Wat is er nieuw

Ph/kh waarde zakt steeds

• Onderwerp starter Onderwerp starter Don Kerckhoffs
  • Startdatum Startdatum
D

Don Kerckhoffs

Guest
Goedemorgen
Ik heb een juwel 125 liter met ongeveer 25 kardinaaltetra erin, stuk of 4 plantjes en een voedingsbodem van colombo flora base.
Nu zakt steeds de kh en ph waarde sinds kort, weet niet hoe dit kan.
Ik verhoog het dan met kh en ph + maar naar een aantal dagen zakt het weer zelfs tot 0 zakt de kh.
Andere waardes zijn goed, wat kan ik hier aan doen?
Ik las iets vam schelpen of stenen erin te leggen?

Colombo flora base is een ph regulerende bodem en zal proberen de PH naar 6 te krijgen, hierdoor zie je dus die hevige schommelingen. Je bent nu met die kh+ en ph+ goedjes aan het vechten tegen je bodem en dat heeft natuurlijk geen zin. Als je geen PH van 6 wilt zul je die bodem moeten vervangen. Of net zo lang vechten tot die bodem is uitgewerkt en inert is geworden 😉

Door dat steeds toe te voegen zal de bodem ook veel eerder uitwerken.

Continue flucturerende waterwaardes is tevens ook niet echt bevordelijk voor je vissen. En je bent nog wel ff bezig met toevoegen dan voordat de bodem raakt uitgewerkt. Een licht zuurtje voor je Tetra's lijkt mij juist wel wenselijk.

Gr. Ed

Het effect van KH en pH+ vergaat na zo'n 24 uur. Het zijn producten die alleen voor voorbereiding van ververswater moeten worden gebruikt. De kardinalen kunnen trouwens wel tegen die lage waardes en vinden het zelfs veel fijner. Ik heb ze zelf op kh 0 en pH 4,5 zitten :pp

Laat de waardes maar lekker zakken, kan echt geen kwaad.

Het effect van KH en pH+ vergaat na zo'n 24 uur. Het zijn producten die alleen voor voorbereiding van ververswater moeten worden gebruikt. De kardinalen kunnen trouwens wel tegen die lage waardes en vinden het zelfs veel fijner. Ik heb ze zelf op kh 0 en pH 4,5 zitten :pp

Laat de waardes maar lekker zakken, kan echt geen kwaad.

Bij mij zakt de kh ook naar 0 en af en toe zie ik de kardinalen langs het glas zwemmen omhoog en omlaag.
Dit zijn er maar enkele de rest zwemt dan normaal rond

Hoe kan dat dan maar zo kort werken Christian?
In dit geval voornamelijk doordat de bodem zuren blijft afgeven die met de basen in deze stoffen reageren. In andere gevallen komt dat door allerlei factoren. CO2, zuren uit hout, stoffen die uit vissen en planten komen, etc.

Bij mij zakt de kh ook naar 0 en af en toe ik ik dd kardinalen langs het glas zwemmen omhoog en omlaag.
Dit zijn er maar enkele de rest zwemt dan normaal rond
De waardes zijn het probleem niet, de afwisseling in waardes is het probleem. Laat het lekker zakken en op den duur stabiliseert het wel. Dan zullen de kardinalen er geen last van hebben.

Thnx voor de info?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan