Wat is er nieuw

ph meter

ropje

Well-known member
Lid geworden
17 maart 2019
Leeftijd
64
ik heb vandaag mijn nieuwe ph meter gekregen,een milwaukee ph51,werd geleverd met een dop gevuld met bewaarvloeistof.hij was van fabriek af gecalibreerd. voor de zekerheid 2uur laten staan in nieuwe kci.na 2 uur getest in de meegeleverde ijkvloeistof en de waardes klopte.nu is mijn vraag is het normaal dat hij in de ijkvloeistof sneller reageerd dan in het aquariumwater,want het duurt een hele tijd voordat daar de uitlezing stabiel is.

Ik zet of hang mijn PH meter ook altijd een minuutje in het aqua water, en daarna lees ik de waarde pas af. Een PH meter is over het algemeen niet heel snel en heeft ff wat tijd nodig, dus niets vreemds!

Ook hier laat ik hem even in het water staan hoor en moet ie naar de goede waarde toe. Dat is niet in een paar tellen gebeurt.

ik vraag mij dan wel af, puur uit nieuwschierigheid waarom hij in de buffervloeistof wel vlug reageerd.

Omdat die buffervloeistof waarschijnlijk pH4 is?
Dat is extreem zuur.

doet het ook in 7.01​

Ik kom er niet precies uit welke milwaukee Ph meter jij gebruikt,ik gebruik enkel de milwaukee met apparte voelers,/electrode's waarschijnlijk heb jij de Ph meter die je in een wateroplossing hangt en/ of met de hand vasthoud,de zgn hand hold meter.
Maakt verder niet uit want milwaukee is een goede tester.Heb je de tester geijkt met 2 vloeistoffen,vaak gaat de ijking met een Ph van 7 en van 4.Verder moet de tester na ijking gewoon snel reageren.

9200000100004136.jpg
ja ik heb hem op 7 en 4 gecontroleerd die geeft hij ook vrijwel direct aan

Ik weet wel dat bij en erg lage kh/gh hij er langer over doet omdat er dacht ik dan minder geleidbaarheid is. Als ik de ph meet bij de bakjes met osmose en geen kh dan doet de pen er veel langer over dan bij het meten van het water uit de gewone bak.

ik vraag mij dan wel af, puur uit nieuwschierigheid waarom hij in de buffervloeistof wel vlug reageerd.
Dat komt omdat een pH elektrode H+ ionen meet.

De snelheid waarmee dat gebeurd is van 2 dingen afhankelijk. De hoeveelheid H+ ionen.
En belangrijker nog. De geleidbaarheid van het water.

Om uberhaupt iets te kunnen meten (denk aan een volt meter) moet wel het kringetje rond zijn.
Er moet stroom gaan lopen.
De H+ hecht op de glazen bol. De Ion- reageren op het fritje (staafje naast de glazen bol) zo ontstaat er een gesloten kring.
Waarbij het water als stroomdraad fungeert.

Als je water heel zuiver is. Dan geeft het water de stroom niet goed door, en duurt het lang voordat er een stabiele waarde verschijnt.

In een buffer oplossing is de geleiding heel hoog. Sterke zout oplossing. Dus gaat alles heel snel.

Hieronder in de link staat dit heel duidelijk en met plaatjes uitgelegd.

https://www.deltaohm.nl/home/ph-meetprincipe-en-faq

Ik weet wel dat bij en erg lage kh/gh hij er langer over doet omdat er dacht ik dan minder geleidbaarheid is. Als ik de ph meet bij de bakjes met osmose en geen kh dan doet de pen er veel langer over dan bij het meten van het water uit de gewone bak.

Dit speelt inderdaad een belangrijke rol maar ook waterbeweging heb ik gemerkt. Wanneer ik mijn electrode in of vlakbij een sterke stroming hang zie ik fluctuatie in de waarden. Nu moet ik erbij zeggen dat meters een herhaalde meting afwachten en daar een gemiddelde uithalen. Dat moet wel want anders krijg je een klepperdoos. Maar er zit een verschil hoe groot die herhaalde meting is. Bij gemiddelde van honderd metingen zal dit anders zijn dan bij een tiental metingen die ik in mijn eigenbouw toepas.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan