Wat is er nieuw

PH in de ochtend een vrij laag

• Onderwerp starter Onderwerp starter Fien
  • Startdatum Startdatum
F

Fien

Guest
Dag,

In het kort, ik heb een bak van 800 liter, co2 installatie met reactor en computer. Gezelschapsbak met veel planten (en vissen).

Overdag doet de CO2 installatie zijn werk op PH 6.80, alles doet het goed. In de nacht wordt geen CO2 toegevoegd. Dit kan ik in de computer terugzien.

's ochtends is de PH waarde van de bak, als het licht nog uit staat best een stuk gedaald. Deze is dan 6.71. Als ik ga zoeken op internet lees ik juist bij andere dat de PH in de ochtend juist te hoog is.

Filtratie gebeurd door 3 Eheim pro 3 filters. Deze zijn zeer ruim bemeten. De bak is verder kraakhelder.

Zodra de verlichting aangaat stabiliteert het zich wel snel richting de 6.80

Is dit normaal? Ik ziet in het gedrag van de vissen geen enkel probleem. Echter zo'n 2 weken terug zijn er 3 dagen op rij een bijlzalm overleden. Hier was helemaal niets vreemds aan te zien in de avond ervoor.

De watertesten wijzen niets uit en de PH 6.80 is het optimum voor mijn bak...

Iemand die heel meer kennis van heeft?

Alvast dank!

Wanneer gaat je Co2 echt aan en uit? Exact gelijk met de lampen?
Ik ben geen kenner, heb er nooit 1 gehad. Maar er zal toch snachts iets moeten gebeuren.

Al is 0.09ph lager ook niet zo heel veel natuurlijk.

Je ph is bij het opstaan iets lager zie ik en waarschijnlijk zal er wat co2 verloren gaan door gasuitwisseling. Op zich is dat verschil geen probleem hoor.
Ik heb geen controller en laat de co2 dus 1,5 uur voordat het licht aangaat al aangaan. Dan is de ph als het licht aangaat weer aardig op peil.

Het gekke is juist dat de PH lager is bij opstaan, dat betekent m��r co2 in het water ipv verlies.

Dat vind ik zo vreemd.

O ja, je hebt gelijk. Dan is er dus iets meer co2 in je water tijdens de nacht. Overdag produceren planten zuurstof en nemen co2 op.
Zover ik weet produceren ze tijdens de nacht juist wat co2. Of dit het verschil kan verklaren durf ik je niet te zeggen. ook andere omstandigheden zorgen voor co2 zoals je vissen. In de link kun je hier wat over lezen.

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/it ... -het-water

Dan heb je megaveel goed functionerende planten in je bak 😉

Ik denk dat John gelijk heeft, doordat er in het donker geen fotosynthese is word er alleen maar zuurstof (een zwakke base) gebruikt en omgezet naar CO2 (een zuur). Hierdoor gaat de pH inderdaad naar beneden. In ondiepe meren zien we dit verschijnsel ook, 's morgens een ph van 7,5, aan het eind van een zonnige dag tegen de 10, doordat er zo verschrikkelijk veel zuurstof is aangemaakt(dit gaat samen met een zuurstof verzadiging van rond de 200%).

De volgende ochtend is het zuurstof gehalte weer gezakt naar ongeveer 20% door het gebruik van de planten, en dan is het water weer verzadigd met CO2 en dus weer terug op de lage pH.

Een andere mogelijkheid kan ik niet bedenken. Er zit in de ochtend meer co2 in de bak en dat komt ergens weg. Dus wellicht een samenspel tussen planten en vissen en......

Oke, niks om me zorgen om te maken dus 🙂

Dank allemaal!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan