Wat is er nieuw

PH/KH tabellen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter OVL
  • Startdatum Startdatum
O

OVL

Guest
Effe een vraag over de KH/PH tabellen om de CO2 te berekenen.
Ik las op een frans forum dat deze tabellen enkel goed zijn om kraanwater te berekenen, NIET voor aquariumwater omdat er in onze bakken andere parameters meespelen.
Klopt dit? Indien ja, hoe de juiste CO2 berekenen, enkel met een speciale CO2 test?

Iemand hier antwoorden op?
 
klopt deels wel.
andere zuren kunnen ook de pH beinvloeden, maar geven geen extra co2 waardoor de tabel niet zal kloppen.

Echter, in de praktijk gaat dit meestal niet zo'n groot verschil maken tenzij je bewust extra pH verlagende middelen gaat gebruiken zoals turfextract en dergelijk.
Het komt op geen milligram dus zit dit wel ok.

Zelf gebruik ik een Continu checker zoals je die hebt van Dennerle of JBL om het co2 niveau bij te houden.
 
Ook onze testen zijn niet meer dan een indicatie en als je bij zowel de ph als de kh niet exact meet dan kun je een (redelijk) verschil krijgen. Als je in de situatie verkeerd dat je net genoeg co2 "denkt" te hebben dan kun je van een koude kermis thuiskomen dus. Ik kijk altijd naar de kleur van de co2 indicator.
Je kh test wordt namelijk ook beinvloed door bepaalde zuren en de co2 indicator heeft daar weer geen last van.
 
een continu test is denk ik de meest praktische en nauwkeurige methode die voor de gemiddelde hobbyist bereikbaar is.

Daarnaast natuurlijk vooral je levende have goed in de gaten houden.
 
Ja dat ben ik met je eens Maurice. En in aanschaf vallen die setjes best nog wel mee.
 
Dus met een controller van JBL, die heb ik en eveneens een evolution deux van dennerle voor de CO2 te regelen.
Zal dus wel goed zitten,

bedankt voor de info
 
Ik ben over de indicator van JBL erg tevreden en de reagens zijn ook niet de duurste gelukkig.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan