Wat is er nieuw

Ph omlaag. doe ik het goed?? +extra vragen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter cindyblub
  • Startdatum Startdatum
C

cindyblub

Guest
hallo iedereen,

ik heb al toen ik 13 was een aquarium maar eigenlijk pas sins een tijdje me echt gaan verdiepen in chemie en andere dingen.ik heb een tetra watertest set aangeschaft. en ik leen een ph meter van een vriend. verder voeg ik plantenvoeding en c02 toe. ik wil nieuwe garnalen toevoegen als alles in orde is.

nu zijn me ph kh te hoog. ik was opzoek naar oplossing zonder dat bak bruin word. dus ik dacht turf onder het grit maar las dat daar zand overheen moet. kan ik dan misschien beter zand over het witte grit gooien(wil niet bak opbreken van wegen volle beplanting) of misschien HS Aqua Oak Bark Extract toevoegen wat is slim?

ook heeft blijkbaar me c02 geen zin om ph te verlagen dit is zo een c02 bus met doorzichtige buis van colombo. is dit verder goed?

mijn waterwaardes zijn nu.
ph 8.3
kh 6,5
gh 9
nitriet en nitraat 0
graden 22
ijzer 0


in me aquarium heb/had ik cherry garnalen (zie er nog maar 1) en 4 vrouw 2 man endler guppen plus 50 baby's (gaan weg). de bak is een superfish home 60

bodem is een vijveraarde +leem daarover wit grit
planten
-java mos op nep boom
- eleocharis parvula om bodem te bedekken
- hemianthus callitrichoides om hoeken bodem te bedekken
- cabomba
- 2 mosbollen
- crypto
 
Die co2 is niet echt stabiel als je dagelijks moet toevoegen. Ik zou niet teveel een bodem uit allemaal laagjes gaan maken en je kan ook wat turfgranulaat in een pantykous hangen om de ph te verlagen.
Hoe meet jij een kh van 6.5?? Waarmee test je de waarden?
 
heey jessi.

ik had al aangegeven in de tekst dat ik me water niet bruin wil laten worden door turf daarom wilde ik misschien turf plaatjes in bodem plaatsen of iets anders al je iets beters weet,. ook heb ik al verteld dat ik een tetra water test set plus gebruik dit zijn veel verschillende druppel testen.
 
Hoelang draait het aquarium, hoe groot is je bak, zit er hout in en welk filter medium gebruik je?
 
Jessi heeft goede vragen 😀

Mijn vraag zou eigenlijk zijn welke planten voeding je toevoegt, hoeveel per 100 liters en van welk merk, of wat dan ook.

Welkom overigens, dat was ik bijna vergeten. 😳
 
cindyblub zei:
heey jessi.

ik had al aangegeven in de tekst dat ik me water niet bruin wil laten worden door turf daarom wilde ik misschien turf plaatjes in bodem plaatsen of iets anders al je iets beters weet,. ook heb ik al verteld dat ik een tetra water test set plus gebruik dit zijn veel verschillende druppel testen.

Ook met platen zal je bak denk ik wel verkleuren. Ik kan met druppeltesten geen halve eenheden meten namelijk en vandaar dat ik dit vroeg.
De kh gaat per druppel dus ik denk dat je bedoeld je dan net op het omslagpunt zit?

Overigens is een kh van rond de 6 prima hoor voor garnalen zoals die jij hebt. Alleen de ph zou iets lager mogen maar je hebt een makkelijke soort garnalen.
 
TonHageraats zei:
Jessi heeft goede vragen 😀

Mijn vraag zou eigenlijk zijn welke planten voeding je toevoegt, hoeveel per 100 liters en van welk merk, of wat dan ook.

Welkom overigens, dat was ik bijna vergeten. 😳

Het zal door de warmte komen maar nu zie ik pas wie de TS met Jessi bedoeld :stars:.
Tja, wie gebruikt er dan ook de naam Jessicapilon he 😀.

@TS
Jessi is de forumnaam en mijn naam is John zoals al onder mn posten is te zien 😀 😉

Een ander nadeel van platen is dat je niet weet wat het met de waarden doet en dat de ph veel te laag kan worden. Als je wat turf in een panty doet dan kun je dit beter regelen.
 
Haha, het was maar een plagerijtje John, en TS (topic starter) kon dit uiteraard niet gelijk weten. 😀
 
Gelukkig ken ik je al een beetje Tonnie 😀 😛.

Het gebeurt wel vaker hoor dat ze me Jessica noemen dus op zo n moment hijs ik mezelf snel in een rokje en dan reageer ik maar weer even :juggle:.
Niet iedereen valt de naam onder mn posten op en dat geeft verder ook helemaal niks :deal:.
 
O, was jij dat, met je hoela rokje.
 
ik gebruik voor plantenvoeding easycarbo 1ml op 50 liter per dag maximaal 2 ml op 5 liter per dag. dus ik doe ietsjes meer dan 1 ml in me 60 liter bak.

mijn filter is een aqua flow 100. heb ook een easy flow 200 die erbij gelevert was maar toen leek me de stroming wel heel hard.

de druppeltjes test voor gh had ik een fout gedaan ja dat is 7.

zijn er ook andere oplossingen inplaats van turf.? liefst ook geen osmose water of regenwater. regenwater is geen optie hier heb geen opslag ruimte. en osmose word me te duur. k zag ook dat ph verlagende middeltjes zijn iets met oack extract. zou dit iets zijn?
 
Je bodem is natuurlijk een wat ongewone samentelling, welke "mogelijk" de boosdoener kan zijn, maar dat lat ik aan anderen over.
Verder is easycarbo geen plantenvoeding maar een co2 vervanger, dus ook geen echte co2, ik raad je aan een complete planten voeding te gaan gebruiken als b.v. profito.
 
de bak draait al 5 weken. zit geen echt hout in. folter aqua flow 100.
de grote van de bak is 58.5 x 32 x 42,5 cm 60 liter.

verder heb ik er
- colombo no algae
-colombo bacto start
- easy life filter medium
- dagelijks easy carbo plantevoeding
 
https://easylife.nl/nl/zoetwater/easycarbo

Het gebruik van ProFito plantenvoeding en EasyCarbo koolstofvoeding is de juiste combinatie.
Planten hebben meer nodig dan alleen koolstof. Ook sporenelementen zijn onmisbaar. Omdat die nooit precies gemeten kunnen worden en we dus ook niet weten welke sporenelementen wel of niet aanwezig zijn in het water, is ProFito de ideale oplossing om het water op de meest complete manier te verrijken met sporenelementen.
 
verder heb ik er
- colombo no algae / beter is om de oorzaak van algen aan te pakken dan de symptomen te bestrijden
-colombo bacto start / prima als opstart maar na 4 weken moet de bak dit zelf gaan doen en voldoende bacretieen aanmaken.
- easy life filter medium / vaak te gebruiken om schadelijke stoffen te verwijderen, maar dat moet dan eerst worden geconstateerd
- dagelijks easy carbo plantevoeding / is een co2 vervanger maar geen complete plantenvoeding
 
Middeltjes geven ook geen stabiele situatie. Ik zou gewoon een panty nemen met een klein beetje turfgranulaat en dan kijken waar je ph op uit gaat komen. Die hoeft ook niet heel veel naar beneden denk ik voor de bewoners.
Wel oppassen met garnalen en het geven van carbo en ProFito. Ik doseer in de 6ocm bakjes alleen een klein beetje plantenvoeding en dat is ongeveer een halve dosis. De vraag naar voeding is in zo n klein bakje beperkt.
 
Als je matig omspringt met de turf heb je helemaal geen bruine waterkleur, zo heb ik hier ook kraakheldere bakken draaien waarin turf zit. En middeltjes zou ik niet aanraden, zoals John ookal zei het brengt veel schommeling en meestal is het gewoon chemische troep die je niet in de bak wilt.
Ook moet je kijken hoe de vissen zich voelen, sommige doen het perfect in ph8 anderen weer niet, als ze zich heel goed voelen zou ik niet veel aan het water veranderen.
 
hoe spring je matig om met turf? als ik me bak er helder mee kan houden ga k dit zeker proberen dan. zoals ik verder al las kan ik dan beter stoppen met die andere middeltjes.

me garnalen gaan wel steeds dood denk door te te hogen ph daarom wil ik hem ook naar beneden
ieder geval bedankt verder voor de informatie iedereen!
 
Het merk maakt wel wat uit, ik heb hier JBL en hier kan ik een handje toevoegen zonder dat het bruin wordt.

Ik heb nu een bak waar mijn apisto's in zitten, daar krijg ik het probleem dat de PH te laag wordt, zonder toevoegingen van middeltjes en ZONDER co2 gaat mn ph naar de 5.5, waarna ik moet verversen om de ph op te krikken. Ik heb enkele stukken kienhout,beetje turf, en een goede bodem cultuur.
 
Als verkleuring een probleem is waardoor turf niet gebruikt kan/wil worden, denk dan eens aan Seachem Purigen dit zorgt voor lekker helder water en is ideaal om verkleuringen uit het water te houden.
 
Hey CindyBlub,

Ik heb nog een alternatief voor het verlagen van je pH.
Neo's houd je het beste op een pH van 7 tot 7,5.. daar kan best vanaf geweken worden, maar op deze waarden zien ze het er het best uit en gaat de kweek ook vaak als de brandweer.

Hier uit de kraan komt een pH van 8,4 dat is heel storend want onze neo's vallen om op die waarden. Voordat ik de combinatie van kraanwater met osmose ging gebruiken had ik de achterste 5 cm van de pH neutrale bodem vervangen voor pH verlagende bodem.

pH verlagende bodem geeft sowieso geen kleur af en gaat zomaar een jaar mee. Het voordeel is dat je niet giga veel nodig hebt, je wilt tenslotte de pH maar een kleine beetje verlagen.

Een pH verlagende bodem is vrij stabiel en werkt naar mijn mening langer dan turf.

Wellicht kan je hier iets mee...
 
even kort door de bocht:

pH, KH en CO2 zijn met elkaar verbonden en zie dit als een constante (even aannemen).

als je de pH wilt be�nvloeden zal je altijd iets moeten doen met de KH e/o CO2 waarde van het water.

Als je een pH van 7.5 wilt dan moet/kan je:

- KH naar 1 brengen (NIET DOEN AUB) maar samen met 0.9 mg/l CO2 dat je nu hebt is dat een pH van 7.5
- CO2 naar 5.6 mg/l brengen en samen met een KH van 6.5 is dat een pH van 7.5
- of je gaat voor een combinatie van beiden.

Om de pH te sturen zal je dus iets moeten aanpassen in de twee genoemde gebieden. Afhankelijk van hoe je de CO2 toedient kan worden bepaald of dat systeem toereikend zal zijn. Daarnaast is een CO2 van ronde 5 ook een mooie getal voor een rustige planten groei, mocht je dat willen.

----
Er zijn ook chemische oplossing, maar daar ben ik zelf niet zo van. Deze verlagen trouwens ook altijd de KH waarde... en deze zou ik zelf rond 3 a 4 houden en wat CO2 extra in het water regelen...
 
CO2 kan inderdaad prima, ik ben het met je eens gozer.

Het voordeel met een pH verlagende bodem is, dat het de waarde constant houdt.
Als je mee een klein beetje gebruikt, zoals ik omschrijf, zal de pH niet wild gaan dalen (door afbraak van kH, ook afhankelijk van de soort bodem).
Het oppervlak van het beetje pH verlagende bodem is daarvoor simpelweg te klein. Daarnaast doen de meeste planten het super op een pH verlagende bodem.

De kH blijft hier op 3 en soms nog iets hoger hangen en dat maakt hier net het verschil dat de pH rond de 7,3 blijft. Als ik mijn kraanwater met meer osmose aan maak, maakt dit eigenlijk weinig verschil.



Er zijn meerdere wegen naar rome, al vind ik zelf zo'n beetje bodem makkelijker en is stabiel.

Met een goede co2 dosering is dit ook het geval.. nadeel is de kosten, tenzij je gebruik maakt van bio Co2, wat weer minder goed te doseren is ivm dag en nacht verschil.
 
trouwens als ik het zo bekijk en zie dat er co2 toegevoegd wordt, vraag ik me af, waar gaat het heen?

Veel stroming?
Bruissteen?
Veel planten?
 
als ik 1 van die 3 moet gokken schat ik veel planten. ik probeer een volledig tapijt te krijgen van eleocharis parvula. verder 2 bosjes cabomba. dat is grootste gedeelte van mijn planten
 
dag Co2 dus 🙂

heb je een co2 continue meter en kan je de exacte waarde doorgeven?
Wellicht kwestie van verhogen en je pH zal omlaag gaan
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan