Wat is er nieuw

PH omlaag halen

frog

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 september 2023
Berichten
291
Leeftijd
69
Naar aanleiding van het topic PH waarde blijft te hoog wil ik wel wat ervaringen kwijt.
Het zal zo eind Jaren 70 zijn geweest dat ik bij een Discuskweker in Eindhoven beland was, daar een kation anion wisselaar gekocht met kleurhars,
Tezamen met een digitale PH meter van het merk Bischof en van het zelfde merk een Analoge EC meter.Dit tezamen met een cherry can van 5 liter Zoutzuur en Natronloog.
Ik heb daar immer de watersamenstelling mee kunnen bereiken die ik wilde gebruiken.

Wil wel even kwijt dat na het opvangen van het water ( in een opvangbak) uit de wisselaars dit immer 24 uur belucht werd en daarna werd aangevuld met kraanwater om de juiste geleidbaarheid en zuurgraad te verkrijgen, voor het kweken met Discusvissen lag de geleidbaarheid meestal rond de 190-200 Ms.Met maar 1 een of 2 druppels zoutzuur ( sorry) kon de PH indien gewenst omlaag gehaald worden, en was daarom ook niet direct klaar voor gebruik, dus steeds blijven beluchten was wel nodig.
Het is niet zonder gevaar om zo'n set te regenereren vandaar dat ik zeg maar veel later ben overgestapt naar osmose water, ook ingegeven door mijn vrouw die het in de douche na regeneratie vond stinken, en zij had gelijk.

Met het gebruik van osmose water gaat het in principe op een zelfde manier om water te verkrijgen in waarde's die we graag willen in de bak.Maar een wisselaar heeft geen verlies, je kan alle water gebruiken in tegenstelling tot het feit dat er veel restwater het riool in gaat bij het gebruik van osmose, maar ach wat kost 100 liter water uit de kraan.

Waar we wel rekening mee moeten houden is dat steeds verversen met osmose -water we de KH steeds moeten blijven meten die kan namelijk te veel gaan zakken, en op zo'n moment met veel te lage KH waarde's kan de PH met enkele druppels PH verlager het aquariumwater in een lage PH vallen en dan gaat het echt mis.

Dus. samengevat kunnen we het kraanwater / aquariumwater met een hoge PH niet echt verlagen door Ph min te gebruiken, dat is onnatuurlijk.PH en KH zitten op elkaar.
Heb wel teruggelezen op het forum dat sommige liefhebbers wel een lagere PH willen, maar niet de investering op de koop nemen om een simpel osmose apparaat te kopen, maar die zijn er al vanaf 40 euro.
Ook weet ik niet precies wat Co2 doet bij een lage PH / KH waarde verkregen door minder KH en of er dan minder ( gas) nodig is, maar ik lees wel op dit forum dat bij die en gene de fles snel leeg is.
CO2 is er toch enkel voor de planten, als de fles leeg is gaat de PH toch weer stijgen, mits we direct of de andere dag een nieuwe aansluiten.
 
CO2 is er toch enkel voor de planten, als de fles leeg is gaat de PH toch weer stijgen, mits we direct of de andere dag een nieuwe aansluiten.
Klopt en ik gebruik dan ook zoals de meesten een dropchecker zodat je binnen enkele uren het kan zien als de ph te hoog is opgelopen. Een reservefles is dan ook altijd een pre.
 
Ik heb van mijn discus kweker geleerd wat ik eigenlijk al vermoedde, het allerbeste is om gewoon kraanwater te gebruiken met helemaal niks geen chemische toevoegingen erin, die zijn alleen maar goed voor de portemonnee van de producenten en handelaars, en rommelen met je pH heeft meestal als resultaat dat hij niet stabiel is, en dat is nou juist het belangrijkst. Nederlands drinkwater bevat in de regel geen chloride dus ook de water voorbereiders die men daar bijna overal op de wereld voor gebruiken heb je echt niet nodig hier.

Ik zit dan op Dunea water uit scheveningen met een pH van meer dan 8, je zou zeggen dat is te hoog voor discussen maar deze zijn gekweekt op hetzelfde leidingwater en hebben zich daar allang op aangepast.
 
Discus bart
Ga met jou mee om niet de PH te gaan veranderen, en ja kraanwater is stabiel.

Kleine vraagtekens van mij of een Discus wel genoeg huidsecreet ontwikkeld bij een hoge PH.Maar daar ging het niet om.
Dunea water is mij onbekend, misschien bedoel je duinwater?.
 
Frog, huidsecreet is lijkt me alleen van belang als je ze gaat kweken, tja dan zet je ze meestal op osmosewater, dat heeft een strakke pH van +- 7

Dunea is inderdaad vooral maar niet alleen duinwater, www.dunea.nl
 
Discus Bart
Dunea, en ik lees de duinen zorgen voor ons water.Je hebt het met alle begrip over dat de vissen op hetzelfde water gekweekt zijn, en even later geef je een PH van 7 aan dat is wat anders dan kweken in en houden van.
Daar zit het verschil in.
 
We dwalen steeds verder af nu, ik bedoelde opgegroeid, het systeem wat ik van mijn kweker leer (het kan ook anders) is dat de eitjes in osmose water gelegd worden, anders verkalken ze, en als die uitkomen worden de jonkies zo snel mogelijk weer langzaam aan het kraanwater gewend, in een tijd van bijv. een week.
 
Geeft niet Discus Bart dat we afdwalen, houdt ons in beweging, en het forum ook.En ik waardeer jou reactie.
Professionele kwekers werken qua kosten volgens mij nog steeds met een wisselaar, laat het weten als het anders is.

Een Discus heeft immer de neiging om op een bepaalde leeftijd als paar eieren te gaan afleggen in een aquarium of een kweekbak.Maar ze houden zelf eigenlijk te weinig rekening met de watercondities waarin ze zich bevinden, vandaar dat er dus door verkeerde waterwaarde's eieren afgelegd worden die na enkele dagen gaan beschimmelen.

Discusvissen moet je in mijn optie nog steeds voorzien van de juiste water condities voorzien, en dat is meer dan enkel osmose water.
 
Mijn wildvang.
Osmose
Screenshot_2023-09-27-07-26-39-78_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Raoel, leuk om jou weer eens terug te zien op het forum.Buitenom de techniek van zee-water aquaria zijn discusbakken ook zoals door jou goed te monitoren.
gr. bert
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: zo even Sky uitlaten
      Terug
      Bovenaan