ph controller zonder toevoeging.


kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Berichten
872
ik heb hier nog een dennerlee ph controller comfort 588 en een Hanna ph elektrode type HI 1131 met daarnaast nog een co2 flipper en een aqua medic reactor 1000 en fles 500 gram met magneet ventiel.

Ik weet niet hoe oud de elektrode is maar ik schat een jaar of 2-3. en is nog nooit gebruikt, maar ik wil hem gaan gebruiken om de ph te controleren echter wil ik nu nog geen co2 gaan gebruiken.

Misschien in de toekomst maar nu nog niet.

Nu heb ik een aantal vragen:

Is het mogelijk om alleen de controller en elektrode te gebruiken zonder co2 toe te voegen.
Mocht ik toch co2 gaan toevoegen is de magneetventiel hiervoor nog geschikt, of moeten de rubbers o.i.d. worden vervangen.








IMG_5855.jpg


IMG_5856.jpg
 
Controller kun je ook gebruiken als pH meter (continue)

Ik zou wel de pH setpoint zo instellen dat het relais standaard uit staat. Dus pH 8 of hoger.

Elektrode zou nog goed moeten zijn. Als er in het dopje nog vloeistof zit.

Wel moet je deze nog ijken met buffer 4 en 7.

Magneetventiel en reduceer moet je eerst testen.
 
bijoensblik schreef......................................ik zou wel de pH setpoint zo instellen dat het relais standaard uit staat. Dus pH 8 of hoger.

Kun je mij uitleggen wat je hiermee bedoelt.

De elektrode is nieuwe en zit nog in de vloeistof
 
ph op je meter hoog instellen zodat hij niet wil sturen (co2 wil toevoegen)en dus je relais voor je magneetventiel in rust blijft staan.
 
Bedankt voor de uitleg.

Dus als in het goed begrijp door de ph hoog instellen gaat hij biet sturen, maar geeft hij wel de werkelijke ph waarde van het aquarium weer.

Klopt dit?
 
Niet om het 1 of ander maar de controller is denk ik toch wel ouder als 2-3 jaar eerder 10> jaar
als de elektrode net zo oud is vrees ik het ergste
 
Niet om het 1 of ander maar de controller is denk ik toch wel ouder als 2-3 jaar eerder 10> jaar
als de elektrode net zo oud is vrees ik het ergste

Hij zegt ook.

........ en een Hanna ph elektrode type HI 1131.......

Ik weet niet hoe oud de elektrode is maar ik schat een jaar of 2-3. en is nog nooit gebruikt, maar ik wil hem gaan gebruiken om de ph te controleren echter wil ik nu nog geen co2 gaan gebruiken.......

Dus niet over de leeftijd van de controller.
 
Ik zou als ik jou was de gebruiksaanwijzing van deze controller op het internet op zoeken en eens doorlezen. Ik heb een wat nieuwere van Dennerle en kan de instelwaarde van de pH gewoon heel hoog zetten zodat hij geen CO2 toevoegt (het ventiel blijft dus continu dicht). Daarnaast is het bij die van mij ook zo, dat wanneer je hem kalibreert met pH 4 en pH 7 dat ie aan de hand van die gegevens ook meteen de afwijking/ nauwkeurigheid bepaalt. De meter geeft dan aan wanneer deze marge te hoog is en de sensor niet meer geschikt (en dan kan ik die sensor ook niet meer gebruiken). Let wel: je moet de sensor elke maand opnieuw kalibreren, want hij verloopt met de tijd. Als proef op de som kan je je meter kalibreren en in het water hangen. Hang de meter dan naar een week weer in de kalibratievloeistof om te checken of dat nog klopt.

Daarnaast: de meter geeft altijd de pH waarde van het aquarium weer, dus je kan idd ook alleen de meter gebruiken om de pH te checken.
 
De handleiding heb ik gevonden.


In de handleiding staat o.a. ........................
3 Bediening 3.1. Actuele pH-waarde = huidige waarde Bij normaal gebruik verschijnt op de display de actuele pH-waarde (= huidige waarde) die in het aquarium wordt gemeten.

3.2 Instellen van de gewenste pH-waarde (= instelwaarde) De knop ”PROGRAMM” (PROGRAMMA) minimaal 3 seconden indrukken en ingedrukt houden.
Dan door langzaam de grote instelknop te draaien (naar + of -) de gewenste pHwaarde instellen. De knop ”PROGRAMM” (PROGRAMMA) loslaten. De gewenste pHwaarde is ingesteld. De actuele waarde verschijnt weer op het display.

3.3 Weergave van de gewenste pH-waarde (= instelwaarde) De knop ”PROGRAMM” (PROGRAMMA) minimaal 3 seconden indrukken en ingedrukt houden. U kunt dan de ingestelde pH-waarde aflezen. Nadat de knop is losgelaten kan de actuele waarde weer worden afgelezen.




Dit betekend dat ik de gewenste PH waarde (hoog instelellen) moet instellen, toch!

Hoe controleer ik of het ventiel dicht blijft, wil er nog geen fles aanhangen!

kalibreer vloeistof ph 4 en ph 7 heb ik nog liggen
 

Terug
Bovenaan