Wat is er nieuw

PH schommelingen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter 1992
  • Startdatum Startdatum
1

1992

Guest
Hallo mede-aquarianen,

In mijn aquarium, dat nu ongeveer een half jaar draait, heb ik last van PH schommelingen. Mijn lampen gaan aan om 13:30 uur en om 15:00 uur branden de lampen op 70% tot ongeveer 19:00 uur, daarna gaan ze langaam uit tot 22:30 uur. De CO2 slaat aan om 12:00 om vervolgens om 19:30 uit te gaan.

‘S ochtends is mijn PH 7, ‘s avonds is deze gezakt tot 6.5. Ik heb een aquatlantis fusion van 100cm breed met de bijbehorende led lampen.

Mijn dropchecker is ‘s ochtends wat donkergroen tot groen, en ‘s avonds lichtgroen. Ik heb ook last van baardalg op mijn achterwand, ik denk als gevolg van de ph schommeling.

Wat kan ik eraan doen dat de ph constanter blijft? Ik ververs om de week 25% van het water met leidingwater. Dit zuur ik wat aan met eikenextract, het kraanwater heeft hier een ph van 8.

Verder zijn mijn waterwaarden in orde, de kh is 4 en de no3 25.

Hieronder nog een foto van mijn aquarium als dat lukt.

Groetjes,
1992

F402974C-8FC8-41DA-B075-1BC5663B331D.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
24/7 co2 toevoegen op een lager bpm. Zodat de checker wel groen blijft.

Of een controller nemen.
 
Je hebt geen schommelingen in de pH; je pH loopt langzaam op gedurende de dag. Dat is heel wat anders.

Oorzaak is een verkeerde CO2 afstelling.
Aan het begin heb je te weinig en aan het eind van de dag heb je veels te veel Dat is ook de reden van de baardalg.
Dat kan je opvangen om meer (!) CO2 te geven en daarbij de oppervlakterimpeling te vergroten.
Zo word de CO2 afgevlakt en blijft ie stabiel(er).

Zorg dat je dropchecker lichtgroen is als je licht net aan staat en probeer dezelfde kleur te behouden gedurende de gehele belichtingsperiode.
 
Je hebt geen schommelingen in de pH; je pH loopt langzaam op gedurende de dag. Dat is heel wat anders.

Oorzaak is een verkeerde CO2 afstelling.
Aan het begin heb je te weinig en aan het eind van de dag heb je veels te veel Dat is ook de reden van de baardalg.
Dat kan je opvangen om meer (!) CO2 te geven en daarbij de oppervlakterimpeling te vergroten.
Zo word de CO2 afgevlakt en blijft ie stabiel(er).

Zorg dat je dropchecker lichtgroen is als je licht net aan staat en probeer dezelfde kleur te behouden gedurende de gehele belichtingsperiode.
Moet ik vroeger de co2 aan laten gaan? En ook eerder weer uit?

Wat bedoel je met meer CO2 toevoegen, meer bellen per minuut? Ik ben bang dat de dropchecker dan richting geel gaat.

Ik heb nog een stromingspompje liggen, is het verstandig die aan te zetten en het oppervlak meer te laten rimpelen?
 
Moet ik vroeger de co2 aan laten gaan? En ook eerder weer uit?
De meestgebruikte manier is 2 uur eerder dan het licht.En zeker niet later uit
Wat bedoel je met meer CO2 toevoegen, meer bellen per minuut? Ik ben bang dat de dropchecker dan richting geel gaat
Ja iets meer, zodat de dropchecker groen is alls je lichten aangaan.
Stabiele CO2 waarden kan je bereiken door 'gecontroleerde ontgassing'. Dat kan makkelijk worden gedaan dmv de juiste oppervlakterimpeling te creëren.
Als je geen goede oppervlakterimpeling hebt zal de CO2 niveau gedurende de dag alleen maar toenemen.
Je moet het een beetje zien als een evenwicht oefening:
de injectiesnelheid (bellen per minuut) moet hetzelfde blijven, rekening houdend met het verlies van CO2 uit het water en de opname van CO2 door de planten
Ik heb nog een stromingspompje liggen, is het verstandig die aan te zetten en het oppervlak meer te laten rimpelen?
Zou je kunnen proberen, maar maak er geen golfslagbad van.... een lichte rimpeling is meestal wel voldoende.
 
Mij valt op dat je je aquarium erg kort belicht. Je voegt wel CO2 toe maar de planten, en zeker de Heteranthera hebben, flink licht nodig. Kijk eens naar buiten , hoe lang het daar licht is. In mijn aquaria gaat de verlichting rond 9 uur aan en gaat ook rond 21.00 uur uit, of wordt verder gedimd.
Baardalg groeit als de planten minder goed groeien, of te langzaam, en gedijt ook prima bij weinig CO2 en stofvuil in het aquarium. Zorg er in ieder geval ook voor dat je water glashelder is zonder zweefvuil. Voldoende beweging van het wateroppervlak zorgt voor een goede uitwisseling van gassen. Snelgroeiende echte waterplanten gaan de concurrentie aan met algen en nemen voor hun de voedingsstoffen weg. Ook een paar flinke appelslakken maken korte metten met je baardalg en eten al je planten brandschoon.

Heel eenvoudige aandachtspunten, doe er je voordeel mee.

Hobbygroet Jos Hut. www.nbat.nl
 
  • Leuk
Waarderingen: 1992
Zou je kunnen proberen, maar maak er geen golfslagbad van.... een lichte rimpeling is meestal wel voldoende.

Hier zou ik ook mee oppassen want door beweging aan het oppervlak heb je meer gasuitwisseling en zo kan er ook weer juist co2 ontsnappen uit de bak.
 
Een zogenaamde spraybar zorgt er voor dat je veel CO2 verliest. Als je te weinig beweging aan het wateroppervlak hebt krijg je vaak een vlies op het water die we kaamlaag noemen. Probeer dat te vermijden omdat je dan een slechte uitwisseling van gassen hebt.

Hobbygroet Jos Hut
 
Het is altijd uitvogelen wat het beste werkt en ik heb in de 80cm juist de spraybar wat naar beneden gericht om rimpeling te voorkomen en nog nooit last van een kaamlaag gehad daar.
In veel bakken heb ik veel drijvers en daarom geen oppervlaktebeweging eigenlijk.
 
Ik heb geen spraybar, maar zo’n tuitje wat zorgt voor een een lichte rimpeling aan het oppervlak. Ik heb de co2 vroeger ingesteld en ook de verlichting iets aangepast. Vanochtend was de PH 7.0 en nu is het 6.9. Dat is al een stuk beter, bedankt voor de tips allemaal.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan