Wat is er nieuw

PH te hoog. Voor Co2-systeem gaan?

ONiel

Well-known member
Lid geworden
22 september 2020
Leeftijd
25
Hey

De PH-waarde van mijn 220l aquarium dat nu aan het indraaien is, is veel te hoog. Hoger dan 8.
In mijn vorige aquarium wat een 60l-tje was had ik een kleibodem met PH-verlagende eigenschappen, dit werkte iets te goed
en mijn PH dook daar zelfs onder de 6.

Hoe dan ook, is er iets gelijkaardigs wat ik kan toevoegen om de PH te verlagen? Een soort van kleibol die de PH zou verlagen?

Ik heb ook eens gekeken naar zo een Co2-systeem dat automatisch Co2 in je aquarium pompt totdat je PH goed zit:
https://www.jbl.de/nl/producten/detail/7395/jbl-proflora-ph-control-touch?country=beMaar aangezien ik maar 1 Valisneria en 1 Anubis-plantje heb lijkt dit me een beetje overkill?

Het water wat uit de kraan komt heeft zelf een te hoge PH-waarde, dus veel wisselen zal niet helpen.

Het is de bedoeling dat er Malawi's inkomen dus de bak ligt vol stenen en amper plantjes.

Met turf filteren is een oplossing, maar ik klooi het liefst niet al te veel met mijn filter. Het is zo een
soort die met compartimenten werkt.

Enkele tips? Voor dat Co2-systeem gaan, of is dat overdreven?

Bedankt!

Als je op een ph van rond de 6 uit wil komen zou ik dat niet met co2 doen. De hoeveelheid co2 die je dan je bak in pompt zal ongetwijfeld te groot zijn voor je vissen.

Een ph verlagende bodem kan maar als je daar water met een hoog ph op blijft gieten zal dat effect ook wel rap zijn uitgewerkt.

Maar waarom wil je je ph zo laag hebben.

Sorry voor het misverstand. Ik wil mijn PH rond de 7,2 hebben. Ik gaf enkel aan dat ik in mijn vorig aquarium een soort van bodem had die de PH direct tot 6 kelderde, dus zo een bodem werkte wel. Nu vroeg ik me af of er iets gelijkaardigs was aan zo een bodem (soort van kleibol) die ook de PH verlaagd.

Uiteraard niet tot 6.

Het is wel zo dat Malawi's over het algemeen van een iets hogere PH-waarde houden. Is 8,0 dan een probleem?

Volgens mij kan dat best maar er zijn genoeg malawi kenners hier.

Hmmmm... Dan denk ik niet dat ik mij al te veel zorgen moet maken over mijn huidige PH waarde. Misschien wil ik het een beetje verlagen door toch een klein beetje turf in mijn filter te doen (als dit het water niet verkleurd!). Ik zie echter niet direct in hoe ik dit bij zo een compartimenten filter zou doen:
https://www.aquastorexl.nl/aquatlantis-cleansys-pro-730.html
Blijkbaar is aan de onderkant een open ruimte. Zou ik daar dan gewoon een klein beetje turf in gooien?

Turf verkleurd het water wel.

Maar ik denk echt niet dat je de pH waarde hoeft te verlagen met Malawi cichliden.. Voor zover ik weet waarderen Malawi's juist wat harder water. Een pH van 8,0 moet echt geen probleem zijn...

Door die pH proberen naar beneden proberen te krijgen 'met een beetje turf' wordt de pH alleen maar onstabiel (er vanuit gaande dat de KH ook aan de hoge kant is).
Je kunt beter een stabiele pH hebben die iets afwijkt van ideaal dan een onstabiele pH.

Dankjewel! Dan ga ik me verder niet te druk maken over de PH-waarde.

Ik zou die pH van +-8 inderdaad gewoon accepteren en er niks aan doen. 🙂 Je vissen hebben er geen last van. Als je geen specifieke kweekdoelen hebt (sommige soorten "activeren" bij een lage pH), of grootse plannen met planten, maak je het met CO2 alleen maar onnodig gecompliceerd en duur. Turf zou ik ook niet zo'n fan van zijn in zo'n geval. Geeft extra werk en is niet echt duurzaam spul.

Malawi heeft sowieso geen probleem met pH8. Stenen kunnen zeker je pH verhogen. Breek klein stukje af en gooi het in een kleine glas met azijn. Zie je luchtbellen omhoog komen na een minuut? dan dat verhoogt je pH. Vissen hebben liever stabiel pH dan schommelingen in pH. Als je het verlaagd dan mag je kraanwater niet ver boven of onder zitten. Is je kraan water lager dan 8 dan gebeurt it's in je bak. Zand en stenen met azijn testen zou ik zeggen.

Malawi heeft sowieso geen probleem met pH8. Stenen kunnen zeker je pH verhogen. Breek klein stukje af en gooi het in een kleine glas met azijn. Zie je luchtbellen omhoog komen na een minuut? dan dat verhoogt je pH. Vissen hebben liever stabiel pH dan schommelingen in pH. Als je het verlaagd dan mag je kraanwater niet ver boven of onder zitten. Is je kraan water lager dan 8 dan gebeurt it's in je bak. Zand en stenen met azijn testen zou ik zeggen.

https://aquariumscience.org/index.php/14-3-rocks/
Dus niks aan de hand. Graag gedaan. 🤪

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan