Ph elektrode schoonmaken.


jan fokke

Well-known member
Lid geworden
11 augustus 2011
Berichten
2,822
Leeftijd
41
Locatie
leeuwarden
Ik heb een vraag hoe maken jullie je ph electrode schoon van jullie ph/co2 controller.
 
Ik gebruik daar de speciale reinigingsvloeistof voor.
 
Net wat John zegt tijdje in speciale reinigingsvloeistof/bewaarvloeistof daarna spoelen in demi/osmose water met stukje keukenrol papier voorzichtig drogen en klaar
Zou hem wel even opnieuw ijken na reinigen.
 
oke en waar kan ik die reinigingsvloeistof halen.
 
Waarom wil je hem reinigen dan? De mijne hangt Altijd gewoon in de bak, en met calibreren, elke 31 dagen, staat hij een tijdje in reinigingsvloeistof. En als je hem niet gebruikt moet je hem altijd in bewaarvloeistof laten staan zodat hij niet droog staat.
 
Reinigen hoor ik vaker, nu hangt die van mij in het internefilter van Juwel in het donker maar dit is mijn 2e PH electrode in 6jaar (december vervangen kon hem niet meer eiken) en heb hem nog nooit gereinigd.
Gewoon eiken en hop terug het filter in.
Zie eigenlijk ook niet waarom het nodig is tenzij hij in het licht hangt en algen er op gaan groeien dus ook op de sonde dan kan ik mij voorstellen dat je hem schoon moet maken.
Dus of ik doe het altijd fout of het maakt schijnbaar weinig uit.
 
Zie eigenlijk ook niet waarom het nodig is tenzij hij in het licht hangt en algen er op gaan groeien dus ook op de sonde dan kan ik mij voorstellen dat je hem schoon moet maken.

De meeste hangen denk ik in het licht en de mijne had ook op de punt van de behuizing een paar algjes en daarom heb ik hem ook in de reinigingsvloeistof gezet. daarna met een tandenborstel zachtjes erover en klaar is kees.
 
Reinigen hoor ik vaker, nu hangt die van mij in het internefilter van Juwel in het donker maar dit is mijn 2e PH electrode in 6jaar (december vervangen kon hem niet meer eiken) en heb hem nog nooit gereinigd.
Gewoon eiken en hop terug het filter in.
Zie eigenlijk ook niet waarom het nodig is tenzij hij in het licht hangt en algen er op gaan groeien dus ook op de sonde dan kan ik mij voorstellen dat je hem schoon moet maken.
Dus of ik doe het altijd fout of het maakt schijnbaar weinig uit.
Zoals op alles in het aquarium kan er een biofilm op groeien. En dat maakt de elektrode wat trager.
Omdat de diffusie snelheid in een biofilm een stuk lager ligt.
Tevens zou de elektrode een iets lagere pH aan kunnen geven doordat de biofilm ook CO2 en andere zure componenten afgeeft.
Maar dat is wel zeer marginaal.

Om dit eraf te halen kun je de elektrode in een reinigins vloeistof hangen.
Een 2% peroxide of bleek werkt ook goed.
Daarna goed afspoelen en opnieuw ijken.
 
De meeste hangen denk ik in het licht en de mijne had ook op de punt van de behuizing een paar algjes en daarom heb ik hem ook in de reinigingsvloeistof gezet. daarna met een tandenborstel zachtjes erover en klaar is kees.
Dennerle heeft een houder voor de elektrode waar een grote schijf aan zit. Deze zorgt dat de tip in de schaduw blijft.
Het stuk elektrode boven de schijf heeft meer algen, als het stuk eronder.
 
Ik heb deze, met een beschermkap op de punt. Nooit algengroei oid. En hij hangt ook gewoon in het licht.
F1D1BEB7-4619-4177-ACDA-510607D4A4F2.jpeg
 
Dennerle heeft een houder voor de elektrode waar een grote schijf aan zit. Deze zorgt dat de tip in de schaduw blijft.
Het stuk elektrode boven de schijf heeft meer algen, als het stuk eronder.
Maar ook die moet op zijn tijd schoon gemaakt worden zowel elektrode als houder ;)
 
Maar ook die moet op zijn tijd schoon gemaakt worden zowel elektrode als houder ;)
Dat klopt Jaap.
maar elke keer als je hem kalibreert maak je hem toch schoon? Dus dat ‘extra’ schoonmaken snap ik niet helemaal.
1x per maand kalibreer ik de ph sensor, en dan staat hij dus telkens in reinigingsvloeistof.
ik zie het probleem dus niet.
 
maar elke keer als je hem kalibreert maak je hem toch schoon? Dus dat ‘extra’ schoonmaken snap ik niet helemaal.
1x per maand kalibreer ik de ph sensor, en dan staat hij dus telkens in reinigingsvloeistof.
ik zie het probleem dus niet.
Oh.. dat doe ik dus ook hooguit 1 x per 2 jaar ofzo.
Heb je ooit een afwijking gezien tijdens de kalibratie? Hier is dat zo goed als verwaarloosbaar.
 
Oh.. dat doe ik dus ook hooguit 1 x per 2 jaar ofzo.
Heb je ooit een afwijking gezien tijdens de kalibratie? Hier is dat zo goed als verwaarloosbaar.
Ik heb hem aan de Ph Control van JBL, en die geeft elke maand aan dat hij gekalibreerd moet worden. Dus dan doe ik dat ook maar. Heb je wel minste kans op schommelingen in je PH.
 
maar elke keer als je hem kalibreert maak je hem toch schoon? Dus dat ‘extra’ schoonmaken snap ik niet helemaal.
1x per maand kalibreer ik de ph sensor, en dan staat hij dus telkens in reinigingsvloeistof.
ik zie het probleem dus niet.
Ja als ik hem kalibreer dan speol ik hem eerst af met osmose water en dan maak ik hem droog met een tisue en dan doe ik hem in de kalibreer vloeistof en tussen oor weer schoon en droog maken met osmose water.

Maar door dat die in het water hangt en er dus wel wat algjes en kalk op kunnen komen dacht ik dat die soms 1 keer per jaar of zo goed gereinigd moet worden met een chemisch goedje of zo om die verontreiniging er ook af te halen.
 
Ik heb hem aan de Ph Control van JBL, en die geeft elke maand aan dat hij gekalibreerd moet worden. Dus dan doe ik dat ook maar. Heb je wel minste kans op schommelingen in je PH.
De Dennerle zegt dat ook. Maar ik "vergeet" dat vaak. En na een paar maanden doe ik het eens een keer. En eigenlijk geeft de elektrode dan gewoon nog steeds hetzelfde aan.
 
De Dennerle zegt dat ook. Maar ik "vergeet" dat vaak. En na een paar maanden doe ik het eens een keer. En eigenlijk geeft de elektrode dan gewoon nog steeds hetzelfde aan.
Herkenbaar en ik doe het dan ik denk eens per 3 maanden. Met mijn geheugen vergeet ik het vaak en het controlelampje zie ik niet zonder de leesbril :DD :DD ;)
 
maar elke keer als je hem kalibreert maak je hem toch schoon? Dus dat ‘extra’ schoonmaken snap ik niet helemaal.
1x per maand kalibreer ik de ph sensor, en dan staat hij dus telkens in reinigingsvloeistof.
ik zie het probleem dus niet.
Denk dat het bak afhankelijk is Albert bij de 250 is dit om de drie maanden echt wel nodig baard en andere algen spelen dan een hooft rol op houder en probe
Met alleen kalibreren krijg ik de algen er niet af daar is meer voor nodig.
Nou heb ik al een tijd het vermoeden dat de verhouding co2 niet helemaal lekker is in de bak hier best mogelijk dat dat de oorzaak is van het gebeuren.
 
Ik had die algjes ook op het kunststof Jaap en dat heb je nogal snel net als op een buis in de bak. Ik had het niet op de probe gelukkig want hoe je die schoon krijgt dat zou ik niet weten.
 

Terug
Bovenaan