Wat is er nieuw

PH stijgt langzaam

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Coos
  • Startdatum Startdatum
C

Coos

Guest
Sinds enkele weken stijgt mijn PH langzaam.
Ik gebruik een ph meter die constant meet.
Tot ruim een maand geleden altijd de waarde 7,2/6,8 (voor en na CO2 inschakeling). Er is in die tussentijd niets aan mijn aquarium veranderd, maar de ph stijgt wel heel langzaam. Een maand geleden zat hij overdag rond de 6,9. 2 weken geleden rond de 7 en nu krijg ik hem met dezelfde hoeveelheid CO2 niet lager als 7,1.

Ik vind dit erg vreemd omdat ik het niet kan verklaren.
Ik heb voor de zekerheid ook de ph met een druppeltest getest en die geeft ook een ph van 7 aan. Wel viel me op de de KH iets hoger is als een maand geleden; 10,5 ipv 9.

Heeft iemand een idee wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn?
 
Coos zei:
Sinds enkele weken stijgt mijn PH langzaam.
Ik gebruik een ph meter die constant meet.
Tot ruim een maand geleden altijd de waarde 7,2/6,8 (voor en na CO2 inschakeling). Er is in die tussentijd niets aan mijn aquarium veranderd, maar de ph stijgt wel heel langzaam. Een maand geleden zat hij overdag rond de 6,9. 2 weken geleden rond de 7 en nu krijg ik hem met dezelfde hoeveelheid CO2 niet lager als 7,1.

Ik vind dit erg vreemd omdat ik het niet kan verklaren.
Ik heb voor de zekerheid ook de ph met een druppeltest getest en die geeft ook een ph van 7 aan. Wel viel me op de de KH iets hoger is als een maand geleden; 10,5 ipv 9.

Heeft iemand een idee wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn?

Misschien moet je je PH electrode eens weer ijken? En ten tweede, stel je CO2 fles eens weer helemaal opnieuw in. Dus alle kranen eens een keer open en dicht. Dit laatste bleek bij ons de oplossing voor hetzelfde probleem als bij jou.

Groet,
Ben.
 
Zoals ben al aangeeft is het wel noodzakelijk om hem af en toe te ijken. Dat moet ook met een digitale pen die je zo af en toe eens gebruikt.
 
pH en KH zijn met elkaar verbonden.

Als je CO2 gehalte (dosering) gelijk blijft. Maar de KH neemt toe, dan zal ook de pH toenemen. Zie de bekende tabel.

Als je de KH verlaagd zal ook de pH lager worden.

Daarom gebruiken veel mensen osmose water, met een KH van 0, dan kun je met dezelfde CO2 gehalte een lagere pH bereiken.

Dus niks hokuspokus. Gewoon beetje aanvullen met osmose water naar een KH van 9 en je bent weer blij.
 
Ik had de beginpost niet echt gelezen en had alleen gereageerd op het ijken maar nu zie ik dat de kh is gestegen. Dan is het zoals Marcel al zegt dat ook de ph gaat stijgen als je dezelfde hoeveelheid co2 toevoegt.
Je kan je dan afvragen waardoor je kh zo is gestegen.
 
Bedankt voor het meedenken!

Dat ijken ga ik binnenkort maar eens vloeistof voor kopen, want dat lijkt me wel een goed idee...
Maar wat zou dan de oorzaak van KH verhoging kunnen zijn?
 
Die vraag stelde ik dus ook al en wellicht is er iets veranderd aan je inrichting?
 
De oorzaak van een KH stijging kan van alles zijn.
Als er de laatste tijd aanzienlijk meer water is verdampt, dan kan de KH al gaan stijgen.
Het kraanwater kan ook iets anders van samenstelling zijn.

Er kan iets in het aquarium zitten wat carbonaat afgeeft.

Je kan iets (onbedoeld) hebben toegevoegd. Denk aan mineralen voor de vissen, voer, waterverbeter middel.

Zelf kun je het beste nagaan of je iets anders dan anders hebt gedaan.

Als dat niet zo is, heb je wel een juiste constatering gedaan, en zul je dit aan moeten passen. Zodat het weer normaal wordt.
 
Nou aan de inrichting is niet echt iets veranderd.
Er zijn planten bijgekomen, en ik ben gevarieerder gaan voeren.
Verder zou ik het zo niet weten.

Ik zal morgen de KH van ons kraanwater eens meten.

Maar los van het feit dat ik dingen graag snap; problematisch is een KH van 10 of 11 niet, of wel?
Ik heb danio's, kuhli's, otocinclus en vuurgarnalen. Blauwe spat Gourami staat op de verlanglijst.
 
Problematisch is het niet, enkel als de KH hoog is gaat de PH ook verhogen en krijg je niet echt een vaste waarde welke wel belangrijk is voor je vissen.
 
Als je, zoals ik, CO2 toevoegt heb je sowieso een wisselende PH waarde.
En nu is het ook niet zo dat de PH schommelt ofzo, hij werd gewoon steeds iets hoger gedurende meerdere weken.
Dus weet niet precies op wat voor problemen je doelt?
 
Een kh van 10-11 is niet echt een probleem al is het wel zo dat bepaalde planten de voeding makkelijker opnemen bij een wat lagere kh.
Ik ben geen scheikundige of expert maar zover ik weet past een plant zich vaak ook wel aan bij een hogere kh.
 
hoe meer stofjes je in het water hebt (te meten door o.a. KH en GH) hoe groter de osmotische druk.
Als deze "te hoog" is vinden niet alle vissen dat even fijn en kunnen zelfs ziek worden.

Een KH van 10 geeft vaak ook een hoge GH waarde, weet je deze? Het lijkt nu of je heel hard water hebt of een verkeerde meting natuurlijk.
 
GH is 12
 
Ok ik heb de KH en GH van zowel mijn aquarium als kraanwater zojuist even gemeten.

KH Aquarium = 10,5
KH Kraanwater = 8,5

GH Aquarium = 11,5
GH Kraanwater = 9,5

Is het normaal dat de waarden van mijn aquarium iets hoger liggen als het kraanwater? Kan het verschil te maken hebben met toevoegen van plantenvoeding? Ik volg de EI methode.
 
Normaal gesproken zou je als je met 100% leiding water verversingen doet ook deze waardes of lager verwachten.

Welk kan het zijn dat er iets in je aquarium zit dat kalk afgeeft, denk aan beeldjes of de bodem. Dit kun je testen door wat van je bodem te nemen en uit het aquarium te halen.
Hieraan voeg je een sterkzuur toe en als het gaat bubbelen dan zit er iets van kalk in.

Wat voor producten gebruik je bij de EI methode allemaal? Wat voeg je wekelijks toe en welke merken gebruik je er voor?
 
Het kan vanuit de bodem komen.
Maar er kan ook veel water verdampen. Dan "dikt" het water wat in.
 
Wanneer spreek je over veel water verdamping?

De bodem bestaat uit filterzand met hier en daar wat kleibollen .

Ik voeg wekelijks KNO3, KH2PO4, MgSO4 en CSM+B van Aquariumbemesting.nl toe.

Ik heb verder geen beeldjes oid in mijn aquarium.
 
Coos volgt de EI en dan zou je denken dat er voldoende wordt ververst.
Ik ben geen expert maar het valt me op dat de kh en de gh ook erg dicht bijelkaar liggen. Hier is de kh 5 en de gh rond de 13.
 
Heb je hier al gecontroleerd of de gevonden waarden kloppen met de productie waarden van het water.

https://www.wmd.nl/water-thuis/waterkwaliteit

Het water wordt deels centraal onthard. Hierdoor kunnen de waarden enigzins scheef komen te liggen.

MgSO4 beinvloed de GH. Door het magnesium.
 
Als je kraanwater zachter is dan je aquariumwater kan je gewoon meer verversen om het recht te trekken.
 
biljoenblik zei:
Heb je hier al gecontroleerd of de gevonden waarden kloppen met de productie waarden van het water.

https://www.wmd.nl/water-thuis/waterkwaliteit

Het water wordt deels centraal onthard. Hierdoor kunnen de waarden enigzins scheef komen te liggen.

MgSO4 beinvloed de GH. Door het magnesium.

Mijn kraanwater zou een totale hardheid (GH) van 8,6 moeten hebben, en ik meet 9,5. Maar goed dat zou aan mijn testsetje kunnen liggen (Colombo).

Volgens WMD heeft mijn kraanwater een pH van 7,8 en 8 mg/l CO2.
Als ik dit in de bekende tabel opzoek dan zou mijn kraanwater een KH van 17 moeten hebben.
Maak ik ergens een denkfout? Want dit lijkt me niet heel aannemelijk...
Ik meet een KH van 8,5
 
Jelle Touwen zei:
Als je kraanwater zachter is dan je aquariumwater kan je gewoon meer verversen om het recht te trekken.
Ik zal de waarden voor en na het waterversen eens goed in de gaten houden.
 
Die waarde voor het CO2 gehalte is na beluchten, na transport (hoge druk), of direct bij de pompput. Dus de pH / KH tabel gaat hier dan natuurlijk niet op.

Ergens in de meetgegevens staat het gehalte HCO3 vermeld in mmol/liter.

Deze waarde kun je omrekekenen naar de KH waarde.

Edit: 1KH = 21,8 mg/l HCO3 of 0,357 mmol/l HCO3.

Dus 1mmol/l HCO3 geeft 2,8 KH.
 
Ah vandaar. Ik heb er dus niet echt kaas van gegeten, maar als ik uitga van jouw formule (190/21,8) dan kom ik op een KH van 8,7. Dit komt aardig overeen met mijn meting. (8,5)
 
Coos zei:
Ah vandaar. Ik heb er dus niet echt kaas van gegeten, maar als ik uitga van jouw formule (190/21,8) dan kom ik op een KH van 8,7. Dit komt aardig overeen met mijn meting. (8,5)

Dan is de KH meting in ieder geval correct!

Dan rest alleen nog de vraag, waarom is het aquarium hoger geworden op KH?

Water verdamping zou kunnen. Maar dan moet er zeker 10% water verdampt zijn in die maand.
Dat is 10 liter op 100 liter. Dat ga je wel zien.

Ik weet niet of je met een bioloog werkt? Want dan verdampt er best redelijk wat water.
Daar heb jij meer inzicht in dan ik.

Anders rest nog de bodem. Kun je testen met een beetje bodem materiaal in een glas. Daar wat zoutzuur (of pH minus oid) op schenken. Als je bellen ziet (CO2) ontstaan, dan is dat de verklaring.
 
biljoenblik zei:
Coos zei:
Ah vandaar. Ik heb er dus niet echt kaas van gegeten, maar als ik uitga van jouw formule (190/21,8) dan kom ik op een KH van 8,7. Dit komt aardig overeen met mijn meting. (8,5)

Dan is de KH meting in ieder geval correct!

Dan rest alleen nog de vraag, waarom is het aquarium hoger geworden op KH?
Ja idd, die vraag staat nog

biljoenblik zei:
Water verdamping zou kunnen. Maar dan moet er zeker 10% water verdampt zijn in die maand.
Dat is 10 liter op 100 liter. Dat ga je wel zien.

Ik weet niet of je met een bioloog werkt? Want dan verdampt er best redelijk wat water.
Daar heb jij meer inzicht in dan ik.
Dit is het idd niet. Ik gebruik ook geen bioloog. In het verleden wel gehad, maar ook dan verdampt er niet tien procent of meer in zo'n korte periode. Nu helemaal niet meer.

biljoenblik zei:
Anders rest nog de bodem. Kun je testen met een beetje bodem materiaal in een glas. Daar wat zoutzuur (of pH minus oid) op schenken. Als je bellen ziet (CO2) ontstaan, dan is dat de verklaring.
Ik heb een filterzand bodem, lijkt mij niet aannemelijk dat daar kalk in zit. Ik wil het trouwens best testen, maar kan dat ook met azijn of citroenzuur oid? zoutzuur of pH minus heb ik niet...
 
Coos zei:
biljoenblik zei:
Anders rest nog de bodem. Kun je testen met een beetje bodem materiaal in een glas. Daar wat zoutzuur (of pH minus oid) op schenken. Als je bellen ziet (CO2) ontstaan, dan is dat de verklaring.
Ik heb een filterzand bodem, lijkt mij niet aannemelijk dat daar kalk in zit. Ik wil het trouwens best testen, maar kan dat ook met azijn of citroenzuur oid? zoutzuur of pH minus heb ik niet...

Het kan wel, maar is minder goed zichtbaar. Neem een sterke citroenzuur oplossing.
 
Nou ik heb wat grind getest, maar kan niets zien qua bellen, maar had ik ook niet verwacht eerlijk gezegd...

Ook heb ik vandaag een 50% waterwissel gedaan. Dat heeft de GH en KH iets doen zakken; allebei een halve graad.

Zolang de waarden verder niet te veel oplopen, laat ik het maar zo denk ik. Wel jammer dat het kraanwater hier tegenwoordig een stuk harder is als een jaar geleden... 🙁

Iig bedankt voor het meedenken allemaal! 🙂
 
Misschien minder MgSO4 toevoegen? EI gaat uit dat (het overgrote deel) Osmose of zacht water is, vandaar ook het toevoegen van veel stoffen in bepaalde verhoudingen.

Aangezien je best hard leiding water hebt zou dit voldoende magnesium moeten bevatten. En anders minder dan nu toevoegen en de waardes in de gaten houden.
 
mm, dat is misschien wel een goed idee.
Ik zie namelijk dat er al ruim 6ppm(mg/l) Mg in mijn kraanwater.
Tot op heden voegde ik nog 5ppm per week toe. Ik kan mij voorstellen dat dat niet nodig is.

Wat mij wel opvalt is dat ik nergens kan vinden wat een gewenste Mg waarde is voor het zoetwateraquarium. Iemand een idee?
 
Magnesium te kort kun je zien aan gele vlekken (oudere blad) / geel blad met groene nerven...
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan