Wat is er nieuw

Ph en Kh omlaag brengen zonder osmose?

strafelock

Member
Lid geworden
16 april 2021
Berichten
20
Leeftijd
34
Hallo,

Ik heb inmiddels mijn Aquatlantis Volga 450 nu zo'n 7 weken draaien en heb voorheen constant in de winkel mijn waterwaardes laten testen, maar omdat ze dit met van die simpele test-strips deden heb ik gisteren zelf maar even een JBL druppelset gehaald.
Nu komen daar mijn volgende waardes uit:

Ph: 8,3
Kh: 12
No2: 0,025
No3: 4 ppm
Nh4: 0,05 ppm

Aangezien ik in mijn onderstaande visbestand heb wil ik graag de Ph verlagen omdat die nu eigenlijk veelste hoog is.
Maar hoe kan ik dat het beste doen zonder gebruik te moeten maken van Osmose of Regenwater? Dit is voor mij beiden geen optie namelijk op het moment.

5x P. Scalare Rio Nanay
3x P. Scalare Platinum
25x Roodkopzalmen
10x Coryodras Aeneus
10x Neon Tetra (komen uit vorige bak - ik weet dat dit op een gegeven moment voer kan worden voor de manen)
2x Otocinclus (komen uit vorige bak
5x Helena Slakken
1x Farlowella - hiervan wil ik er nog meer maar LFS had er nog maar 1

Ik filter overigens met 2x JBL e1502 met de volgende media van boven naar onder (als je vanaf de zijkant door het filter zou heenkijken dus):
Grove voorfilter
Fijne spons
Siporax
Siporax
Eheim Mech

Ik heb veel gelezen over het toevoegen van Turf in het filter, maar omdat mijn Kh waarde zo hoog is zal dit mijn Ph bijna niet naar beneden krijgen gok ik?
Ik zat er anders namelijk aan te denken om deze in beide JBL filters toe te voegen en dan goed de PH en KH waardes te blijven meten.
https://www.aquastorexl.nl/oase-aquaactiv-aquahumin.html
Alle tips zijn welkom!
 
Laatst bewerkt:
Gaat je niet lukken zonder osmose/Demi water/regenwater.
Of je moet hele sterke zuren gaan gebruiken om de KH te breken.
 
En hoe wou je dat doen met een 450 liter verversen? 😂
 
Heb je het kraanwater ook al eens appart gemeten of de waardes hiervan opgevraagd ?

Mvg
 
Heb je het kraanwater ook al eens appart gemeten of de waardes hiervan opgevraagd ?

Mvg
Korte bijvoeging : er zullen wel een aantal methodes zijn om de gevraagde waardes te doen dalen maar de vraag is of dit wel efficiënt is en/of dit grote schommelingen te weeg gaat brengen .

De waterwaardes die jij nu opgeeft zoals je ph en hard water zullen beter zijn dan een ph/kh die op en neer gaat .

Tegenwoordig de vissen die je in de algehele aquariumhobby winkels aankoopt kunnen een breed scala aan waterwaardes aan .

Als jij geen problemen ziet aan het gedrag of gehele gezondheid van je bestand zou ik dit ook gewoon zo laten , misschien naar de toekomst toe als je hier beter bijvoelt vissen aanschaffen die van nature in uw waterwaardes voorkomen .


Het manipuleren van ph/kh zonder osmose/regenwater is voor mij persoonlijk een niet bezocht pad en ik zie mezelf ook nooit die weg inslaan , risico tegenover resultaat is gewoon te riskant .


Mvg
 
Korte bijvoeging : er zullen wel een aantal methodes zijn om de gevraagde waardes te doen dalen maar de vraag is of dit wel efficiënt is en/of dit grote schommelingen te weeg gaat brengen .

De waterwaardes die jij nu opgeeft zoals je ph en hard water zullen beter zijn dan een ph/kh die op en neer gaat .

Tegenwoordig de vissen die je in de algehele aquariumhobby winkels aankoopt kunnen een breed scala aan waterwaardes aan .

Als jij geen problemen ziet aan het gedrag of gehele gezondheid van je bestand zou ik dit ook gewoon zo laten , misschien naar de toekomst toe als je hier beter bijvoelt vissen aanschaffen die van nature in uw waterwaardes voorkomen .


Het manipuleren van ph/kh zonder osmose/regenwater is voor mij persoonlijk een niet bezocht pad en ik zie mezelf ook nooit die weg inslaan , risico tegenover resultaat is gewoon te riskant .


Mvg

Klinkt inderdaad logisch om een stabiele hogere PH waarde te hebben dan een onstabiele lagere PH-waarde door de waterverversingen.
Stel dat ik wel turf zou toevoegen, dan moet je dit om de 8 weken ongeveer vervangen in je filters, om het wel redelijk stabiel te houden toch?

Ik merk aan het gedrag van de vissen helemaal niks eigenlijk, maar heb geen idee hoe hun gedrag zou zijn met een lagere PH waarde, haha.
 
Je hebt veel verschillen in kwaliteit met turf en ik heb het ooit op de nano gebruikt en moest om de 3-4 weken een deel vervangen om dat ph opliep.
 
Klinkt inderdaad logisch om een stabiele hogere PH waarde te hebben dan een onstabiele lagere PH-waarde door de waterverversingen.
Stel dat ik wel turf zou toevoegen, dan moet je dit om de 8 weken ongeveer vervangen in je filters, om het wel redelijk stabiel te houden toch?

Ik merk aan het gedrag van de vissen helemaal niks eigenlijk, maar heb geen idee hoe hun gedrag zou zijn met een lagere PH waarde, haha.
Met zo'n hoge KH mag je het turf wel om de drie weken vervangen..
Ik heb het hier ook geprobeerd (KH 10) om met turf de KH iets naar beneden te krijgen, dit lukt mij niet. Of ik voeg te weinig toe, dat kan ook.
Toen het kraanwater nog een lagere KH (7) had lukte het nog wel om het naar een KH van 6 te brengen. Dit icm elzenproppen, bladeren etc.

(Ik gebruik het nu nog alleen voor de kleur en tannines.)
 
een osmose filter is de enige eenvoudige en verstandige manier om je KH en pH te verlagen.

anionen-kationen filters zijn ook prima (hebben een veel hogere doorstroomsnelheid dan een betaalbaar RO-filter maar regeneratie is niet voor iedereen ivm de chemicaliën)

sterke zuren kan, maar komt heel nauwkeurig, en je voegt ook altijd een hoeveelheid chloor/zwavel/fosfor/nitraat etc toe dus je water wordt er zeker niet zuiverder van.
zwakke organische zuren hebben een beperkt effect en hoe harder het water hoe donkerder turf e.d. het water kleuren, Je water heeft eerder de kleur van koffie dan de gewenste pH en de hoeveelheden turf die je moet gebruiken is ook niet bepaald economisch op langere termijn. Vissen uit zacht/zuur water komen vooral ook uit zuiver water, stoffen toevoegen past daar niet goed bij.

een vat, een klein osmose apparaat en een waterslot( het gaat lang duren voor je ton vol is, dus automatisch uitschakelen als de ton vol is voorkomt veel overstromingen) + eventueel een verwarming en een pomp om het water naar je bak te pompen, is initieel een investering maar op de middellange termijn echt de goedkoopste optie en maakt het verversen ook gemakkelijk.
 
regen water ook een goeie optie das het zelfde als osmose
 
Ja maar dat zou ik niet zo gebruiken en eerst flink filteren over kool. Voor al in stedelijke gebieden of met veel industrie.
 
Ja maar dat zou ik niet zo gebruiken en eerst flink filteren over kool. Voor al in stedelijke gebieden of met veel industrie.
daar is niks mis mee hoor gaan je vissen niet van dood welke stoffen zouden den er dan in regen water zitten?
 
Ik ben geen chemicus maar dat is wat ik heb begrepen in het verleden. Ik denk dat als het zo makkelijk zou zijn om dat te gebruiken dat veel osmose links zouden laten liggen en in de zomer heb je al snel een tekort.
 
ah dan nog meestal gevallen is het gewoon goed genoeg voor de vissen en schoner als kraan water
want da loopt door lijdinge etc net zo goed metalen in
 
in de eerste jaren dat ik een aquarium had heb ik ooit eens Kh/Ph- gebruikt.
Dit zorgde voor een gans aquarium vol wit stof.
Als je een manier hebt om je ververs water eerst te behandelen voor je het in je bak doet is dit mss een optie. (maar geen al te goede)
 
voor de kwaliteit van het regenwater maakt het vooral uit waarop het valt.
als je in de stad, bij de snelweg etc woont, dwarrelt fijnstof neer op oppervlaktes als daken en dat spoelt vervolgens met de regen mee je regentonnetje in.
Vooral het eerste regenwater na een tijdje van droogte kun je daarom beter niet gebruiken.

nadelige effecten van de stoffen in het water zijn over het algemeen zeldzaam en treden op na langdurige blootstelling. Bang zijn dat je visjes opeens dood gaan hoef je imo niet. Mijn grootste probleem met regenwater is dat het onbetrouwbaar is, de afgelopen zomers waren droog en dan kom je al snel zonder water te zitten....
 
voor de kwaliteit van het regenwater maakt het vooral uit waarop het valt.
als je in de stad, bij de snelweg etc woont, dwarrelt fijnstof neer op oppervlaktes als daken en dat spoelt vervolgens met de regen mee je regentonnetje in.
Vooral het eerste regenwater na een tijdje van droogte kun je daarom beter niet gebruiken.

nadelige effecten van de stoffen in het water zijn over het algemeen zeldzaam en treden op na langdurige blootstelling. Bang zijn dat je visjes opeens dood gaan hoef je imo niet. Mijn grootste probleem met regenwater is dat het onbetrouwbaar is, de afgelopen zomers waren droog en dan kom je al snel zonder water te zitten....
En al zit je nog niet zonder, regenwater die al lang in de ton zit is ook niet meer zo bruikbaar.
 
En al zit je nog niet zonder, regenwater die al lang in de ton zit is ook niet meer zo bruikbaar.
als je der geen planten in heb zitten ga je anderen dingen groeien logies
mijn regen ton staat een gelen lis in en die houd water mooie helder en in goeie conditie ook met extremen droogte
 
als je der geen planten in heb zitten ga je anderen dingen groeien logies
mijn regen ton staat een gelen lis in en die houd water mooie helder en in goeie conditie ook met extremen droogte
Dat gaat moeilijk als die ton een meter onder de grond zit 😉
 
Dat gaat moeilijk als die ton een meter onder de grond zit 😉
ik vraag me dan wel af wat er met het water kan gebeuren? in mijn systeem neem het water dat ik ververs gewoon de waarde van de bak aan of daar vagen bacterie in zitten maak niks uit
 
voor de kwaliteit van het regenwater maakt het vooral uit waarop het valt.
als je in de stad, bij de snelweg etc woont, dwarrelt fijnstof neer op oppervlaktes als daken en dat spoelt vervolgens met de regen mee je regentonnetje in.
Vooral het eerste regenwater na een tijdje van droogte kun je daarom beter niet gebruiken.

nadelige effecten van de stoffen in het water zijn over het algemeen zeldzaam en treden op na langdurige blootstelling. Bang zijn dat je visjes opeens dood gaan hoef je imo niet. Mijn grootste probleem met regenwater is dat het onbetrouwbaar is, de afgelopen zomers waren droog en dan kom je al snel zonder water te zitten....
Zomaar even benieuwd hoor, maar als je tijdelijk regenwater tekort heb kan je dan geen gekookt water gebruiken?
 
Zomaar even benieuwd hoor, maar als je tijdelijk regenwater tekort heb kan je dan geen gekookt water gebruiken?
Gekookt water veranderd de samenstelling nauwelijks tot helemaal niets.
Een GH van 10 blijft 10.
Na loop van tijd heb je wel kalkafzetting (ketelsteen) dus er gaat wel een fractie uit maar voor het aquarium niet relevant.
 
Zomaar even benieuwd hoor, maar als je tijdelijk regenwater tekort heb kan je dan geen gekookt water gebruiken?
Gekookt water is nog slechter dan leidingwater. Door te koken verdampt er water, wat het overgebleven water nog rijker aan mineralen en andere stoffen maakt.
(welk het omgekeerde is van wat je wil doen met regenwater)
 
ik vraag me dan wel af wat er met het water kan gebeuren? in mijn systeem neem het water dat ik ververs gewoon de waarde van de bak aan of daar vagen bacterie in zitten maak niks uit
Elk beetje vervuiling die van je dak meegekomen is ligt lekker te marineren in je tank. De No/Nh verbindingen gaan dan door het plafond.
 
Zomaar even benieuwd hoor, maar als je tijdelijk regenwater tekort heb kan je dan geen gekookt water gebruiken?
gekookt water heeft een lagere KH (en hogere pH) dan ongekookt leidingwater, in theorie kun je de KH verlagen door water te koken, maar dit kost veel energie en tijd. dus erg praktisch is het niet.

ook is het niet echt vergelijkbaar met osmose of regenwater, want het overgrote deel van de opgeloste zouten blijft in het water zitten tijdens het koken, alleen een deel van het calcium-bicarbonaat wordt omgezet naar calcium carbonaat dat slechter oplosbaar is en dus neerslaat in de vorm van ketelsteen/kalkaanslag. nitraten, sulfaten silicaten etc blijven in het water achter. een osmose filter haalt deze er voor 99% ook uit.
 
Weer wat geleerd. Thanks:DD
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan