Wat is er nieuw

Ph osmose

  • Onderwerp starter Onderwerp starter vriend van de cory
  • Startdatum Startdatum
V

vriend van de cory

Guest
Ik heb sinds kort een osmose apparaat gekocht om veel vers water aan mijn antennebaarsjes te kunnen geven.

Maar voor ik het water gebruik wou ik toch even de waterwaarden opmeten.

Met de PH test van tetrameet ik een zuurtegraad van 5.

Op het internet lees ik dat deze gewoon neutraal zou moeten zijn.

Hoe komt het dat het water zo zuur is ?
 
Je kunt de ph van osmose meten,maar dezelfde uitkomst heb je zelden 2x. Osmose is zo arm water dat de kh niet buffert enzo ph doet schommelen.We meten dan ook bij voorkeur de geleidbaarheid van osmose.
 
De ph is eigenlijk niet goed te meten van osmose en oals Alex al zegt zal die variëren bij verschillende metingen. Komt omdat er ook geen kh buffer aanwezig is en verder (bijna) geen andere stoffen.
De geleidbaarheid van osmose zal ook heel erg laag zijn. Hier is die zo rond de 20uS maar dat hangt ook af van je kraanwater/kwaliteit osmoseapparaat.
 
hoe zorg ik dan dat ik mijn ph van het osmosewater op een stabiele 6 krijg ?
 
Moet ik het mengen met kraanwater ?
 
Oke bedankt !

En wat denk je van ph minus ?

Er ligt ook hout en eikenbladeren in de bak , maar ik wil geen ph7 water bij ph6 water doen aangezien ramirezis daar erg gevoelig aan zijn.
 
Dat is ook niet echt stabiel maar zou kunnen natuurlijk. Je kan ook turf in de bak doen want dat doe ik bij de cr. Zo breng ik de ph van 8 naar 7.2 en ververs om de 3 weken wat turfgranulaat.
 
oke , dan moet ik dit eerst nog in huis halen 🙂
 
Het is een optie om het daarmee te verlagen maar het moet niet natuurlijk😉
 
pH meten op osmose water is volstrekte onzin!

Daar heb je zeer gevoelige aparatuur (laboratorium) voor nodig. Tevens zul je de geleidbaarheid eerst moeten verhogen met een neutrale KCl oplossing. Dit omdat er geen mineralen in osmosewater zitten.

Daarnaast fluctueerd de pH van osmosewater enorm. Dit omdat er geen buffer werking in het water zit.

Zul je dit water doorblazen met pure stikstof, dan zal de pH stijgen. Blaas je er CO2 doorheen (of gewoon zelf met een rietje) schiet de pH omlaag.

Het enige wat belangrijk is bij osmosewater is de geleidbaarheid deze moet laag zijn. De GH en KH zijn in ieder geval kleiner dan 1 (0?)

Je gaat eerst bepalen op welke waardes je vissen willen zitten. Dus hardheid en pH.

De hardheid ga je sturen door het mengen van osmose met kraanwater of mineralen.

De pH ga je vervolgens in het aquarium sturen dmv CO2 of turf of anderzins. In samenwerking met de juiste KH.
 
Oke bedankt biljoenblik.

Ik het de GH al naar 4 gebracht.

De ph is nu ook 6 door kh/ph minus

De kh is 2
 
pH meten op osmose water is volstrekte onzin!

Daar heb je zeer gevoelige aparatuur (laboratorium) voor nodig. Tevens zul je de geleidbaarheid eerst moeten verhogen met een neutrale KCl oplossing. Dit omdat er geen mineralen in osmosewater zitten.

Daarnaast fluctueerd de pH van osmosewater enorm. Dit omdat er geen buffer werking in het water zit.

Zul je dit water doorblazen met pure stikstof, dan zal de pH stijgen. Blaas je er CO2 doorheen (of gewoon zelf met een rietje) schiet de pH omlaag.

Het enige wat belangrijk is bij osmosewater is de geleidbaarheid deze moet laag zijn. De GH en KH zijn in ieder geval kleiner dan 1 (0?)

Je gaat eerst bepalen op welke waardes je vissen willen zitten. Dus hardheid en pH.

De hardheid ga je sturen door het mengen van osmose met kraanwater of mineralen.

De pH ga je vervolgens in het aquarium sturen dmv CO2 of turf of anderzins. In samenwerking met de juiste KH.

Hele mooie uitleg weer Marcel:thumbs:.
 
Oke bedankt biljoenblik.

Ik het de GH al naar 4 gebracht.

De ph is nu ook 6 door kh/ph minus

De kh is 2

Wees er wel op bedacht, dat met een KH van 2, de pH snel kan dalen of stijgen. Dus wees erg voorzichtig met pH/KH minus (zwavelzuur)
Ik zou eerder een mildere manier gebruiken voor het sturen van pH. Bijvoorbeeld turf en bladeren.
 
Ik ga er nu bladeren en hout in doen !
Turf heb ik nu niet.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan