Wat is er nieuw

Ph te laag, dropchecker okee

Mike139

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2021
Leeftijd
47
Heren en dames,

het volgende:

in mijn aquarium heb ik veel last van baardalg, overige algen zijn onder controle.

Na wat rondlezen kwam ik tot de conclusie dat dit in mijn geval wel eens aan fluctuerende CO2 kan liggen, vandaar heb ik een Ph controller aangeschaft.

- watercirculatie is echt goed, het gaat via een spraybar langs de voorruit en roteert dan naar achteren (dit is goed te zien als ik vlokvoer geef). Dit gaat door de gehele bak.
- CO2 is volgens mij ook in orde (zie foto van de dropchecker).
- geen kaamlaag (skimmer gaat iedere nacht een uurtje aan en het water is de hele dag strak helder)
- klein beetje wateroppervlak beweging
- voeding: na wekelijkse waterwissel (zo'n 40%) 20ml AIO, 3 dagen later 10ml AIO
- planten doen het goed, op degene na die geteisterd worden door de baardalg

Wat me echter zorgen baart is dat bij deze hoeveelheid CO2 de Ph daalt naar 6.6 (ik heb een Milwaukee mc122 die vandaag gekalibreerd is).
Ik geef nu zo'n 180 bellen per minuut (jdaquatec reaktor) op een 125 liter aquarium.

Is die lage Ph schadelijk voor de vissen?
En als ik de Ph laat verhogen, dan heb ik volgens de dropchecker weer te weinig Co2 in het aquarium?...

IMG_6161.png

EDIT: zie net dat de Ph zelfs gedaald is tot 6.5.

Heb je een totaalfoto, afmetingen en eventueel wat meer waterwaardes van je aquarium voor ons? Dan kunnen we nog even gerichter met je meedenken.

Gr. Ed

De bak is een Oase Styleline: 70 x 36 x 50cm.
Dit is de inrichting zoals 'ie was,( Oase inrichting )maar door diverse algen zijn er best wat planten gesneuveld.
Nu rest alleen nog baardalg, die weelderig tiert...

Oef, op de foto ziet het er nog erger uit dan in het echt 🙁

IMG_6168.png

In de ochtend, net voordat de co2 aan gaat is de Ph waarde 6.8, die daalt dan tot een minimum net voordat de co2 uitgaat tot 6.5.

Overige waterwaardes zal ik later posten (familie over de vloer).

Alvast bedankt voor je antwoorden 😉

Hoe kan jouw Ph waarde zo schommelen als je gebruik maakt van een Ph controller?
Een controller moet er juist voor zorgen dat je geen grote Ph schommelingen krijgt.
De meeste controllers gaan aan/uit als de ingestelde Ph waarde met 0,05 wordt overschreden.
Misschien is je schommelende Ph waarde een (mede) oorzaak van de baardalgen groei?

Maar bekijk eerst of je voldoende licht aanbied aan je planten. Als je veel licht eisende planten in je bak hebt staan, dan moet je ook veel licht geven!
Sommige plantensoorten hebben hebben zelfs meer dan 40 lumen per liter nodig.

Als je zeker weet dat je verlichting past bij je plantenbestand; dan ga je controleren of je planten niet verhongeren.
Controleer met een druppeltest No3 , Kalium en de Po4 waarde net voordat je de wekelijkse waterwissel doet.
Sommige planten hebben ook Co2 nodig. Je dropchecker kleurt goed, dus dat is in orde lijkt me.

Verder hebben de meeste aquariumplanten bemesting nodig bij de wortels in de vorm van kleibollen of capsules.
Met alleen een meststof (zoals AIO) in de waterkolom, kom je er niet mee.
Alleen de echte waterplanten hebben genoeg aan bemesting in de waterkolom. Maar veruit de meeste planten zijn eigenlijk moerasplanten die een deel van hun benodigde meststoffen uit de bodem halen.

Een algenprobleem is het gevolg van een gebrek van 1 of meerdere elementen!

Zoals Robert al zegt mag de ph niet teveel schommelen met een controller. Waar staat de controller op ingesteld?

Wordt je controller in de nacht uitgeschakeld wat nu juist niet zou moeten?

Dank voor jullie antwoorden!

Er is echter een misverstand en als ik het zo teruglees heb ik het ook niet goed neergezet. Excuses.
Even de Ph controller buiten beschouwing gelaten, die heb ik uitgezet om te zien wat de Ph "van nature" doet met het magneetventiel ingesteld op 1 uur voor het licht aan gaan en uit 0,5 uur voor het licht uitgaat.

De Ph van m'n aquarium is al laag, 's avonds 6.5 en net voordat de co2 aangaat (in de middag) 6.8.

Wat ik overal lees, is dat je een aquarium idealiter tussen de 6.8 en 7.5 wil houden.
Dat gaat in mijn geval niet, want de hoogste waarde is al slechts 6.8.
Het kraanwater heeft een Ph van 8-8.1

@RobertDJ
"Misschien is je schommelende Ph waarde een (mede) oorzaak van de baardalgen groei?"

Dat denk ik dus ook, maar hoe kan ik deze stabiliseren als de hoogste Ph waarde slechts 6.8 is?
Met Co2 bijsturen zorgt alleen maar voor een verdere verlaging, toch?

De planten staan in Tropica aquasoil en samen met de AIO groeien ze als kool.
Ik heb de verlichting in het begin hoger gehad, maar dan moest ik 2x in de week snoeien, dat werd ik zat, dus ben wat gaan verlagen.
Er hangen 4 Fluval 2450 lumen (wrgb) balkjes boven die ik op 70% heb ingesteld (8,5 uur per dag).

Ik probeer niet van de hak op de tak te springen, maar ik ben uiteraard verder gaan lezen en lees dat o.a. Tropica aquasoil Kh buffert en dit zorgt voor een zeer lage Ph.
Op andere forums lees ik dat meerdere daar last van hebben, met een Ph van 6.2 tot 6.5. 😳

Waterwaardes zal ik later posten, die komen echt, maar nogal druk vandaag.

Met Co2 bijsturen zorgt alleen maar voor een verdere verlaging, toch?
Als jij je controller instelt op een bepaalde ph dan zal er geen co2 meer worden toegevoegd als deze ph is bereikt. Dus veel lager zal de ph niet worden denk ik.

Als de soil de KH verlaagd. En dus daarmee ook de pH.
Dan is het niet heel bijzonder dat je pH zo laag uitkomt met een blauwe indicator.

Die pH verlagende bodem, is alleen nodig voor speciale garnalen soorten.
En misschien een paar vis soorten.

Eigenlijk is een pH verlagende bodem icm met co2 toevoegen niet zo heel handig.
Omdat de pH hierdoor heel snel richting de 6 of lager uit zal komen.

Een pH controller is daarom wel een must.

Ik zou de controller op een pH instellen die je nu meet aan het einde van de nacht.

Dan kun je deze daarna iedere dag met 0,1 pH punt verlagen totdat je een mooie groene indicator hebt.

Ik ben echter wel bang, dat het water behoorlijk zuur zal zijn. En niet alle vissen vinden dat fijn.

Eerst even de waardes, net gemeten, morgen de waterwissel:

Kh 4-5 (bij 4 werd het geel, bij 5 oranje/geel)
Ph 6,6 (meter), druppeltest 6,5 (ook weer een indicatie, want kleurtjes aflezen blijft +/-)
No3 1
Po4 0,2

Als de soil de KH verlaagd. En dus daarmee ook de pH.
Dan is het niet heel bijzonder dat je pH zo laag uitkomt met een blauwe indicator.

Die pH verlagende bodem, is alleen nodig voor speciale garnalen soorten.
En misschien een paar vis soorten.

Eigenlijk is een pH verlagende bodem icm met co2 toevoegen niet zo heel handig.
Omdat de pH hierdoor heel snel richting de 6 of lager uit zal komen.

Een pH controller is daarom wel een must.

Ik zou de controller op een pH instellen die je nu meet aan het einde van de nacht.

Dan kun je deze daarna iedere dag met 0,1 pH punt verlagen totdat je een mooie groene indicator hebt.

Ik ben echter wel bang, dat het water behoorlijk zuur zal zijn. En niet alle vissen vinden dat fijn.

Tsja, had ik dit vooraf geweten, dan had ik ook niet voor zo'n soil gekozen.
Ik had geen idee dat het invloed heeft op de Kh. Heb het alleen gekocht voor de voeding...

Moet ook zeggen dat jullie de eersten zijn die me er op wijzen.
Voordat ik weer begon met een aquarium (vroeger deed ik gewoon kiezels/zand met voedingsticks), heb ik echt veel gelezen en gekeken.
Niemand die het had over de Kh verlagende eigenschappen van soils.
Het is mij tenminste niet opgevallen.

Maar goed, het is niet anders.

Het water IS wat zuur, want ik merk het zelfs aan m'n handen.
Ik heb altijd wel wat wondjes (hobbies) en bij het onderhoud krijg ik een wat prikkend gevoel.
Bij het aquarium van Harry (de ancistrus) heb ik dat niet.
Dat aquarium heeft alleen kiezels.

Ik heb de waarde nu op 6,6 afgesteld, daarbij kleurt de indicator mooi groen en kijk dit een tijdje aan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan