Wat is er nieuw

Ph te hoog

• Onderwerp starter Onderwerp starter unie
  • Startdatum Startdatum
U

unie

Guest
Hallo ik heb een nieuwe bak ingericht 150 x 40 x 55 met als bodembedekking inveegsplit die kalkvrij is !

De ph uit de kraan is 7,5 maar als ik na een dag de waarde in de bak meet is hij 9,0 kan dit door de bodembedekking komen ?

Als het basalt split is kan het eigenlijk niet, misschien heb je een foto van de bak? Wellicht zitten er kalkhoudende stenen in.

Overigens is inveegsplit (te) scherp voor veel vissen. Mocht je bodemvissen als corydoras, l-nummers of vissen die graag zand happen als (dwerg)cichliden willen houden zou ik zeggen vervang de boel voor filterzand.

Hoi er zitten geen stenen in alleen maar kienhout en wat planten.
Heb inmiddels toch de inveegsplit eruit gehaald en ga vanmiddag aquarium zand erin doen[
Europet Bernina black sand 5kg

Met wat meet je de ph precies?
Is idd niet zo'n ideale bodembedekking.

is meet met druppels van 2 verschillende merken

Als je veel licht boven de bak hebt. En een paar snelgroeiende planten. Kunnen die zoveel CO2 uit het water halen dat de pH behoorlijk hoog kan worden.

En dan met de kleine aflees fout (als je de kleur niet goed kunt zien) dan zit je al snel aan de pH van 9.

Als je niet veel planten hebt, kun je overwegen iets minder licht erop te zetten.

Anders zou je over turf kunnen filteren.

Gaat het over je discus bak??

Nee het gaat over een nieuwe bak die ik net ingericht heb 2 dagen geleden dus door de planten lijkt me onwaarschijnlijk om in 1 dag de ph waarde te verhogen.
En het kleurverschil tussen ph 7,5 of 9,0 is wel groot

Ik ga in de bak Piranha's houden

ja volgens de beschrijving is hij kalkvrij,heb het verder niet uitgeprobeerd

Nee het gaat over een nieuwe bak die ik net ingericht heb 2 dagen geleden dus door de planten lijkt me onwaarschijnlijk om in 1 dag de ph waarde te verhogen.
En het kleurverschil tussen ph 7,5 of 9,0 is wel groot

Dan zou ik het eerst eens 3 weken aankijken. De bodem moet zich nog settelen. En het water moet nog natuurlijk worden.

Eens de nitrificatie op volle sterkte is, wordt er ook zuur gevormd.

Bij het omzetten van uitscheidings-producten naar nitraat, komt er ook zuur vrij. Dit verzacht het water ook.

Hier heb je nog extra info over de inrichting van een Piranha aquarium:

http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/item/pygocentrus-nattereri

Hoi er zitten geen stenen in alleen maar kienhout en wat planten.
Heb inmiddels toch de inveegsplit eruit gehaald en ga vanmiddag aquarium zand erin doen[
Europet Bernina black sand 5kg

Dat is een goede keuze. Piranha's kunnen schrikkerig zijn. En zich snel bezeren aan scherpe voorwerpen. Dus ook zorgen dat het hout geen scherpe punten heeft.

Oke bedankt voor de antwoorden,ga het eens nalezen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan