PH en NO3 waardes niet optimaal.


Ester

Well-known member
Lid geworden
13 november 2017
Berichten
48
Leeftijd
48
Beste visliefhebbers,

Al jaren ben ik druk met ons aquarium, waar ik normaal heel blij van wordt. Maar ik heb altijd moeite om kardinaaltertra's te houden.
Nu heb ik in mei ons aquarium helemaal leeg gehaald omdat de bak gewoon niet altijd goed draaide: planten sloegen niet aan, alg op de blaadjes( van die zwarte stipjes) en oogde gewoon rommelig. We hebben de bak goed schoongemaakt, nieuw grind erin en opnieuw ingericht. Deel van het water bewaard en er weer ingedaan, filter ook laten draaien in het water met de vissen en het oude water. De waardes waren altijd wel goed.
Op aanraden van de speciaalzaak wat Bacto start toegevoegd.

Uiteindelijk een paar uur laten draaien, waardes bekeken en 's avonds alle vissen er weer in.

Aquarium zag er schitterend uit en alles deed het prima, leek allemaal super. Vissen kwamen er heel mooi uit.

Na 2 maanden dan wat nieuwe vissen erbij gekocht, na het water in de winkel getest te laten hebben.
Maar hiervan gingen alle kardinaaltjes dood binnen 4 dagen. Ook de 4 die ik nog had (en 8 nieuwe). Terug naar de winkel geweest met water en toen was de NO3 waarde te hoog. Water verversen werd mij gezegd 2 weken lang elke dag 1/4. Als het water weer goed was zou ik nieuwe kardinaaltjes meekrijgen.

Dit heb ik dan ook gedaan, maar de NO3 waarde bleef rond de 50 (Tetra Test 6in). 2 weken verder weer terug naar de winkel, maar waardes waren nog niet goed. Weer 2 weken verder, weer 2 weken water verversen en nieuwe planten erbij, want de PH was ook erg laag.

Na 8 weken was het weer beter om nieuwe vissen erbij te doen, maar ook hiervan zijn alle kardinaaltetra's en wat oudere neon's nu dood na 2 weken. Weer water getest en weer is die NO3 aan de hoge kant en de PH laag.


Ik heb er 2 zuurstofpompjes in en stuk of wat nep en echte planten in staan. Deze doen het wel goed (de echte ;)). Ook mijn afrikaanse blauwoogjes (tegelijk aangeschaft met de kardinaaltjes) doen het ook allemaal wel.

Aan toevoegingen heb ik genoeg in huis:
S7 Vitamix
Easy Life Voogle
Easy Life Easy Carbo
Easy Life Filter Medium
Tetra Aquasafe
Tetra Crystal Water
Tetra pH/KH Plus

Maar ik wil er ook niet van alles in gaan gooien zodat ik de kans loop om nog meer vissen te moeten missen.

Er zitten aan vissen nu in:

Koppel Kersenbuikjes
14 Afrikaanse Blauwoogjes
1 Kardinaaltetra
2 modderkruipers
4 Corydoras Schwarzi
6 roodkop zalmpjes
6 zwarte neons
4 vuurneons
1 sherrybarbeel
en een Gibbiceps algeneter

Het gaat om een bak van Juwel Panorama 180 met een Juwel binnenfilter. Als filtermateriaal gebruik ik keramische pijpjes, grove filterwatten, fijne vilterwatten, watten en zeoliet bovenop.

Wat kan ik hier nu aan doen? Ik wil zo graag een schooltje kardinaaltjes erin omdat die gewoon zo mooi zijn met de kleuren en gewoon de bak op orde hebben.
 
Ik zou eerst eens investeren in een goede druppeltest zodat je zelf kan meten en de waarde aan de hand van de meting in orde kan krijgen.

Ook is het handig om de waterwaarden van je drinkwater leverancier op te zoeken, dan weet je wat je met regelmaat bijvult met verversen.
 
Wat Ton zegt, zorg er eerst voor dat je je water waardes weet, dus de KH, No3, Po4 en PH.
Niet meten met die strips want die zijn niet nauwkeurig.
Zorg er vervolgens voor dat je die waardes stabiel krijgt, de waardes zijn afhankelijk van wat je aan voeding toevoegt, en de waterwaardes van je water waar je mee ververst.
Als je dit onder controle hebt, zou ik niet weten waarom je geen kardinaal tetra's zou kunnen houden.
 
Nog niet eerder zo'n reactie/advies gehad ;)

Druppeltest zal ik eens naar kijken, maar zitten ook grote verschillen in lees ik, ook qua prijs.

Waterwaardes drinkwater ook
gelijk maar opgezocht:

Hardheid 5,2 ºdH (zacht)
Zuurgraad 7,76 (laag)

Moet ik daar verder nog naar iets kijken?
Dus PH is al laag van het kraanwater, wat kun je hier dan aan doen?
 
Zoals al gezegd zou ik eerst met druppels de waarden testen want strips zijn verre van betrouwbaar. Pas dan kun je eventueel bijsturen om goede waterwaarden te krijgen.
 
Wat Ton zegt, zorg er eerst voor dat je je water waardes weet, dus de KH, No3, Po4 en PH.
Niet meten met die strips want die zijn niet nauwkeurig.
Zorg er vervolgens voor dat je die waardes stabiel krijgt, de waardes zijn afhankelijk van wat je aan voeding toevoegt, en de waterwaardes van je water waar je mee ververst.
Als je dit onder controle hebt, zou ik niet weten waarom je geen kardinaal tetra's zou kunnen houden.


Hoe kan ik dan die waardes onder controle krijgen?
Ik voer ze Tetra Min Granules en Tablets en af en toe rode muggenlarven
 
Ja daarin zitten meestal de no3, po4, kh, nh3/4, no2 en de gh. Ik gebruik ook die uit de link van Ton en voor de meeste mensen is dat voldoende.
 
Ter aanvulling: Ik dacht dat afrikaanse blauwoogjes bij uitstek gevoelig waren voor NO3. Aangezien die het wel goed doen(?) zou denken dat je strips een te hoge waarde aangeven.

Dan is de vraag natuurlijk wat er wel aan de hand is. Daarnaast doen de blauwoogjes het bij mijn weten goed op temperature die eigenlijk te laag zijn voor de kardinalen. Mag ik vragen op welke temperatuur de bak draait?
 
Nog niet eerder zo'n reactie/advies gehad ;)

Druppeltest zal ik eens naar kijken, maar zitten ook grote verschillen in lees ik, ook qua prijs.

Waterwaardes drinkwater ook
gelijk maar opgezocht:

Hardheid 5,2 ºdH (zacht)
Zuurgraad 7,76 (laag)

Moet ik daar verder nog naar iets kijken?
Dus PH is al laag van het kraanwater, wat kun je hier dan aan doen?

Je waterwaardes van je drinkwater zijn prima. Daar hoef je niks mee te doen.
 
Op zich heb je niet veel co2 in je water. Dan ga ik ervan uit dat de waarden in je bak gelijk zijn maar dat moet nog blijken met watertesten.
 
Dit zijn de spulletjes die je Lfs, maar al te graag, aan je heeft verkocht:
S7 Vitamix
Easy Life Voogle
Easy Life Easy Carbo
Easy Life Filter Medium
Tetra Aquasafe
Tetra Crystal Water
Tetra pH/KH Plus
Na het gebruik van een druppeltest moet zeker even bezien of je dit allemaal echt wel nodig bent. En daardoor zal je ook merken dat er nog wel wat is te besparen.
 
Ter aanvulling: Ik dacht dat afrikaanse blauwoogjes bij uitstek gevoelig waren voor NO3. Aangezien die het wel goed doen(?) zou denken dat je strips een te hoge waarde aangeven.

Dan is de vraag natuurlijk wat er wel aan de hand is. Daarnaast doen de blauwoogjes het bij mijn weten goed op temperature die eigenlijk te laag zijn voor de kardinalen. Mag ik vragen op welke temperatuur de bak draait?

Staat op 25 graden. Dat schommelt af en toe tussen de 24/26 graden
 
Dit zijn de spulletjes die je Lfs, maar al te graag, aan je heeft verkocht:
S7 Vitamix
Easy Life Voogle
Easy Life Easy Carbo
Easy Life Filter Medium
Tetra Aquasafe
Tetra Crystal Water
Tetra pH/KH Plus
Na het gebruik van een druppeltest moet zeker even bezien of je dit allemaal echt wel nodig bent. En daardoor zal je ook merken dat er nog wel wat is te besparen.


Tja, ongelofelijk wat ze soms de mensen allemaal onnodig aansmeren zeg.
 
Staat op 25 graden. Dat schommelt af en toe tussen de 24/26 graden

Voor de kardinalen zou het nog wat warmer mogen, maar binnen 4 dagen dood zou ik er niet bij verwachten.
Je bestand bevat wat tegenstrijdigheden. Je zou ze eens a.d.h.v. hun latijnse namen kunnen opzoeken op https://www.seriouslyfish.com/ en hun vereisten zoals temperaturen e.d. vergelijken, maar dat is niet het punt van discussie hier.
 
Ze hebben je in ieder geval goed de portemonnee laten trekken.... schandalig gewoon.

Heb zelf de testkoffer van Wesdijk
https://www.wesdijk.nl/dieren/watertesten/155-wespro-testkoffer-1000000001075.html

hierin zit alles wat jij nodig hebt, en kan je accuraat meten.

PH te laag? voor kardinaal tetra's kan je PH niet laag genoeg zijn (maar ze doen het vaak prima op kraanwater)

Koppel Kersenbuikjes
14 Afrikaanse Blauwoogjes
1 Kardinaaltetra
2 modderkruipers
4 Corydoras Schwarzi
6 roodkop zalmpjes
6 zwarte neons
4 vuurneons
1 sherrybarbeel
en een Gibbiceps algeneter

Bestand is niet ideaal, wss ook door dezelfde winkel aangeraden?

Gibbiceps worden veel te groot voor je bak.
Kersenbuikjes... kunnen tijdens de broedperiode andere vissen de dood in jagen.

Ook zit je met vissen die graag wat koeler water (subtropisch) willen & soorten die liever op warm water zitten (tropisch)

Kortom: schaf een druppelsetje aan en post de waardes die daaruit komen hier in dit topic, daarna hebben wij een veeeeel beter inzicht.
en die winkel? zou er niet meer zo snel heengaan.
 
Bedankt voor de reacties. Ik heb de druppelset besteld. Zal woensdag ermee aan de slag gaan en de waardes hier posten. Hopelijk kom ik er dan uit. V.w.b. het vissenbestand, daar kan ik uiteraard niet meer veel aan veranderen.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik in het begin een heel dossier bij hield van alle vissen met aanbevolen waardes. Maar na diverse veranderingen in de bak in de jaren daarna en met aantallen e.d, en een jong gezin, ben ik er niet zo druk meer mee geweest en heb ik in de winkel aangegeven wat ik heb en wat erbij zou kunnen.

Ik zal woensdag verder posten.
 
Voor de kardinalen zou het nog wat warmer mogen, maar binnen 4 dagen dood zou ik er niet bij verwachten.
Je bestand bevat wat tegenstrijdigheden. Je zou ze eens a.d.h.v. hun latijnse namen kunnen opzoeken op https://www.seriouslyfish.com/ en hun vereisten zoals temperaturen e.d. vergelijken, maar dat is niet het punt van discussie hier.

Voor Kardinaaltetra's wordt in het algemeen een temperatuur van zo tussen 23 en 28 graden. Zelf gebruik ik voor deze dieren ook 25 graden Celcius.

IMG_20180911_142618.jpg
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Eindelijk de druppeltest binnen.
Nu dus aan het testen, maar ik ben de KH test aan het doen en hij geeft na 1 druppel blauw water (staat ook zo beschreven dat dat moet). Dan na 1 druppel toevoegen wordt het al geel, na nog een druppel geler. Wanneer is het nu goed dan? Als het met 1 druppel al omslaat naar geel? Dit haal ik niet zo uit de beschrijving.

Ik zal zo de overige waardes doorgeven.
 
Dan is geel, dus gelijk "klaar"? Want als ik dan nog een druppel toevoeg wordt hij nog wat geler.
In de beschrijving geven ze aan dat het uiteindelijke resultaat bereikt is als de kleur niet meer omslaat. Maar hij wordt dus wel wat geler als er druppels toegevoegd worden.

Dan gelijk de vraag of ik hetzelfde testbuisje kan gebruiken voor alle test als ik het goed omspoel of kan dit toch de waardes beiinvloeden?
 
Ja ik wacht altijd op het omslagpunt en daarmee bedoel ik dat hij wel helder geel moet zijn. Dan heeft meer toevoegen hier geen invloed in de regel.

Deze testen zijn ook maar een indicatie want deze reageren ook op zuren in je water bijvoorbeeld.
 
Ik heb nu alle waardes van de testen:
- PH 7-7,5
- KH 1-2
- GH 8
- NH3 0,0
- NO2 0
- NO3 20-50
- PO4 1

Dus graag reacties wat er nu niet goed is en/of wat ik kan/moet doen ;)
 
Je no3 is nogal variabel als ik het zo bekijk en 50 moet echt de max zijn hoor. Hoe kan de kh zo laag zijn?

Bij deze waarden heb je amper co2 in je bak dus dat is echt te weinig. De po4 mag iets hoger tov de nitraat en je kan het beste een verhouding van 10:1 aanhouden.
 
Ik heb geen idee hoe het KH gehalte tot stand komt, na 1 druppel werd hij al geel. Wat houdt dit dan in en wat moet ik er aan doen?
Over de PO4 waarde las ik dat het het beste is om deze onder de 1 te houden, dus ik dacht dat die al te hoog was
Het nitraat gaf ik al eerder aan dat die, ondanks dagelijkse waterverversing, hoog blijft. Afgelopen woensdag ook nog halve bak ververst.

Maar hoe kan ik dit dus veranderen?
 
Gebruik je kraanwater?

Hoe hoog is de no3 van het kraanwater? Kijk je geeft aan 20-50 en 20 is prima maar meer is vaak niet nodig.
 

Terug
Bovenaan