Wat is er nieuw

Ph osmosewater

Lisa Celis

New member
Lid geworden
9 januari 2025
Leeftijd
30
Dag iedereen!

Ik heb gisteren voor de eerste keer zelf osmosewater aangemaakt (OsmoPure 75 BA met boosterpomp en harsfilter).
Hiermee zou ik binnenkort een nano aquarium voor caridina garnalen opstarten (met ada power sand, ada amazonia powder en seiryu stenen). Momenteel wacht ik nog op de levering van planten.

Ik dacht dat de ph van osmosewater altijd ongeveer 7 was maar toen ik deze bepaalde na het hele proces bleek deze maar 5,8 te zijn. Ik had ergens op het internet gelezen dat dit verhoogd na blootstelling aan lucht. Of komt dit eventueel door de KH waarde van 0 waardoor er geen buffer is? Of kan dit gewoon helemaal niet?
Wat is jullie ervaring hiermee?

En een tweede vraagje: wat is jullie favoriete product voor het verhogen van de GH waarde voor caridina garnalen?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Lisa

Zodra het klaar is en met de buitenlucht in aanraking komt dan kan het dacht ik alle kanten op. Ik denk dat hier @biljoenblik wel iets meer over kan zeggen.

Ten eerste is pH meten van zuiver water een enorme kunst op zich.

Het stroom kringetje moet rond zijn, wil je iets kunnen meten. Zuiver water heeft een geleiding van bijna 0. Oftewel een zeer hoge weerstand.
Dus dat vraagt een zeer goede electrode en meter.

Daarnaast zal er heel snel co2 oplossen in het water. En dit geeft een verzuring van het water.

Maar er zit totaal geen bufferend vermogen in dat water, dus met een nano drupje loog, vliegt de pH gelijk omhoog.

Dus ik zou we totaal geen zorgen maken over de pH van het zuivere water.

Ik dacht juist dat bij blootstelling aan de lucht de ph zal stijgen maar dat is dus niet zo.

Edit: ook wel logisch dat de ph zakt als er co2 wordt opgenomen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan