Ph Elektrode


F

Felereca

Guest
Goedemiddag,
zojuist mijn hervulbare Ph elektrode binnen gekregen van jolub.
mijn vraag is, aan de zijkant zit er een gaatje met een rubbertje erover waar je hem bij kan vullen zodra de vloeistof minder word.
moet dat stukje aan de zijkant boven het water blijven of mag de elektrode gewoon het water in tot het einde van het glas? ik neem aan dat het gaatje boven het water moet blijven maar weet het niet zeker.
iemand hier enige ervaring mee?

Groetjes,
 

Bijlagen

  • 20160901_161758.jpg
    20160901_161758.jpg
    35.6 KB · Weergaven: 134
Als je gaat meten met de electrode moet het gaatje open zijn. Dus dopje eraf.
Uiteraard spreekt het dan voor zich, dat het gaatje bovenwater moet blijven.

Hieronder een interessante link over pH meten.

pH meten
 
leuke link maar daar staat alleen dat je het dopje eraf moet halen om hem bij te vullen.
zou ook vreemd zijn, 1 keer een golfje water of een rare spetter en je vloeistof is vervuild.
 
leuke link maar daar staat alleen dat je het dopje eraf moet halen om hem bij te vullen.
zou ook vreemd zijn, 1 keer een golfje water of een rare spetter en je vloeistof is vervuild.

Er staat duidelijk dat het de bedoeling is van zo'n electrode dat de vloeistof langzaam naar buiten loopt.
Hierdoor houd je een goede stroomkring. En verstopt het membraan niet.
Dit geeft dan ook betrouwbaardere metingen.
Voor mijn werk moeten wij pH op 0,01 eenheid rapporteren. Dus moet de electrode zuiver werken.

Een gel electrode is voor de aqua hobby beter geschikt. Maar die hebben een beperkte levensduur. Zijn iets minder naukeurig en reageren minder snel. En kunnen niet opnieuw gevuld worden.

Dus als iemand een electrode heeft gekocht met een vulopening, geef ik de correcte werkwijze weer.
Dat je dan het dopje erop laat uit praktisch oogpunt, moet je zelf weten. Alleen is de electrode daar niet op gemaakt.

Dan had je een gel electrode moeten kopen.
Die ook geheel onderwater gebruikt kunnen worden.
 
Misschien omdat ik chemisch analist ben, en dagelijks pH electroden gebruik.


Hieronder nog een link in jip en janneke taal.

Werking electrode
Inderdaad even dit linkje doorgelezen, super leuk en zeker leerzaam.
dan ga ik hem daarlijk inderdaad kalibreren en zorgen dat het navul gaatje boven mijn waterspiegel blijft.
 
Als je gaat meten met de electrode moet het gaatje open zijn. Dus dopje eraf.
Uiteraard spreekt het dan voor zich, dat het gaatje bovenwater moet blijven.

Hieronder een interessante link over pH meten.

pH meten

Hoezo, dat vulgat moet open? Dat moet toch pas open bij het hervullen?

Het vulgat open laten lijkt me ook om problemen vragen gezien de condensatie in een gesloten kap/kast. Staan dergelijke instructies ook in de handleidingen van de fabrikanten van glazen electrodes voor aquaria?

Ik zeg niet dat het niet kan, maar het is wel de eerste keer dat ik dit lees.
 
Hoezo, dat vulgat moet open? Dat moet toch pas open bij het hervullen?

Het vulgat open laten lijkt me ook om problemen vragen gezien de condensatie in een gesloten kap/kast. Staan dergelijke instructies ook in de handleidingen van de fabrikanten van glazen electrodes voor aquaria?

Ik zeg niet dat het niet kan, maar het is wel de eerste keer dat ik dit lees.

Doorgaan zijn de elektroden welke voor aquaria verkocht worden van het type "weggooien" dus niet hervulbaar.
Daarnaast zijn ze ook met een gel gevuld.

Ik heb het specifiek over hervulbare elektroden met een 3M KCl vulling. En het design van een dergelijke electrode is gemaakt om nauwkeurig te meten met een open (mag ook een zeer klein gaatje zijn) vul poort.
 
Dat dopje moet je eraf doen bij het meten. Zorg er niet voor dat dat gedeelte in je water terecht komt. Gewoon een klein stuk in je water doen, beetje bewegen zodat je monster homogeen is en wachten tot je pH meter een stabiele pH geeft.

Heb je ook calibratievloeistof of is dit niet zo'n super nauwkeurig systeem (Kan dit zo niet heel snel beoordelen zo).
 
Dat dopje moet je eraf doen bij het meten. Zorg er niet voor dat dat gedeelte in je water terecht komt. Gewoon een klein stuk in je water doen, beetje bewegen zodat je monster homogeen is en wachten tot je pH meter een stabiele pH geeft.

Heb je ook calibratievloeistof of is dit niet zo'n super nauwkeurig systeem (Kan dit zo niet heel snel beoordelen zo).
Heb een Dennerle deluxe Ph controller met een Ph elektrode van jolub.
gebruik inderdaad calibratievloeistof voor 7 en 4 PH
 
Heb een Dennerle deluxe Ph controller met een Ph elektrode van jolub.
gebruik inderdaad calibratievloeistof voor 7 en 4 PH
Normaliter is het kalibreren eens per week. Ik weet alleen niet hoe die dat aangeeft. Op Ph-meters waar ik zelf mee gewerkt hebt zie je op je display een teken van je pH meter met daarbij drie strepen om aan te geven hoegoed je pH meter nog is. Wanneer deze knippert moet het gekalibreerd worden.

Elke pH meter is anders dus geen idee hoe dat bij jou is heb je geen handleiding waar dit staat?
 
Normaliter is het kalibreren eens per week. Ik weet alleen niet hoe die dat aangeeft. Op Ph-meters waar ik zelf mee gewerkt hebt zie je op je display een teken van je pH meter met daarbij drie strepen om aan te geven hoegoed je pH meter nog is. Wanneer deze knippert moet het gekalibreerd worden.

Elke pH meter is anders dus geen idee hoe dat bij jou is heb je geen handleiding waar dit staat?
Bij mijn controller gaat er om de maand een lampje branden dat die gekalibreerd moet worden.
 
Doorgaan zijn de elektroden welke voor aquaria verkocht worden van het type "weggooien" dus niet hervulbaar.
Daarnaast zijn ze ook met een gel gevuld.

Ik heb het specifiek over hervulbare elektroden met een 3M KCl vulling. En het design van een dergelijke electrode is gemaakt om nauwkeurig te meten met een open (mag ook een zeer klein gaatje zijn) vul poort.


hmmm, dan maakt het voor mij wel duidelijk dat her/bijvulbare glaselectrodes NIET geschikt zijn voor aquaria.
Tegenwoordig doe je met een 'goedkope' gel electrode toch ook zo'n 3-4 jaar naar mijn ervaring.
 
Hallo Cees.
Ja , die Kappe muss immer draf bleiben.
Nur beim Nachfüllen für kurze Zeit abziehen. Dann wieder zurück.
Gruß
Johann
ff gevraagd aan jolub
 
Laat de lezer maar een oordeel vellen.:juggle:

Of je gelooft de gelinkte video van Metrohm.Met heldere uitleg.:deal:

Het zou ook wel heel vreemd zijn, als op alle laboratorium opleidingen wordt geleerd om te meten met een open vul poortje.:S

Metrohm is één van ’s-werelds meest vertrouwde fabrikanten van hoge-precisie instrumenten voor chemische analyse. Metrohm werd in 1943 opgericht door ingenieur Bertold Suhner in Herisau,
Zwitserland. Inmiddels zijn we aanwezig in meer dan 80 landen met onze eigen dochterbedrijven en exclusieve distributeurs.

Of je bekijkt deze amateuristische website van Johann Lubetzki en ga eens kijken hoever je de Duitse taal nog machtig bent.:(
 
maar we zitten hier niet in een schoon laboratorium, we zitten in een vervuilde omgeving.
zal best dat het in een lab beter is om hem eraf te doen maar voor een aquarium niet nodig.
 
Heb zelf een hervulbare glaselektrode in gebruik.

En het bijvulgaatje is mooi afgedekt door een stukje siliconedarm dat hierover schuift.

wordt enkel verwijdert als ik de elektrode bijvul .

het enige waar je op moet letten is dat het niveau in de elektrode altijd hoger staat dan je waterniveau van je aquarium.

werkt al jaren perfect zo,

Mijn elektrode kan gemakkelijk al 10 jaar oud zijn en reageert nog als nieuw .
 
Of je koopt gewoon een gelelectrode? ;)
80 euro per jaar wat mensen zeggen voor een elektrode vind ik aardig wat geld in vergelijking met 100 voor meerdere jaren. daarom had ik een hervulbare aangeschaft.
sorry dat ik even niet meer aanwezig was, was een weekje weg met dit lekkere weeer :)
 
Ik betaalde laatst 50€ voor eentje van aquatronica in de lfs en die gaat al 3 jaar mee. ;)
 

Terug
Bovenaan