Ik heb al veel zitten lezen en opzoeken, maar ik kom er even niet uit .
Even mijn situatie schetsen.
Mijn koud leidingwater heeft een pH van 7.25 een KH van 11 en een GH van 15, NH4 is 0, NO2 > 1
De Ph probe werkt ok en is gecalibreerd.
Het aqua is in opstart en draait zonder licht, planten en vissen.
In de bioloog zitten blauwe matten en syporax.
In het aqua enkel een 3D achterwand met een styroplaat eronder en filterzand.
Na 24 uur loopt de pH op naar 8.1. Als ik water ververs krijg ik een pH daling door het verse kraanwater om nadien over 12 tot 24 uur uren weer naar 8.0 op te lopen.
Ik heb met azijn het filterzand, styroplaat en achterwand getest, niet kalkhoudend.
Kan de pH oplopen naar 8.1 door een natuurlijk evenwicht tussen de hogere KH en weinig tot geen CO2?
Ik had gehoopt om enkel op leidingwater te kunnen lopen, maar het is nogal hard dus zal ik meer CO2 moeten toevoegen om de dropchecker binnen een goed bereik te krijgen.
Ik heb gedeeltelijk wat osmose ingezet, mijn aqua KH is nu 9.
Ik ga mikken naar een KH van 7.
CO2 is nog niet in dienst
Maar de vraag blijft waarom mijn pH in deze situatie oploopt naar 8.1.
Even mijn situatie schetsen.
Mijn koud leidingwater heeft een pH van 7.25 een KH van 11 en een GH van 15, NH4 is 0, NO2 > 1
De Ph probe werkt ok en is gecalibreerd.
Het aqua is in opstart en draait zonder licht, planten en vissen.
In de bioloog zitten blauwe matten en syporax.
In het aqua enkel een 3D achterwand met een styroplaat eronder en filterzand.
Na 24 uur loopt de pH op naar 8.1. Als ik water ververs krijg ik een pH daling door het verse kraanwater om nadien over 12 tot 24 uur uren weer naar 8.0 op te lopen.
Ik heb met azijn het filterzand, styroplaat en achterwand getest, niet kalkhoudend.
Kan de pH oplopen naar 8.1 door een natuurlijk evenwicht tussen de hogere KH en weinig tot geen CO2?
Ik had gehoopt om enkel op leidingwater te kunnen lopen, maar het is nogal hard dus zal ik meer CO2 moeten toevoegen om de dropchecker binnen een goed bereik te krijgen.
Ik heb gedeeltelijk wat osmose ingezet, mijn aqua KH is nu 9.
Ik ga mikken naar een KH van 7.
CO2 is nog niet in dienst
Maar de vraag blijft waarom mijn pH in deze situatie oploopt naar 8.1.