Wat is er nieuw

Ph opgelopen na warmte + afwezigheid

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Scientifica
  • Startdatum Startdatum
S

Scientifica

Guest
Hoi allen,

Mijn pH zat altijd rond de 7, maar is nu opgelopen (gemeten met jbl kit) naar tussen 7.5 en 8. Paniek!
In mijn vakantie heeft mijn oppas de bak niet schoongemaakt/ververst en daarbij was het hier in huis enkele weken terug 28 graden binnen. Flink ververst toen ik thuiskwam, ventilator boven de bak gezet met de warmte en gelukkig geen overlijdens!

Maar nu de bak weer geleidelijk terug is naar 24 graden, zijn mijn cory's ongelukkig. Ze komen vaker en langer naar boven, ogen suf en van een verversing knappen ze maar tijdelijk op. Let wel, de kardinalen zijn uitermate vrolijk, terwijl die toch ook wel van licht zuur water horen te houden.

Als beginner weet ik niet wat nu de beste stap is, want mijn overige vissen doen het prima. Die wil ik ook geen culture shock geven...wat is wijsheid?
 
Niets doen.
Het gaat goed met vissen, inclusief met de Corydorassen.
Ze zijn gewoon aan het wennen aan het verse water!
 
Gewoon blijven doen,wat je altijd doet.

Dat gebeurt in de natuur ook wel,hoor.
En de temperatuur stond hier op 30 graden, toen.
Voor de Cory,s zou het,Dacht ik, lager mogen.
Heb je er een zuurstofsteentje in?
 
Raar, want ook Corydoras soorten, in ieder geval de sterbai, houdt van een temp. zo tussen 23 en 26 graden. Ph tussen 6,5 en 7,5. Met een ventilator boven de bak moet je wel uitkijken, Corydorassen komen van tijd tot tijd naar boven om een "hap" lucht te nemen. Een te koude luchtstroom is dan niet bevorderlijk voor hun gezondheid! Ook ik gebruik bij een te hete omgeving ventilatoren maar zorg er wel voor om de luchtstroom niet recht op het wateroppervlak te zetten. Kardinalen hebben graag een temp. tussen 23 en 29 graden, gedempt licht en inderdaad wat zachter water.


Groet,
Ben.
 
De hap lucht van de cory's ken ik, maar nu blijven ze echt lang bovenin hangen. Eentje hing zelfs even op zijn rug, tuimelde als een dronken piloot en lag toen weer beneden te rusten. Ze zijn zeg maar minder "schieterig" dan gewoonlijk. Ook merk ik een toename in baardalg. Een paar plukjes op m'n achterwand a la, maar nu komt het ook op een van mn crypto's.
Misschien ben ik er te veel op gefixeerd hoor, maar ik wil mijn cory's niet mishandelen :-(

@Bertus: ik heb geen zuuurstofsteentje. Is dit een aanrader? Ik zie veel tegenstrijdige berichten hierover.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan