Ph Elektrode van Agrotools


Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
512
Locatie
Zwammerdam
Beste forum leden,

Ik vorige week een nieuwe elektrode aangeschaft van Agrotools, de ERH-AQ1
Ik heb deze geijkt en in het aquarium gehangen,
Nu is staat mijn ph computer ingesteld op 6,8 en de elektrode meet ook 6,7, 6,8.
Nu doet het volgende probleem zich voor,
Mijn dropcheckers zijn donkergroen tot blauw.
Als ik mijn ph meet met een druppel test van wesdijk dan geeft die aan dat mijn ph 7,5 is wat dus verklaard dat de dropcheckers nog blauw zijn.
Ik heb de elektrode meerdere malen geijkt, maar het wil niet helpen, toen ik net weer ging ijken, eerst op 7 gaf hij in de vloeistof 6,0 aan en op de 4 gaf hij 2,54 aan.
Deze elektrode is van glas en hervulbaar.
Toen ik hem kreeg was de buitenkant helemaal slijmerig dit is waarschijnlijk de gel achtige vulling die erin zit, maar ik kan eigenlijk niet zien of er vulling uit gelopen is.
Ik weet dat er hier op het forum ook mensen zijn die deze elektrode gebruiken , misschien doe ik iets verkeerd?
Toen ik net de water wissel had gedaan en de elektrode had geijkt en hem toen in de bak hing gaf hij inderdaad 7,5 aan, maar na tien minuten tot een kwartier co2 toevoegen stond hij alweer op 6,7.
Kan dit zo snel gaan?
De bak is 200 liter, ik ververs 50% en voeg co2 toe dmv een aquamedic reactor op de uitloop van mijn Eheim Professional 3e filter, co2 druk is 3 bar.
 
toen ik net weer ging ijken, eerst op 7 gaf hij in de vloeistof 6,0 aan en op de 4 gaf hij 2,54 aan.

Hier gaat iets helemaal fout. Laat je hem wel zo'n 10 minuten stabiliseren? En zit hij wel voldoende onder gedompeld?
 
Wachten tot de waarde stabiel is (5 tot 10 min) en dan doorgaan met ijken met 2e vloeistof.. Weer 5 tot 10 min wachten tot waarde stabiel is. Dan ijking voltooien
 
Heb de oude van Ali Express er maar weer in terug gehangen, zal morgen wel bellen met Afrotools.
 
Je ijkvloeistoffen moeten goed vers zijn.
En ze moeten 20 graden zijn.

Je electrode moet schoon zijn. En je moet deze zeker 2 minuten in de ijkvloeistof zetten voordat je gaat instellen.
 
Heb nu weer de oude erin zitten, maar die geeft toch dezelfde waarde aan als die van agrotools.
Elektrode geeft 6,7 aan terwijl de druppeltest 7,5 aan geeft.
Ph computer ingesteld op 6,8 dus hij slaat maar ff aan.
Dropcheckers blijven blauw.
Al dat gekut met die electronika zooi wat niet werkt.
 
Dat die druppeltest wat anders zegt maak ik me niet zo druk om. Dat is maar een druppeltest.
Maar dat jij de elektrode ijkt, en dat later nog eens doet en dat er dan een hele punt verschil tussen zit (6 terwijl het 7 moet zijn), dát is zorgwekkend.
 
Die ijk vloeistof is niet zo nieuw meer, ik denk 2 jaar of zo.
Ik zal morgen eens bellen met agrotools.
Toen ik de elektrode binnen kreeg was het bewaar flesje wat erom heen zit zo goed als leeg.
 
Ah dat zou een goede verklaring kunnen zijn, Verse vloeistof gebruiken is echt essentieel. Er kan wat in gaan groeien (onzichtbaar) of het bederft gewoon.
Voor 1 euro koop je dat op ali express.
 
Denk ook een beetje aan onze ondernemers. Zeker in deze tijd.

Gewoon goede buffer oplossingen kopen. Dennerle of JBL.
Je hebt steeds maar een heel klein beetje nodig.
Dat beetje moet je na de calibratie wel weggooien.
 
Als je nu bij Ali zou bestellen dan heb je dat de eerste weken nog niet in huis denk ik. Agrotools verkoopt ook ijkstoffen en daar heb ik ze ook weg.
 
Je kunt die vloeistoffen ook gewoon bij Agrotools bestellen. Doe ik ook altijd. Je kunt daar bestellen tot 500ml. erg voordeliger tov de JBL en andere merken.
 
Electrodes worden normaliter in een standaard KCL oplossing bewaard dacht ik. Hoe heb je de electrode ontvangen ? Misschien was hij al uitgedroogd?
Verder kan je pH electrodes niet ijken. Je kan wel je meter calibreren. Als je meter géén temperatuurcompensatie heeft kan je dan niet het beste calibreren met de temperatuur van je aquariumwater? Daar komt hij per slot van rekening in te hangen.
Ronald
 
Laatst bewerkt:
Electrodes worden normaliter in een standaard KCL oplossing bewaard dacht ik. Hoe heb je de electrode ontvangen ? Misschien was hij al uitgedroogd?
Verder kan je pH electrodes niet ijken. Je kan wel je meter calibreren. Als je meter géén temperatuurcompensatie heeft kan je dan niet het beste calibreren met de temperatuur van je aquariumwater. Daar komt hij per slot van rekening in te hangen.
Ronald
Is ook een optie. Maar uit onderstaande afbeelding blijkt dat dit echt peanuts is.

766D2B3B-E067-4D91-8810-3C479F2AC8D3.jpeg
 
Er zitten twee zakjes ijkvloeistof bij, zal die eens gebruiken.
Ik heb het idee dat er erg weinig van die gel achtige stof in de elektrode zit, maar kan dit slecht zien vindt ik.
Je kan hem bijvullen, dus misschien is er iets uit gelopen, weet een van jullie hoe vol hij hoort te zitten?
Toen ik hem ontving was het potje wat om de punt heen zit nagenoeg leeg en volgens mij moet de gehele punt onder de vloeistof zitten tijdens het bewaren.
Heb hiervoor ook wel eens eentje van Jolub gehad uit duitsland, deze deed het wel goed.
 
Er zitten twee zakjes ijkvloeistof bij, zal die eens gebruiken.
Ik heb het idee dat er erg weinig van die gel achtige stof in de elektrode zit, maar kan dit slecht zien vindt ik.
Je kan hem bijvullen, dus misschien is er iets uit gelopen, weet een van jullie hoe vol hij hoort te zitten?
Toen ik hem ontving was het potje wat om de punt heen zit nagenoeg leeg en volgens mij moet de gehele punt onder de vloeistof zitten tijdens het bewaren.
Heb hiervoor ook wel eens eentje van Jolub gehad uit duitsland, deze deed het wel goed.

Ik heb dezelfde electrode, en bij mij zat hij hélemaal vol met die gel, dus echt 100%
 

Terug
Bovenaan