pH controller wel of niet ...???


Skipper

Well-known member
Lid geworden
22 januari 2017
Berichten
56
Leeftijd
67
Locatie
Julianadorp
Ik wil graag een Co2 set aanschaffen. Mijn Bio Co2 is gewoon te weinig (Dennerle 120). Continue test blijft blauw/groen.
Ik wil in ieder geval 's nachts de Co2 uitzetten dus er moet een magneetventiel in.
De bak is een Cayman 110 pro van Ferplast en is ca 200 liter.
Omdat Dennerle tegenwoordig een geïntegreerd ventiel heeft en ik graag losse onderdelen heb ivm met mogelijke vervanging bij problemen, kijk ik nu naar JBL.
Daar valt de oude pH controller af om voorgaande reden.

Maar ik kan momenteel de ruim € 200 euro extra voor een pH controller slecht "verantwoorden".
Het enige nut is een stabieler pH gedrag. Is dat zoveel geld waard?

Ik heb t weekend een stuk decoratie laten scapen en wat vallesneria geplaatst naast de aanwezig cacomba en crypto's. De lampen branden 3 uur 2 uur pauze en 5 uur tussen 11 en 21 uur. Geen direct zonlicht.
Vissen zijn twee maanvissen, 8 corydoy's 3 bette's, 5 roodkop zalmpjes en een clown pleco.
Plantenvoeding is V30 met dosator van Dennerle, bio Carbo elixer en ijzer tabletten. Alles volgens Dennerle advies toegevoegd. Voer is vipan vlokken en 2 chippies dagelijks.

En nu heb ik een explosie van groene baard/punt en draadalg.
Ben teneinde raad en wil maar snel naar een knappe CO2 set. Maar een pH controller lijkt mij voor deze bak een overbodige luxe.
Graag jullie gewaardeerde mening.
 
Ik zou eerst eens stoppen met die bio CO2, dat klinkt altijd heel leuk maar een hele grove simplificatie is dat planten van stabiliteit houden en dat algen het goed doen bij fluctuaties/tekorten/extreme overschotten. die bio CO2 constructies hebben sowieso al een behoorlijk variabele opbrengst/druk en veroorzaken dus allerlei pieken en dalen in je CO2 opbrengst. Maar nog eens wat andere vragen, reden van die vraag staat steeds tussen haakjes erachter:

-ververs je je water wekelijks met 25% of iets in die richting? (overschot afvalstoffen)
-kun je de alg zover als redelijk kan eens met de hand verwijderen en dan een flinke waterverversing doen? (overschot afvalstoffen)
-heb je veel vuil op de bodem? (overschot afvalstoffen)
-zit je filter niet bomvol rotzooi? (overschot afvalstoffen)
-hoe is je stroming en welke filter heb je? (algen doen het goed bij weinig stroming)
-kun je eens een foto posten van hoe erg het met je bak is (misschien ziet iemand iets wat mee kan spelen)
-kun je je waterwaarden eens (laten) meten? (dat zegt vaak al veel)
-hoeveel voer je? (overschot voeding/afvalstoffen)

Misschien hoef je er niet eens een bak geld tegenaan te gooien en of je de oplossing voor je algen probleem moet gaan zoeken in CO2 bemesting is ook nog maar de vraag. er zijn zat mensen die geweldige (en algvrije) bakken hebben zonder CO2. :) Zelf heb ik letterlijk 1 vierkante centimeter alg op een steen zitten en ik gebruik helemaal geen CO2
 
De meeste gebuiken geen ph meter. Kan je later nog tussen zetten als je dat wil. Eerst zonder ph meter proberen zou ik zeggen. Magneet ventiel raad ik zeker aan. Veel succes :thumbs:
 
Ik gebruik er ook niet een dus zonder kan ook prima hoor.
 
Een PH controllers lijkt misschien een goede investering, maar in werkelijkheid leiden ze vaak tot meer problemen.

Het eerste probleem is dat de probe alleen de pH van het aquariumwater kan meten. Het is een fundamenteel foute gedachte om de pH van je aquariumwater in verband te
brengen met de juiste CO2-concentratie. De reden hiervoor is te wijten aan het feit dat er veel andere zuren in je bak aanwezig zijn (dus andere dan CO2)
Als je bijvoorbeeld kalium fosfaat toedient (wat je zou moeten doen) worden de fosfaten hiervan omgezet naar fosforzuur. Er kan ook looizuur afgegeven worden door hout,
en zo zijn er tal van andere soorten van organische zuren. Als je de pH van je bak gaat meten om de CO2-concentratie te berekenen is de waarden bijna altijd te hoog.

Het tweede probleem is de manier waarop de pH wordt geregeld. In het begin zal er een grote dosis nodig zijn om de pH naar de ingestelde waarde te sturen.
Als de pH veranderd en boven of onder de ingestelde waarde komt zal de controller reageren op deze schommelingen door het verhogen of verlagen van de aanvoersnelheid. Het
resultaat van deze actie is dat de CO2-concentratie zelden stabiel gaan zijn. Fluctuerende CO2 kan juist het ontstaan van bepaalde algensoorten aktiveren!
Planten produceren een soort enzym wat reageert op de CO2 concentratie in het water.
Dit enzym, is als een soort sensor waarmee de planten alle andere functies, zoals fotosynthese, de groei, de voedselproductie en de opname van voedingsstoffen regelt. Dit is bijna
allemaal gebaseerd op de op basis van de aanwezige (of juist missende) concentraties CO2. Als het CO2niveau stabiel is dan zijn deze andere functies zijn ook stabiel, maar onstabiele
CO2-gehalte heeft een negatieve uitwerking op de plant metabolisme.
Een pH controller veroorzaakt dan ook onstabiele CO2-waardes door het feit dat het zich voortdurend bijsteld. Het is veel beter om een stabiele aanvoer in te stellen voor je bak.
Het liefst op een niveau dat de planten te maken krijgen met minimale schommelingen. Dus houdt je geld maar lekker in je zak en koop gewoon een dropchecker om je CO2 te monitoren
en zoek naar andere manieren om alg te controleren. Een pH controller gaat je daar echt niet bij helpen.
 
IMG_2733.JPG


@PoorHonestDoctor
: ik ververs wekelijks, er zit een standaard binnenfilter in, er is voldoende stroming (planten wiegen heen en weer), pH=7,5, kH=5,5, gH=7, PO4=minder dan 0,02, NO3=5, NH4=minder dan 0,05, NO2 minder dan 0,01 en Fe=0,05. Maar sindsdien elke week een ijzer tab van Dennerle. Heb vorige week wel een nieuwe CO2 fles aangesloten, dus meer bellen sindsdien. Alleen de indicator geeft dat verschil niet weer. Had ook een dosering algexit van easylife erin gegooid. Misschien dat daardoor er meer alg zichtbaar wordt en ik daarmee moet doorgaan nog 3 weken, want dat is de kuur.
Op zich ging het met de bio Co2 en 8 uur licht en meer voeding stukken beter en is de zwarte baardalg nagenoeg verdwenen. Maar daar komt nu een groene variant voor terug dus.

@Cornelis: dank je, duidelijk verhaal. Neem aan dat CO2 uitzetten, gerelateerd aan verlichtingsmiddel, wel goed is?

@Peter76 en John: dank. Mijn eerste gevoel is ook om zonder te proberen.

De foto is nog van dag voor de sterke toename, net na plaatsen decoratie en vallesneria
 
Laatst bewerkt:
Lekker zonder controller, uurtje aan voor het licht aan gaat en klaar
 
blijf het toch een apart verhaal vinden dat de co2 s´nachts uit gezet wordt
door gas uitwisselingen en gebruik wordt de ph dan weer hoger kortom de co2 waarde wordt dus instabiel in de bak
s´morgens gaat de boel weer aan en wordt er langdurig weer co2 bij gevoegd om het zij de continu test mooi groen te krijgen het zij de ph waar op de instelde waarde te krijgen
met als resultaat een een overschot een co2

heb zelf al jaren en ph controller bevalt prima geen om kijken meer naar alleen eens in de maand even kalibreren en klaar

groet
jaap
 
blijf het toch een apart verhaal vinden dat de co2 s´nachts uit gezet wordt

Als je geen controller hebt en de co2 door laat lopen dan wordt de hoeveelheid co2 denk ik te hoog omdat er niks wordt verbruikt;)
 
blijf het toch een apart verhaal vinden dat de co2 s´nachts uit gezet wordt

- John heeft hier gelijk, dat is niet te best voor je visjes
- de balangrijkste reden dat de CO2 wordt uitgezet is kostenbesparing
- CO2 in de nacht is niet nodig omdat de plant zuurstof aan het uitstoten is
- en juist door deze zuurstof opname in het water kunnen ze beter en meer CO2 opnemen gedurende de volgende dag

oor gas uitwisselingen en gebruik wordt de ph dan weer hoger kortom de co2 waarde wordt dus instabiel in de bak
- die instabiliteit is s'nachts dus niet relevant voor de plantengroei
- de continue aanpassingen van een controller geven juist meer instabiliteit

s´morgens gaat de boel weer aan en wordt er langdurig weer co2 bij gevoegd om het zij de continu test mooi groen te krijgen het zij de ph waar op de instelde waarde te krijgen met als resultaat een een overschot een co2
- dit maakt voor het CO2 verbruik niets uit. Met beide manieren gebruik je dezelfde hoeveelheid CO2
- als de dropchecker kleurt van blauw naar groen heb je nooit een overschot
 
Het is kennelijk een lastig onderwerp. En dat bevestigen ze bij aquariumfans ook.
Voor zover ik het begrepen heb, werkt het als volgt:

Om te groeien (via fotosynthese) hebben planten licht en koolstof nodig (buiten de andere noodzakelijke voedingselementen). Als er te weinig Co2 in het water zit, haalt de plant het rechtstreeks uit het water en daalt de kH. Maar dit is erg lastig en daarom groeien ze slecht. Dus met genoeg Co2 hallen ze de koolstof C daar weg en geven de zuurstof O2 af. Vandaar de belletjes.
Dus is het noodzakelijk om een balans te vinden, bij een bestaand planten bestand, tussen hoeveelheid licht en Co2.
's Nachts is er geen licht en kan de plant dus ook geen Co2 opnemen en dus kan de Co2 kraan dicht. Omdat er door menging 's nachts wel Co2 wordt afgegeven aan de lucht boven het water verdwijnt er Co2 en dus is er 's morgens geen balans meer als het licht aangaat. Daarom is het zaak om enige tijd voordat de verlichting aangaat de Co2 toevoer al te starten.

Omdat de kH in dit gebeuren vrijwel gelijk blijft, zal de Co2 hoeveelheid de pH beïnvloeden. Meer Co2 betekent een lagere pH.
Zie hier de functie van de pH controller. Door de pH binnen de ingestelde waarden te houden, zal ook de Co2 nauwelijks fluctueren. Maar zoals eerder geschreven is de Co2 behoefte 's nachts lager en zal afhankelijk van de uittreding van Co2 's nachts de Co2 af en toe weer aangaan.
Bij het gebruik van een pH controller lijkt mij stroming in de bak en tevens de plaats van de probe een kritisch gebeuren. Als je hier verkeerd gaat is de controller waardeloos.

Dus als er weinig nachtelijke uittreding van Co2 is (weinig rimpeling) zal de pH weinig variëren. Tevens is er een korte tijd nodig om het Co2 gehalte op peil te brengen voor de verlichtingsperiode.

Ik hoop dat ik het zo correct heb weergegeven. Zo niet graag aanvullen/verbeteren.

Nu v.w.b. mijn situatie. Ik heb door het interne filter een redelijke stroming en maar weinig rimpeling. Daarmee is dus op basis van bovenstaande de conclusie gerechtvaardigd dat ik geen controller nodig heb. De pH/Co2 schommeling moet het vissenbestand aan kunnen.
 
Eens met de beschreven situatie maar wel met een aanvulling. Stroming is niet hetzelfde als een goed waterdistributie. Het laatste nu is m.i. zeer belangrijk. Een goed waterdistributie zorgt dat noodzakelijke meststoffen op de plaats gebracht worden waar ze nodig zijn. Ook op de moeilijker plekken. Overigens heb ik een geheel automatisch Ph systeem in een stevig beplantte bak waar mee ik erg tevreden ben.
 
  • Leuk
Waarderingen: OVL
Ik geloof dat het je wel allemaal duidelijk is.

Maar zoals eerder geschreven is de Co2 behoefte 's nachts lager en zal afhankelijk van de uittreding van Co2 's nachts de Co2 af en toe weer aangaan.
dat is reden dat we een magneetventiel op een tijdschakelaar gebruiken; om het in de nacht uit te schakelen

ik heb door het interne filter een redelijke stroming en maar weinig rimpeling.

In de nacht herstellen de natuurlijk waarde van de CO2 en de zuurstof zich. Dit staat beter bekent als equilibrium. Een rimpeling van het water zorgt ervoor dat deze uitwisseling sneller verloopt. Trouwens; een kleine oppervlakte rimpeling
is 24 uur p/d aan te bevelen.
 
Ik heb besloten het (voorlopig) zonder controller te gaan proberen. Het inregelen van de hoeveelheid bellen moet toch zonder controller gebeuren. Dan maar eens kijken wat het resultaat is mbt planten groei en algen.
Verder met een continue test het Co2 gehalte bewaken en zien hoe dat schommelt over de 24 uur (ga er 's nachts niet uit hoor). pH meten doe ik toch geregeld dus dat dan wat vaker en zien hoe die varieërt. Mijn vissen bestand is niet erg pH gevoelig volgens mij.
En als het toch nodig is, kan een controller altijd nog aangeschaft worden.

@Cornelius: een controller zal de pH binnen 0,1 van de ingestelde waarde houden gedurende dag en nacht. Uitgaande van een stabiel aquarium zal de pH wel degelijk een maat zijn voor de hoeveelheid Co2. Maar het valt en staat met de stabiliteit in het aquarium. Als je dagelijks je vissenbestand controleert op aanwezigheid en ziekten en verder je planten ook gelijkmatig bemest zal er weinig onstabiliteit zijn of een verstoring snel opgemerkt worden.
Dan werkt een controller dus ook prima en draagt bij aan de totale stabiliteit.
De grootste schommeling zal het dag-nacht ritme veroorzaken. En die is van een aantal factoren afhankelijk. Het ontbreken van fotosynthese is daarin een belangrijke. Daarom is het goed om de Co2 in de donkere periode te matigen danwel uit te zetten. Ik kies voor het laatste voorlopig. En blijkt dat de Co2 balans teveel wordt verstoord hierdoor en andere factoren zoals menging/rimpeling niet aan te passen zijn, dan kan een controller wel degelijk helpen de balans te behouden.
 
een controller zal de pH binnen 0,1 van de ingestelde waarde houden gedurende dag en nacht. Uitgaande van een stabiel aquarium zal de pH wel degelijk een maat zijn voor de hoeveelheid Co2. Maar het valt en staat met de stabiliteit in het aquarium. Als je dagelijks je vissenbestand controleert op aanwezigheid en ziekten en verder je planten ook gelijkmatig bemest zal er weinig onstabiliteit zijn of een verstoring snel opgemerkt worden.
Dan werkt een controller dus ook prima en draagt bij aan de totale stabiliteit.

Nee, dat is niet waar. Die stabiliteit ga je niet krijgen met een pH controller omdat ie continue bezig is met aan en uit schakelen.
Trouwens; wat mensen aan hun aquarium hangen is helemaal geen CO2-controller. Het is een pH-regelaar en gebruikt CO2 om de pH te regelen.En controle van de pH is NIET gelijk aan de controle van CO2.
 
Nee, dat is niet waar. Die stabiliteit ga je niet krijgen met een pH controller omdat ie continue bezig is met aan en uit schakelen.
Trouwens; wat mensen aan hun aquarium hangen is helemaal geen CO2-controller. Het is een pH-regelaar en gebruikt CO2 om de pH te regelen.En controle van de pH is NIET gelijk aan de controle van CO2.

En daarbij. CO2 is niet bedoeld om de pH te reguleren.
 
Nogmaals een poging. Een pH controller doet precies wat hij zegt: controleert en houdt de pH op een ingesteld niveau. Daarvoor gebruikt hij Co2, want daar heeft hij sturing over gekregen. Dus ja het Co2 gehalte zal variëren. Maar dat deed het al als gevolg van oa fotosynthese en oppervlakte menging ook al.
Omdat kH, pH en Co2 een onderlinge relatie hebben, kan je dus, bij een stabiele kH, de pH regelen met Co2. En dat is wat een pH controller doet.
Weet je de kH van je aquarium dan kan je dus de pH vinden uit de bekende tabellen of de onderliggende formule. Daarbij is dan bepalend wat over het algemeen als ideaal Co2 gehalte wordt gezien voor een optimale planten groei.
Ook in de natuur zal het Co2 gehalte varieëren en mede daardoor de pH. De pH is van meer factoren afhankelijk. Maar in een aquarium proberen wij die andere factoren zoveel mogelijk uit te sluiten of stabiel te houden.
Dus Co2 is geen middel om de pH te verlagen. Het doel is om een bepaalde hoeveelheid Co2 beschikbaar te hebben, teneinde planten groei te stimuleren. En door de onderlinge relatie tussen pH en Co2, kan je dus een pH controller gebruiken om dat te bereiken. pH is dan een middel en geen doel op zich. Uitgaande van het feit dat weelderige plantengroei je doel is.
 
Maar dan liever zonder rimpeling en alleen circulatie :thumbs:

Dat is ook mijn mening en ik heb eigenlijk ook geen rimpeling aan het oppervlak. Voldoende planten zorgen voor de zuurstof. De circulatie is echter wel erg belangrijk.
 

Terug
Bovenaan