Wat is er nieuw

pH ineens veel te laaag

biegel

Member
Lid geworden
26 januari 2012
Na 4 jaar constant draaien duikt mijn pH ineens van 7 naar 5.8. ik heb een 1 meter bak en pH wordt constant gehouden met pH sensor gestuurde CO2 toevoeging. En Elke dag 1 ml profito en 1 ml Ferro. Al jaren perfecte bak met groeiende planten met bijna geen onderhoud. 2 maanden geleden ineens pH op 5.8. automatische CO2 toevoeging is natuurlijk automatisch gestopt want die gaat pas aan als ph boven de 7 komt, en dat doet ie niet meer. Dus planten verslijmen in rap tempo. Belangrijkste vraag is waar ineens die verandering vandaan komt. Ik heb al de helft gewaterwisseld, pH ligt nu 1 week net onder 7. Met CO2 diep in het rood. Want die wordt pas boven 7 toegevoegd KH 1,5 wat te laag is gh 7 wat te hoog is (alles behalve pH gemeten met proscanstrip) wel duidelijke trendbreuk met alle waarden voorheen.

Laatst bewerkt:
Ijk je de sensor ook geregeld want die daling komt volgens mij door teveel aan co2 dus ergens is denk ik iets niet goed. Heb je ook een continutest in de bak en zo ja wat laat die zien?

Sensor is geijkt, verder vergeleken met electronische pH meter en met de strips, die allen dezelfde waarde aangeven namelijk 5.8
Daling komt niet door te veel CO2. Meting gaf extreem lage waarde CO2 aan. Daarom vermoedelijk ook planten de het loodje leggen

Strips zijn verre van betrouwbaar voor je waarden en dan kun je beter druppels gebruiken. Maar goed hij zit nu onder de 7 en voegt dus geen co2 toe neem ik aan.

Er moet toch ergens een reden zijn.
Zijn er nog andere dingen veranderd?

Sowieso zou ik de planten die al half rot zijn verwijderen en eventueel in een emmer zetten. Misschien recupereren ze dan wel, en stopt dit de toevloed aan rottend materiaal.

KH van 1.5 met een PH van net geen 7 kan al helemaal niet, PH is namelijk KH gebonden met een PH van 6.8 of 6.9 zal de KH vaak rond de 4-5 hangen, is je KH echt maar 1.5 dan heb je grote kans dat je een PH crash hebt gehad.
Je hebt 50% waterwissel gedaan en de KH is nog steeds 1.5 ?? dat kan volgens mij niet omdat er geen leidinwater in nederland is waar de KH onder de 4 duikt tenzij het bronwater is uit de zandgronden gewonnen of een regenput.
planten gaan niet verslijmen door stoppen met Co2 toedienen maar eerder door zuren zoals een te lage PH of een chemische stof zoals Easy Carbo of Floracell door teveel toedienen, of iemand heeft azijn in je water gegooit cq een ander soort zuurbasis achtige vloeistof.
Zou er anders geen verklaring voor kunnen geven, maar meet je leidingwater eens na welke KH en PH waarde deze heeft, misschien is het met het leidingwater meegekomen ?

Laatst bewerkt:
Ja ik snapte ook niets van deze waarden, bovendien heb ik 4 jaar tijd nooit zo'n lage pH meegemaakt.
Ik zal de planten inderdaad weghalen, het wel is een enorme kaalslag.
Paar dagen terug was het kraantjeswater op 7 pH, KH 8 en gh 7. En dat lijkt me wel normaal. Misschien nog eens de helft verversen? En misschien is er een paar maanden terug iets raars met kraanwater meegekomen?
Want er is in het aquarium in afgelopen jaar niets veranderd of aangepast.

Zo 1/3 water ververst met pH 7.8 leidingwater, en alle wegterend plantmateriaal weggehaald. Anubis heeft gaatjes, echinodorus was gedecimeerd, bossen cryprtoryne gereduceerd tot stompjes.
Daarentegen geen algen, en spontane groei van mosballenmos bolletjes. (Heb eens een mowbql even in aquarium gehad.)
Rode lotus heeft niet zoveel last gehad van pH 5.8.
Oja en een stuk of 50 vuurgarnalen hebben het loodje gelegd afgelopen maand.
En nu maar kijken of de waterwaardes weer logisch worden zoals vroeger.

Hoeveel ververs je eigenlijk want als je denkt dat er maanden geleden iets is meegekomen met het water dan zou dat door het verversen er toch al wel uit moeten zijn? Ook zou dat inhouden dat de waarden in de bak al maanden anders moeten zijn geweest en dat zou toch opgevallen moeten zijn?

Ja ik snapte ook niets van deze waarden, bovendien heb ik 4 jaar tijd nooit zo'n lage pH meegemaakt.
Ik zal de planten inderdaad weghalen, het wel is een enorme kaalslag.
Paar dagen terug was het kraantjeswater op 7 pH, KH 8 en gh 7. En dat lijkt me wel normaal. Misschien nog eens de helft verversen? En misschien is er een paar maanden terug iets raars met kraanwater meegekomen?
Want er is in het aquarium in afgelopen jaar niets veranderd of aangepast.
Ik weet niet wat jij als normaal aanziet maar een Kh die hoger is dan je Gh is voor mij zeer abnormaal. Onder normale omstandigheden zou de Gh gelijk moeten zijn aan ongeveer 1,5x de Kh

Het kan wel dat de kh groter is en dat wordt hier uitgelegd:

https://www.aquainfo.nl/de-kh-en-de-gh/
Ik heb nergens gezegd dat het niet kan 😉
Bij bvb water die daar een ontharder is gegaan is dat veelal het geval.
Maar ik vind het niet normaal, niet wenselijk en mogelijks zelfs gevaarlijk/ongezond voor de dieren.

Zou eens kijken bij de kwaltijd controle water bedrijf mits voorhanden
kreeg hier de volgende melding van mijn water bedrijf bij controle
PWN levert water met een verhoogd chloride gehalte in het leveringsgebied van pompstation Andijk. Op het kaartje hierboven staan de gebieden die op dit moment water van Andijk ontvangen
Misschien dat er bij jouw ook zo iets speelt wat van invloed is

Dat heet een "PH-Val", en krijg je als je KH (carbonaathardheid) te laag is. De KH is de buffer voor de PH, ze houden elkaar in evenwicht. Als de KH te laag wordt, gaat de PH erg hard naar beneden. Ik zou dus toch mijn CO2 installatie + electrode eens even goed nakijken.

Die gemeten kh van 1,5 moet toch ergens door zijn veroorzaakt mits de meting klopt :juggle: gebruik je een speciale bodem bv die dit effect kan veroorzaken.

Zou eens kijken bij de kwaltijd controle water bedrijf mits voorhanden
kreeg hier de volgende melding van mijn water bedrijf bij controle
PWN levert water met een verhoogd chloride gehalte in het leveringsgebied van pompstation Andijk. Op het kaartje hierboven staan de gebieden die op dit moment water van Andijk ontvangen
Misschien dat er bij jouw ook zo iets speelt wat van invloed is
zonder dat er effectief waarden staat doet het woordje verhoogd me eerder denken aan "meer dan anders" dan aan uitzonderlijk aanwezig.

Bedankt voor alle suggesties, ik heb na het opnieuw voor 1/3 water verversen geen problemen meer gehad. pH joojoot weer rond de 7 , boven 7 gaat de CO2 aan. Sensor is in orde. Garnalen laten zich weer zien en planten verslijmen niet meer . Hoop dat ze weer in de groei gaan.
Wat het geweest is zal ik nooit achterkomen, denk ik. Iets.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan