Wat is er nieuw

Ph lager brengen en toch Kh op minimum 5 of hoger houden.

Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Berichten
999
Locatie
Provincie Oost-Vlaanderen
In mijn gezelschapsaquarium zou ik graag mijn Ph onder de 7,5 brengen. Liefst tussen de 6,5 en 7 maar met waarden lichtjes boven 7 zou ik ook al tevreden zijn.

Ik voeg geen co� toe (nog niet) dus ik filter over turf via de interne juwelfilter.

Mijn gH bedraagt ongeveer 10 en de kH 5. Lager kan ik beter niet gaan omdat er garnalen en slakken in de bak zitten. Die hebben dacht ik toch een minimum aan carbonaat nodig om te kunnen vervellen of om hun huisje te onderhouden (slakken) .

Ik krijg ook de indruk als ik de pH met een zuur omlaag trek en daarna kH + toevoeg, dat mijn pH evenredig weer naar omhoog gaat.

Hij blijft wel al een hele tijd stabiel op 7,5 � 7,6, en met een hele tijd bedoel ik een half jaar of iets langer. Maar lager krijg ik em precies niet.

Zou het helpen als ik de bak ververs met regenwater en daaarna kunstmatig de gH en kH doe stijgen met gh+ en kh+ tot de gewenste waarden of gaat dit mijn ph ook weer naar omhoog trekken ?
Het regenwater heeft hier een zuurtegraad van 6,5 pH ongeveer.
 
Eerste vraag bij dit soort plannen is eigenlijk altijd: waarom wil je de pH omlaag hebben?
Dat en waarom je de KH gelijk wilt houden is duidelijk.
 
Wel, ik zit nu op de bovenste grens wat mijn visbestand kan hebben en ook omdat er een paar plantjes zoals de Echinodorus zouden beter kweken bij een ph tussen de 6,7 en 7,4. Die van mij gedijen goed maar krijgen geen uitlopers.

Ook zou ik na dit visbestand willen overschakelen naar vissen (dwergciclhiden) die het graag iets zuurder hebben dus kan ik maar beter nu al beginnen om het ietsje naar omlaag te krijgen. Voor de cacatoides is 7,5 het maximum maar voor de meeste andere soorten mag dat met 1 naar beneden.
 
Dat is nu juist het punt: voor vissen die de pH graag lager hebben geldt doorgaans ook dat zachter water van belang is voor ze. Zo ook bijvoorbeeld de dwergcichliden waar je op doelt.
Dan heb je aan alleen het verlagen van de pH niet zoveel. Eigenlijk kun je dan beter op zoek naar vissen die beter passen bij het water zoals dat bij je is.

Lees ook dit topic maar eens: De perfecte pH achterna.
 
Een KH van pakweg 2 is ook geen probleem voor garnalen en slakken hoor.
Maar men een KH van 5 zal je die enkel omlaag krijgen met co2 denk ik.
En veel lager dan pH7 zal dan ook niet aan te raden zijn.
 
Mascha&Ivo zei:
Dat is nu juist het punt: voor vissen die de pH graag lager hebben geldt doorgaans ook dat zachter water van belang is voor ze. Zo ook bijvoorbeeld de dwergcichliden waar je op doelt.
Dan heb je aan alleen het verlagen van de pH niet zoveel. Eigenlijk kun je dan beter op zoek naar vissen die beter passen bij het water zoals dat bij je is.

Lees ook dit topic maar eens: De perfecte pH achterna.

Maar vanaf wanneer spreekt men van zacht water ? En heeft gH een invloed op de pH ?

Als de kH nu nog wat zou zakken tot 4 of zelfs iets lager dan zou ik een lagere pH kunnen halen maar krijg ik dan geen pH drops die gevaarlijk kunnen zijn voor de vissen ?
 
Je kan best doen alsof je nog nooit van de pH hebt gehoord, en die ook nooit meten als je niet exact weet wat het betekent en hoe het kan komen dat je pH een bepaalde waarde heeft.
Je visjes gaan je veel dankbaarder zijn als je ze in een stabiele toestand houd en niet begint te prutsen aan je pH, tenzij je echt visjes hebt die bepaalde eisen stellen.
Een lage KH, van 1 bv, kan geen kwaad zolang je regelmatig wat water ververst en er op let dat je geen sterk zuur in je aquarium morst.
GH heeft geen invloed op je pH.
 
Het is me eindelijk gelukt.

De pH in de Juwel staat al enkele dagen stabiel op 7, kH op 4 en gH op 8. In mijn nanobak blijft de pH stand houden op 6,5, kH op 2 en gH op 4.

In die laatste zou ik de kH wat willen opdrijven naar 3 of max 4 en de gH op 6 met kH+ en gH+.


De vijver is andere koek, kH staat op 4, gH op 7 en pH op 8,5 ondanks het vele regenen de laatste weken.

Nuja, 8,5 voor een vijver vind ik nog te doen al zou ik em liever rond de 7,5 � 8 hebben.
 
Mooi dat het je toch gelukt is.
 
Dankje.

Heb geen gebruik gemaakt van zuren zoals pH minus, azijn etc... Enkel filteren over turf en leidingwater mengen met regenwater.

Het enige wat ik gebruik is kH+ en gH+, maar das enkel om de boel beetje stabiel te houden.
 
Herbstnebel zei:
Dankje.

Heb geen gebruik gemaakt van zuren zoals pH minus, azijn etc... Enkel filteren over turf en leidingwater mengen met regenwater.

Het enige wat ik gebruik is kH+ en gH+, maar das enkel om de boel beetje stabiel te houden.
stabiel houden is dat ook niet, telkens net voor je de kh,gh+ toegoegt krijg je een mindere waarde na het toevoegen krijg je weer een grote verandering in die waarde.
 
Met gh en kh+ blijf je ook meten en toevoegen denk ik.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan