Wat is er nieuw

pH te laag, KH en GH = goed

• Onderwerp starter Onderwerp starter MartijnK
  • Startdatum Startdatum
M

MartijnK

Guest
Dag iedereen,

Ik heb wat problemen met mijn waterwaarden.
De pH gaat altijd naar de zuurdere kant toe (6,6) terwijl mijn KH goed is.

Ik heb thuis een ontkalker in het water, dus ik schroef mijn water altijd een beetje bij voor de GH goed te krijgen (is nu 8 dus ideaal)

De laatste tijd heb ik mijn KH wel een stuk moeten verhogen, dit heb ik met natriumbicarbonaat gedaan (maagzout) en is heel effectief geweest op mijn KH, maar de pH blijft dus laag...

Kan iemand me helpen?

Screenshot (3 dec. 2017 14_40_47).jpg

Een ph van 6,6, met een kh van 8??

Ik zou een druppeltestje halen (voor 30 heb je een colombo testlab), teststripjes zijn meestal niet echt nauwkeurig. Bij jbl proscan kun je met ander licht, al heel andere waardes krijgen.😉

Ik zie dat je nitraat ook vrij hoog is en die moet je eigenlijk onder de 50 zien te houden en liefst nog 25mg. Wat zijn de waarden van het kraanwater bij jou?
Co2 is ook niet echt laag.

Een ph van 6,6, met een kh van 8??

Ik zou een druppeltestje halen (voor 30 heb je een colombo testlab), teststripjes zijn meestal niet echt nauwkeurig. Bij jbl proscan kun je met ander licht, al heel andere waardes krijgen.😉
Met die waarden geeft de tabel een co2 van veel hoger aan. Waarom verhoog je met bicarbonaat want dat laat de kh stijgen terwijl die goed is zeg je. De Gh kun je beter met Gh + ophogen zoals ik ook doe met de garnalen en dan blijft de kh onaangetast.

ik heb die jbl proscan nog maar net gekocht.. Waren ze veelbelovend over dus ik dacht ok ik probeer het :s

Nitraat ben ik druk mee bezig om die terug te schroeven. is al een heel stuk gelukt met nitraat verminderend materiaal en waterverversingen.

Kraantjeswater heeft een zeer lage GH.. (< 3°) daarom schroef ik altijd al bij met GH+ product
KH weet ik niet zeker hoeveel die is in m'n kraantjeswater
en de pH is sowieso lager door de ontkalker (ongeveer 6,5)

oke dus wat valt aan te raden om de pH te verhogen (eventueel met een huis tuin keukenproductje) 🙂

oke dus wat valt aan te raden om de pH te verhogen (eventueel met een huis tuin keukenproductje) 🙂

Aanrader. Tap je water van een kraan welke voor de ontharder zit. Dus je mooie kraanwater van de leverancier.

Water waar. de douchecabin mooi van blijft is niet zo fijn voor je aquarium.

Alle GH is eruit. Maar daar voor in de plaats zit Keukenzout. Want dat moet je ook in die ontharder stoppen.

dat ga ik proberen! bedankt voor de tip!

Ik zie dat je nitraat ook vrij hoog is en die moet je eigenlijk onder de 50 zien te houden en liefst nog 25mg. Wat zijn de waarden van het kraanwater bij jou?
Co2 is ook niet echt laag.

Ik heb net een volledige test gedaan van het kraantjeswater, niet ontkalkt, dus puur zoals het aankomt bij mij thuis.

Zijn hier afwijkingen in?

Ik weet niet of het normaal is dat de CO2 en NO3 al zo hoog zijn. De KH en GH zijn dus wel heel goed, daar had ik het in het begin dus niet juist over, sorry.

jblproscan.png

Ik denk dat je ook zo n scan met een korreltje zout ,moet nemen want ik heb al meer leden gehoord die bij 5x testen 5 verschillende uitslagen krijgen. Het is meer een indicatie net als druppel testen.

Ik heb net een volledige test gedaan van het kraantjeswater, niet ontkalkt, dus puur zoals het aankomt bij mij thuis.

Zijn hier afwijkingen in?

Ik weet niet of het normaal is dat de CO2 en NO3 al zo hoog zijn. De KH en GH zijn dus wel heel goed, daar had ik het in het begin dus niet juist over, sorry.

Bekijk bijlage 237109

Vooral het gebrek aan goed daglicht geeft valse waardes.

En het blijft een stripje.

Ik vind nitraat voor kraanwater erg hoog. En nitriet mag niet in kraanwater zitten!

Ik zou wel eens willen weten wie je water leverancier is.

Ik zou wel eens willen weten wie je water leverancier is.
Vlaamse Watermaatschappij...

En ik heb geen idee, ik heb nooit last gehad van Nitriet in het aquarium, ineens komt het eruit 🙁
Nitraat en CO2 zijn idd al hoog

Vlaamse Watermaatschappij...

En ik heb geen idee, ik heb nooit last gehad van Nitriet in het aquarium, ineens komt het eruit 🙁
Nitraat en CO2 zijn idd al hoog

Heb je hiervoor op een andere manier gemeten? Met druppels?

Want dan zou ik weer terug gaan naar je oude metingen.

Heb je hiervoor op een andere manier gemeten? Met druppels?

Want dan zou ik weer terug gaan naar je oude metingen.

Ik heb altijd met striptests gewerkt. Ik heb wel een aparte NO3 en PO4 druppeltest, maar deze geven dezelfde waarde aan als op de strip.

ik heb net een mail verstuurd naar de Watergroep omtrent de waterwaardes, ik wacht af op hun antwoord.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan