Wat is er nieuw

ph pen reinigen

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
60
Ik heb een Voltcraft ph pen en ik reinigde deze vaak met Sera reinigingsvloeistof.
Nu kreeg ik van een hier wel bekende zaak door dat dit reinigen ook kan met een tandenborstel en kcl bewaarvloeistof.
Zijn er leden die weten of je met de kcl bewaarvloeistof ook kan reinigen of dat je toch hiervoor speciale reinigingsvloeistof nodig hebt??
In de dop van de pen zit altijd kcl bewaarvloeistof dus daar zit de punt van de pen altijd al in eigenlijk.

Echter is de vloeistof van Sera op en ik vraag me af of ik nu met de kcl vloeistof kan reinigen of hiervoor nieuwe reinigingsvloeistof moet aanschaffen.

Bewaarvloeistof pH-meter 100 ml - Brouwmarkt

Speciale oplossing voor het opbergen van uw pH-meter. Geschikt voor alle ph- meters Gebufferde KCL-oplossing Voorkomt degeneratie van de electrode bij ...

Ja dat is bewaarvloeistof dat ik ook in de dop van de Voltcraft pen heb zitten. Dat is klc als ik het goed heb. Maar nu had ik altijd van Sera speciale reinigingsvloeistof dus.
Ik vraag me nu dan af of ik dat wer moet kopen speciaal voor het reinigen?
Volgens APO kun je ook met de kcl vloeistof hem reinigen.

Op dat flesje van Sera stond om hem daar een bepaalde periode in te zetten en daarna pas in de KCL te zetten om te bewaren.

Er is ook reinigingsvloeistof te koop van aquamedic. Dat gebruik ik als ik de electrode wil reinigen. Ook heb ik wel osmosewater hiervoor gebruikt. Ik heb het altijd beschikbaar en dat is natuurlijk ook heel zuiver.
Wat ik belangrijk vindt is de manier waarop de electrode bewaard wordt.
Er zijn rubber doppen die om de elektrodes heen zitten en die naar mijn mening niet goed afsluiten. De vloeistof verdampt dan toch en de electrode staat droog.
Ik heb ook plastic en glazen buisjes die veel beter afsluiten. In de dop zit een gat om de electrode door te doen. Een rubber ring sluit het geheel goed af. Wel zet ik de electrode dan verticaal weg en controleer af en toe hoe het ermee staat.

Als de electrode weer in gebruik wordt genomen moet hij eerst geijkt worden.

Hobbygroet,
Jos Hut

Ik heb een Voltcraft pen Jos met een schroefdop waar altijd KCL vloeistof in zit om hem dus te bewaren.
Als ik het goed begrijp is dan met aparte vloeistof reinigen niet nodig volgens jou en zou het ook kunnen met osmosewater. Osmose heb ik ook wel hier overigens.
Jij hebt hem ook gereinigd met osmose lees ik dus het kopen van de duurdere speciale reinigingsvloeistof is niet nodig begrijp ik als de pen constant in de bewaarvloeistof heb.
De dop bij deze pen sluit wel goed af want de hoeveelheid wordt eigenlijk niet minder moet ik zeggen in de loop van de tijd. Ik ververs de bewaarvloeistof wel meestal maandelijks even.

Reinigingsvloeistof is toch iets anders als bewaarvloeistof.
Bewaarvloeistof is KCL, terwijl je voor het reinigen (en afhangkelijk van wat je weg wil krijgen) je HCL/pepsin, NH4F en NaOH kan gebruiken.
Als je dus wil reinigen zal je iets anders moeten gebruiken dan KCL.

backplay zei:
Reinigingsvloeistof is toch iets anders als bewaarvloeistof.
Bewaarvloeistof is KCL, terwijl je voor het reinigen (en afhangkelijk van wat je weg wil krijgen) je HCL/pepsin, NH4F en NaOH kan gebruiken.
Als je dus wil reinigen zal je iets anders moeten gebruiken dan KCL.

Toch wel dus. APO stuurde een mail dat dit met de gewone bewaarvloeistof kon en ik vond dat al raar en vandaar ook mn vraag hier in het topic. Dus ondanks dat de pen altijd in de KCL staat is het wel te adviseren om het af en toe schoon te maken met speciale bewaarvloeistof.

@Bertus
Ik ken die van jouw en hoe reinig jij die dan??

Heb vloeistof van sera, dikke bus. met gedistelleerd water.

Vernieuw ik telkens( half jaar).

Ik had ook een flesje van Sera met ik dacht 50ml erin maar die is nu te oud. Maar zoals Backplay al zegt kun je beter toch echte reinigingsvloeistof gebruiken denk ik Bertus.

Die had ik dus ook Bertus en kost hier bij de lfs bijna 10 euro.
Voor de kcl betaal ik bij de growshop hier 7,50 voor 100ml dus dat is samen 17,50 ongeveer.
Dan is dat van Albert veel goedkoper alleen zul je ivm de porto iets meer moeten bestellen maar het is vast wel dicht lang goed te houden.

Bertus zei:
http://www.heevis.nl/webshop/image/cache/data/sera/08930_-INT-_sera-reinigungsloesung-100-ml-500x500.jpg ong. 7 euro.

Deze heb ik.

Andere is gedistelleerd, om de glaasjes om te spoelen.

jessicapilon zei:
Voor de kcl betaal ik bij de growshop hier 7,50 voor 100ml

Daar kan je een halve kilo KCL poeder mee kopen, waar je dan 2 liter bewaarvloeistof van kunt maken. 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan