Wat is er nieuw

PH te hoog bij waterwissel

Sharan83

Active member
Lid geworden
13 november 2014
Ik merk bij mijn vissen dat ze het zwaar hebben direct na de wekelijkse waterwissel. Ik vermoed dat door de PH verhoging komt. Mijn PH is normaal gesproken vrij laag vanwege veel hout en bladeren in de bak.

Zou dit kunnen en wat kan ik er aan doen?

Meten is weten! 😉
Lijkt mij sterk dat hout en bladeren zoveel invloed hebben op de ph maar dan zou je dus het water moeten testen.
Hoe bedoel je zwaar,welk gedrag vertonen ze dan precies na het verversen?
Hoeveel en vaak ververs je?

Als je zo n 10% ververst dan kan die invloed niet zo heel groot zijn lijkt mij. Zoals John al aangeeft is meten ook weten dus ik zou dat eens voor en na de verversing gaan meten.

En de ene vis kan er beter tegen dan de ander.

Ze ademen sneller dan normaal bovenin. Na een dag gaat het weer beter tot de volgende waterverversing.

Ik ververs 1x per week 100l zonder waterbereider. Zou het hier aan kunnen liggen? De ph kan ik niet echt heel precies meten, want ik heb zo`n druppeltest. Bij de volgende verversing zal ik voor en na meten.

Waar zou het nog meer aan kunnen liggen?

Ik ververs 1x per week 100l zonder waterbereider. Zou het hier aan kunnen liggen?
Nee😉
De ph kan ik niet echt heel precies meten, want ik heb zo`n druppeltest. Bij de volgende verversing zal ik voor en na meten.
Druppeltest is juist precieser dan stripjes. Eerst meten, daarna zien we wel verder. Aquariumwater voor waterverversing, na waterverversing en kraanwater testen😉

Omdat het de laatste tijd direct na de waterwissel is. Nu een dag later en het gebruik van een zuurstofpompje gebruikt te hebben gaat het een stuk beter. Ik zou niets anders kunnen bedenken wat het kan zijn.

Eventueel Co2 en/of zuurstofgehalte. Je vissen gaan niet zomaar lucht happen. Met een zuurstofpompje breng je zuurstof in de bak en drijf je gelijk co2 uit het water.
Er is maar een manier om er achter te komen en dat is het meten van verschilde waterwaardes. Alleen met gissen kom je er niet.

Zoals hierboven ook al is aangegeven zou ik ervoor zorgen dat je de waarden kan meten😉

een continutest is handig om je co2 gehalte in de gaten te houden.

Hoe kan ik het co2 gehalte testen? Welke andere zaken moet ik gaan testen naast PH en Co2?

voor beide zaken heeft JBL een test (co2 en o2)

Met betrekking tot de snelle ademhaling en bovenin hangen, dit zou kunnen wijzen op zuurstof tekort of CO2 gehalte te hoog. Maar juist tijdens een waterwissel breng je nieuw en zuurstofrijk water in de bak, dus een zuurstof tekort klinkt helemaal niet logisch.

Wat gebeurd er bij jou met de temperatuur tijdens een waterwissel?
Hoe hoog is de nitraat waarde in je bak?

Een keer een watertest doen middels testsetjes of bij de LFS zijn echt nodig om inzicht te krijgen. Zonder feiten kan je zoveel bedenken van wat er misschien is, maar daar kan je dan weer niets mee.

Het zou ook een ammonium(NH4), ammoniak(NH3) verhaal kunnen zijn.

Bij water verversen gaat de pH omhoog. En als er ammonium in het water zit, dan wordt dit omgezet in ammoniak.
Ammoniak is 400x giftiger dan ammonium. Dus ook al ontstaat er maar zeer weinig ammoniak, de vissen reageren hier wel op.

Dus als er voor het verversen al iets ammonium aanwezig is, kun je dit effect krijgen.

Maar ook hierbij geld weer. Meten is weten. Je zult echt een aantal keren zowel voor als na verversen metingen moeten doen.
Dit geeft inzicht in het systeem van de bak.
Je zult ook het verversbeleid hierop aan kunnen passen. De 25% in de boeken is ook maar een gemiddelde.
Bij de een gaat dat goed, bij een ander niet.

Tevens moet je bij een aangepaste biotoop. Dus aangezuurd door turf en blad, ook het ververswater al aan moeten passen. Of meerdere keren kleine beetjes verversen. Dit om schommelingen te voorkomen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan