijkt de sensor nog een keer, niet de 2de stap vergeten bdw ??

Als je een echte sluiting hebt klapt de aardlek er wel uit, ook dat voel je niet (nou ja hoop ik dan voor jou :DD)
Pas hier heel erg mee op! Een vergissing is dodelijk! Als Ts niet weet wat hij doet moet ik dit zeer sterk afraden!
 
Pas hier heel erg mee op! Een vergissing is dodelijk! Als Ts niet weet wat hij doet moet ik dit zeer sterk afraden!

Daar hebben ze dus aardlek voor uitgevonden, op croccies staan is uiteraard een pré 🙂

Die test kan ik natuurlijk nooit doen. :DD

Hoezo ben je Chinees dan :DD
 
Hoezo ben je Chinees dan :DD
2 turfjes hoog xD
Pas hier heel erg mee op! Een vergissing is dodelijk! Als Ts niet weet wat hij doet moet ik dit zeer sterk afraden!
Opzich zou je geen grote stromen in je aquarium moeten kunnen hebben.
@benvo hoe kan ik precies zien of er spanning op staat ?
Je kan ook je verwarming eruit trekken kijken of dan je probleem weg is, zelfde voor je pomp(en)
 
En wat als er wel spanning voelbaar is?
Wat kan je daar aan doen? Ik heb namelijk al wel eens een lichte stroom gevoeld toen ik onderhoud aan het doen was.
Geen idee waar he vandaan kwam.
Al mijn stroom verbruikers in mijn aquarium zitten op 1 geaard stopcontact.
 
De CO2 electrode moet niet in een sterke stroming hangen. De bovenkant boven water. Is je aquarium geaard? Anders, kijk eens of je geen spanning op je water hebt staan. Dat zou kunnen bijvoorbeeld door elektronische overige apparatuur als temperatuurmeting o.i.d. Wanneer ik zeg spanning dan kan dat een minuscuul iets zijn. Je CO2 electrode werkt namelijk met millivolts en kan hierdoor sterk gaan wisselen.
Ik wist niet dat een PH elektrode niet helemaal in het water mocht hangen, oeps. Bij mij hangt hij al een poosje helemaal onder water namelijk.
Gelijk maar even opgelost, nu hangt alleen de onderkant in het water.
 
Ik wist niet dat een PH elektrode niet helemaal in het water mocht hangen, oeps. Bij mij hangt hij al een poosje helemaal onder water namelijk.
Gelijk maar even opgelost, nu hangt alleen de onderkant in het water.

Ik las het in de handleiding maar wist het anders ook niet. De een kan er ook beter tegen dan de ander volgens mij.
 
2 turfjes hoog xD

Opzich zou je geen grote stromen in je aquarium moeten kunnen hebben.

Je kan ook je verwarming eruit trekken kijken of dan je probleem weg is, zelfde voor je pomp(en)
In je bak kom je geen hogere spanning tegen, inderdaad. Het handelt zich daar om millivolts. Maar het ging mij even om het feit dat er iets in het wandkontaktdoos moest gestoken worden met alleen een draad op de aarde. Bij een vergissing daar kunnen er rare dingen gebeuren. Zeker als dit gebeurd door mensen die niet precies weten wat te doen.
 
In je bak kom je geen hogere spanning tegen, inderdaad. Het handelt zich daar om millivolts. Maar het ging mij even om het feit dat er iets in het wandkontaktdoos moest gestoken worden met alleen een draad op de aarde. Bij een vergissing daar kunnen er rare dingen gebeuren. Zeker als dit gebeurd door mensen die niet precies weten wat te doen.
Doet maar ff pijn die 230 🤣
 
Ik denk ook dat het iets met lekstroom te maken heeft ofzo waardoor de boel af en toe uitschiet want met een hysterese van 0.1 zou je dit schakelgedrag absoluut niet moeten zien. Zit de stekker van je controller en andere apparatuur (magneetventiel etc) wel op een geaard stopcontact?
 
Gaat nu al een paar dagen goed gelukkig . Bedankt voor jullie tips !
 
AquaCafe
Help Users
      nilo1804: Morguh
      Terug
      Bovenaan