Wat is er nieuw

pH probleem aquarium?

Nico F.

Well-known member
Lid geworden
11 september 2022
Berichten
228
Ik heb al veel zitten lezen en opzoeken, maar ik kom er even niet uit :((.


Even mijn situatie schetsen.

Mijn koud leidingwater heeft een pH van 7.25 een KH van 11 en een GH van 15, NH4 is 0, NO2 > 1

De Ph probe werkt ok en is gecalibreerd.

Het aqua is in opstart en draait zonder licht, planten en vissen.

In de bioloog zitten blauwe matten en syporax.

In het aqua enkel een 3D achterwand met een styroplaat eronder en filterzand.

Na 24 uur loopt de pH op naar 8.1. Als ik water ververs krijg ik een pH daling door het verse kraanwater om nadien over 12 tot 24 uur uren weer naar 8.0 op te lopen.



Ik heb met azijn het filterzand, styroplaat en achterwand getest, niet kalkhoudend.

Kan de pH oplopen naar 8.1 door een natuurlijk evenwicht tussen de hogere KH en weinig tot geen CO2?

Ik had gehoopt om enkel op leidingwater te kunnen lopen, maar het is nogal hard dus zal ik meer CO2 moeten toevoegen om de dropchecker binnen een goed bereik te krijgen.

Ik heb gedeeltelijk wat osmose ingezet, mijn aqua KH is nu 9.

Ik ga mikken naar een KH van 7.
CO2 is nog niet in dienst



Maar de vraag blijft waarom mijn pH in deze situatie oploopt naar 8.1.
 
Even een correctie, leidingwater heeft een NO2 van 0, maar het aqua NO2 is nu hoger dan 1 door de opstart.
 
De ph past zich aan aan het natuurlijk evenwicht met een bepaalde kh en kan dan wat oplopen.
 
De ph past zich aan aan het natuurlijk evenwicht met een bepaalde kh en kan dan wat oplopen.
Dat was mijn vermoeden, maar ik had nog nergens gelezen van andere aquarianen met een wat hogere KH dat hun pH oploopt naar 8,0.

Ik heb nu als test een 20 liter emmer water met pompje en verwarming draaien, ga morgen die ph eens meten.

Gaat de inbreng van vissen en planten de pH al kunnen doen dalen?

Of enkel een stevige verlaging van de KH?
 
Bij een KH van 11 en pH van 7,25 zit er een onnatuurlijk hoog co2 in het water.
Dit vervliegt. En dus meet je na een dag een pH van 8,1.
Wat neerkomt op een co2 gehalte van ca 3.
Wat heel natuurlijk is.
 
Bij een KH van 11 en pH van 7,25 zit er een onnatuurlijk hoog co2 in het water.
Dit vervliegt. En dus meet je na een dag een pH van 8,1.
Wat neerkomt op een co2 gehalte van ca 3.
Wat heel natuurlijk is.
Dat is aan de ene kant wel het antwoord wat ik hoopte, dan ligt het niet aan de inrichting.

Aan de andere zijde zal dit wss willen zeggen, dat het aqua een CO2 verslinder zal zijn als ik de KH zo hoog hou?

Met de discussen ga ik elke week minstens 1 waterwissel doen van 30 tot 50% (200 tot 350 liter), dat zal wat afhangen van de waterwaardes.
Met de opzet had ik gedacht enkel met kraanwater te kunnen verversen. Als ik dan elke keer daarvan 1/3 osmosewater moet aanmaken en dan vooral versjouwen wordt dat wel een extra taak. So be it, moest het nodig zijn.
 
Ja met een hoge kh moet je meer co2 toevoegen maar goed hoeveel dat scheelt durf ik niet te zeggen. Zelf heb ik ook een vrij hoge kh van 9 en ververs wekelijks 50%.
 
Dat is aan de ene kant wel het antwoord wat ik hoopte, dan ligt het niet aan de inrichting.

Aan de andere zijde zal dit wss willen zeggen, dat het aqua een CO2 verslinder zal zijn als ik de KH zo hoog hou?

Met de discussen ga ik elke week minstens 1 waterwissel doen van 30 tot 50% (200 tot 350 liter), dat zal wat afhangen van de waterwaardes.
Met de opzet had ik gedacht enkel met kraanwater te kunnen verversen. Als ik dan elke keer daarvan 1/3 osmosewater moet aanmaken en dan vooral versjouwen wordt dat wel een extra taak. So be it, moest het nodig zijn.
Co2 is voor de planten. Niet voor de pH van diskus vissen.

Je kunt ook overwegen om met turf te werken. Voor de diskus is zacht zuur belangrijker dan een hoog co2.
Ik weet niet of je met een bioloog gaat werken. Maar daar kun je wel een hoop turf in kwijt.
Evt. kun je ook een ton water klaarzetten en deze met eikenextract behandelelen en beluchten.
Het zuur breekt de kH af en vervolgens laat je het co2 vervliegen, door flink beluchten.
 
Co2 is voor de planten. Niet voor de pH van diskus vissen.

Je kunt ook overwegen om met turf te werken. Voor de diskus is zacht zuur belangrijker dan een hoog co2.
Ik weet niet of je met een bioloog gaat werken. Maar daar kun je wel een hoop turf in kwijt.
Evt. kun je ook een ton water klaarzetten en deze met eikenextract behandelelen en beluchten.
Het zuur breekt de kH af en vervolgens laat je het co2 vervliegen, door flink beluchten.
Ik wist dat CO2 voor de planten is, maar een leuk neveneffect is een verlaging van de pH.
De discussen die ik ga halen zijn gekweekt op leidingwater. Maar zitten nu in een aqua met een KH van 5.

20 jaar geleden gebruikte ik idd turf om het water zuurder te maken.
Maar nu had ik gehoopt om niet met tonnen ed te moeten werken. Ik heb trouwens ook geen plaats om 300 liter water voor te behandelen en op een makkelijke manier tot aan het aquarium te brengen.
wekelijks of 2 keer per week een 120 liter osmosevat is voorlopig het maximum.

Ik zal dan moeten zien wat de pH wordt met een KH van rond de 7 en een CO2 die ok is op de dropchecker.;De tabel KH/pH/CO2 is blijkbaar niet altijd straight forword onder invloeden van andere zuren?
 
Ja met een hoge kh moet je meer co2 toevoegen maar goed hoeveel dat scheelt durf ik niet te zeggen. Zelf heb ik ook een vrij hoge kh van 9 en ververs wekelijks 50%.

De praktijk zal het moeten uitwijzen, ik ga dan proberen om mijn KH rond de 7 te houden.
Deze week effe de regel van 3 toepassen voor de verhouding osmose tot leidingwater van KH 11 🙂.
 
De praktijk zal het moeten uitwijzen, ik ga dan proberen om mijn KH rond de 7 te houden.
Deze week effe de regel van 3 toepassen voor de verhouding osmose tot leidingwater van KH 11 🙂.

ongeveer 35% osmose tov leidingwater zou ik ok moeten zitten.
 
Ik zal dan moeten zien wat de pH wordt met een KH van rond de 7 en een CO2 die ok is op de dropchecker.;De tabel KH/pH/CO2 is blijkbaar niet altijd straight forword onder invloeden van andere zuren?
Ik heb de indruk dat hoe verder men afwijkt van "normaal" kraanwater, de tabel minder en minder klopt. Ikzelf zit met een ph tussen 5.9 en 6.0 (vrij laag maar dat komt door de hoofdbewoners). De tabel klopt niet echt meer als in daar CO2 bij betrek. De beste manier is om goed de dropchecker in de gaten te houden. Een lichtgroene kleur, dan zit je zeker goed.
 
Ik heb de indruk dat hoe verder men afwijkt van "normaal" kraanwater, de tabel minder en minder klopt. Ikzelf zit met een ph tussen 5.9 en 6.0 (vrij laag maar dat komt door de hoofdbewoners). De tabel klopt niet echt meer als in daar CO2 bij betrek. De beste manier is om goed de dropchecker in de gaten te houden. Een lichtgroene kleur, dan zit je zeker goed.
Ik ben wel geneigd om de komende dagen de CO2 in dienst te nemen om te zien waar ik uitkom met de pH als de dropchecker lichtgroen kleurt.
Dan weet ik op welke pH ik de pH regeling kan instellen?
Of ik kan de pH regeling in dienst nemen op bvb 7.8 en zien waar de dropchecker uitkomt en dan opvolgen en af en toe wat verlagen tot de kleur ok is?

Maar er zit nog niets van planten ed in het aqua, dus best nog even wachten tot een dag of 2 voor ik planten plaats?
 
pH wordt hoofdzakelijk bepaald door je vissen en micro-biologische activiteit (bepaald door je voerstrategie-hoeveelheid)
Dus in jouw geval perfect normaal verloop .
Uitgaan van een pH van het kraanwater is zinloos .
 
Ik ben wel geneigd om de komende dagen de CO2 in dienst te nemen om te zien waar ik uitkom met de pH als de dropchecker lichtgroen kleurt.
Dan weet ik op welke pH ik de pH regeling kan instellen?
Of ik kan de pH regeling in dienst nemen op bvb 7.8 en zien waar de dropchecker uitkomt en dan opvolgen en af en toe wat verlagen tot de kleur ok is?

Maar er zit nog niets van planten ed in het aqua, dus best nog even wachten tot een dag of 2 voor ik planten plaats?
Ik heb het langzaam afgetoetst. Mijn aquarium haar "standaard" ph genomen (draaiend zonder Co2) en die op het gevoel langzaam laten zakken tot ik een lichtgroene dropchecker had. Dan weet je de richtwaarde van Ph de je moet instellen. Dit met Co2 die 3u voor verlichting aanging en uitging samen met de verlichting. Indien je het zo doet weet je wat je aquarium ongeveer vraagt aan Co2. Daarna kun je er altijd een Ph controller tussen zetten om de boel nog stabieler te krijgen maar om die echt goed af te stellen vind ik het persoonlijk erg handig om eerst handmatig te kijken wat het verbruik ongeveer is. Zo kun je bij het toevoegen van een Ph controller de bellen per min net een tikje hoger zetten dan wat je manueel deed (bij dezelfde Ph) en krijg je een constantere flow van Co2 tegenover dat je de bellen per min veel te hoog zet en het constant aan en af springt.
pH wordt hoofdzakelijk bepaald door je vissen en micro-biologische activiteit (bepaald door je voerstrategie-hoeveelheid)
Dus in jouw geval perfect normaal verloop .
Uitgaan van een pH van het kraanwater is zinloos .
Daar ben ik het niet mee eens. De Ph van je kraanwater is de Ph die je gebruikt om waterwissels mee te doen. Al is het deels met osmose water, het deel kraanwater heeft altijd een impact. Enkel wanneer je volledig met osmose gaat waterwisselen heeft het geen invloed meer. Dus is het belangrijk om je Ph van je kraanwater te weten (en overige waardes).

Overigens is de grootste (enige) invloed op je Ph de zuren/basen balans van je water. Deze wordt niet of nauwelijks beïnvloed door je vissen en bijkomende voeding omdat daar nauwelijks zuren/basen in aanwezig zijn (ok, technish gezien is er een minimale impact maar daar merk je in de metingen niets van). Co2 is een zuur, vandaar de daling in Ph. Vissen zijn geen zuurproducenten, dus geen daling.
 
Overigens is de grootste (enige) invloed op je Ph de zuren/basen balans van je water. Deze wordt niet of nauwelijks beïnvloed door je vissen en bijkomende voeding omdat daar nauwelijks zuren/basen in aanwezig zijn (ok, technish gezien is er een minimale impact maar daar merk je in de metingen niets van). Co2 is een zuur, vandaar de daling in Ph. Vissen zijn geen zuurproducenten, dus geen daling.
Elk watersysteem wordt bepaald door de micro-biologische activiteit . Al de rest zijn peanuts . Dat is steeds de motor van het gehele systeem (bacterien en micro-organismen) De brandstof is steeds eten (dat kan in verschillende vormen) Een watersysteem dat geen of te weinig belasting ondervind is veelal heel kwetsbaar .
 
Elk watersysteem wordt bepaald door de micro-biologische activiteit . Al de rest zijn peanuts . Dat is steeds de motor van het gehele systeem (bacterien en micro-organismen) De brandstof is steeds eten (dat kan in verschillende vormen) Een watersysteem dat geen of te weinig belasting ondervind is veelal heel kwetsbaar .
Met alle respect maar dit slaat helemaal nergens op. "Elk watersysteem wordt bepaald door de micro-biologische activiteit", wat wordt bepaald door de micro-biologische acriviteit? Welke parameters worden beïvloed? Zaken zoals NH4, NO2 en NO3? Die worden wel degelijk beïnvloed door micro organismen. Ph NIET. Ph kan enkel veranderen door de balans zuren/basen te wijzigen in het water en dat doe je door 1 van 2 voorgenoemde te wijzigen. Je kan in theorie water maken met alle mogelijke Ph parameters zonder ook maar 1 bacterie erin (als je er in slaagt alles te steriliseren). Ph en het aansturen daarvan staat volledig los van de biologische activiteit in water. Je kan met elke vissoort en elk mogelijks niveau van biologische belasting je Ph krijgen waar je wil (los van het feit dat je vissen het niet in dank zullen afnemen kan het zeker).

Voor de volledigheid, er zijn wel degelijk invloeden op de Ph door activiteit van micro organismen maar kort door de bocht gezegd hebben deze dusdanig lage impact op de Ph dat ze te verwaarlozen zijn. Je zult in onze hobby al lang andere grote problemen tegenkomen voor je ook maar in de buurt komt van meetbare Ph verandering door micro organismen.

Als laatste, elk aquarium kan stabiel draaien ongeacht de organische belasting (met uitzondering van extreem hoge). Zolang het niveau van belasting hetzelfde blijft of zeer traag veranderd zullen de bacteriën zich in hoeveelheid aanpassen en krijg je een stabiel ecosysteem.
 
De tabel KH/pH/CO2 is blijkbaar niet altijd straight forword onder invloeden van andere zuren?
Sterker nog, de tabel is pure onzin in het bijzijn van andere zuren en/of basen. Soil, hout, turf, bladafval, bacteriële activiteit etc. zorgen allemaal voor eventuele verzuring van het water en dus is die tabel eigenlijk nooit betrouwbaar.

Enige accurate meting is die van je dropchecker.

Oh, en hoewel het niet per se toepasselijk is voor dit topic verbaast het mij nog dat sommige mensen dit denken: lage pH met hoge KH betekent niet gelijk dat er co2 bij komt. Tabel werkt ALLEEN bij toevoeging van co2. Verhogen/verlagen van KH/pH met andere middelen gaat uiteraard geen co2 doen verschijnen of verdwijnen.
 
Als je kraanwater bv 48 uur laat staan en dan de kh en de ph meet dan is de tabel toch ook bruikbaar en zal er een natuurlijke balans zijn ontstaan?
Nee. Je weet nooit precies wat de chemische samenstelling van je water is dus je mag er niet vanuit gaan dat co2 in zo'n kleine concentratie überhaupt invloed heeft.

Alleen bij overmate aan een zuur (in dit geval co2) mag je er vanuit gaan dat een verandering in de pH specifiek door dat zuur komt.
 
Ok duidelijk dus enkel met co2 toevoegingen kun je de tabel gebruiken maar zelfs dan weet je niet of er andere invloeden van toepassing zoals bv zuren van hout.
Nu zal die invloed niet zo groot zijn denk ik maar het is beter om gewoon de dropchecker als uitgangspunt te hanteren.
 
Als water uit je bak 24 uur laat staan zal alle toegevoegde CO2 uit het water diffunderen totdat het natuurlijke equilibrium is hersteld.
 
Als water uit je bak 24 uur laat staan zal alle toegevoegde CO2 uit het water diffunderen totdat het natuurlijke equilibrium is hersteld.
Dat is wat ik ook bedoelde met laten staan maar goed je weet niet of er onbedoeld iets van zuren inzit natuurlijk die een meting met druppels kan beinvloeden. Dat is wat Vhristian bedoeld denk ik.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan