Wat is er nieuw

Ph veel te laag hoe omhoog brengen?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter jelmerh
  • Startdatum Startdatum
J

jelmerh

Guest
mijn garnalen gaan met de dag dood, snel het water getest, blijft het ph veel te laag te zijn met akadama bodem.. ik gok dat het rond de 3-4 ligt..

hoe breng ik deze waarde weer omhoog? gewoon water verversen?

heb dit voorheen nooit gehad, maar nu in alle 3 de garnalen bakken ( gelijktijdig opgestart 2 a 3 maanden geleden )
 
Een ph van 3 zeg je?? De meeste bodems trekken de ph richting de 6 tot max 5.5 maar lager heb ik nog niet gehoord. Of ben je in de war met de kh?
Om welke garnalen gaat het en zijn die gekweekt op leidingwater? Heb je niet veel teveel bodem erin gedaan misschien?

Als je gaat verversen zullen de waarden weer (tijdelijk) stijgen.
 
jessicapilon zei:
Een ph van 3 zeg je?? De meeste bodems trekken de ph richting de 6 tot max 5.5 maar lager heb ik nog niet gehoord. Of ben je in de war met de kh?
Om welke garnalen gaat het en zijn die gekweekt op leidingwater? Heb je niet veel teveel bodem erin gedaan misschien?

Als je gaat verversen zullen de waarden weer (tijdelijk) stijgen.

ja 3-4 , gewoon goed gemeten.. hij stond niet op de testset die gaat tot max 4,5 maar deze kleur was donkerder..

Heb ff snel water ververst het is nu weer 6.5



Helaas nu al in een paar dagen zoveel doden.. ook een zwangere, maar zoals de zien op een van de foto's zit ook de hele bak vol met pasgeboren garnaaltjes


heb ook sinds kort in veel bakken bruine alg zitten.. ik denk zelf dat het met de led verlichting te maken heeft.

gCowGBBhZyDPkroZT7nTyijYXZiS5wNR.jpeg


gCowGBBhZyDPkroZT7nTyijYXZiS5wNR.jpeg


gCowGBBhZyDPkroZT7nTyijYXZiS5wNR.jpeg
 
Op de foto zie ik niet echt bruinalg maar heb je de zak van de bodem nog? Ik ben weleens benieuwd naar welk merk dit is. Ik heb ook akadama gebruikt en dan zo n 4 cm dik maar de ph zakte amper onder de 6.5 hier.
Je hebt zo te zien ook niet een te dikke laag in je bakken liggen.
Met welke test meet je de waarden?
 
jessicapilon zei:
Op de foto zie ik niet echt bruinalg maar heb je de zak van de bodem nog? Ik ben weleens benieuwd naar welk merk dit is. Ik heb ook akadama gebruikt en dan zo n 4 cm dik maar de ph zakte amper onder de 6.5 hier.
Je hebt zo te zien ook niet een te dikke laag in je bakken liggen.
Met welke test meet je de waarden?

Gewoon de sera testkit, heb gelijk alle bakken ff getest.. het is enkel de garnalenbak die dit heeft.. in mijn vorige garnalen bakken voordat ik ze 2 a 3 maanden had overgezet ging alles prima.. nooit water verversen altijd water waardes goed.

ook de planaria vind ik zeer vervelend.. maar dat heb je nou eenmaal als er geen visjes bij zitten, ik heb rasbora galaxy ook op een ph bodem, en deze is gewoon goed rond de 6,5

hij is nu iig weer goed de ph.. elke week maar ff meten dan om er zeker van te zijn.

odgTzRjZd0t5xyl7jcMoMHbcxJ556OM9.jpeg
 
De bruine alg

owO6-a2NxodVCbu27NAkisvS7McOPent.jpeg
 
Op welke bodem en waterwaarden had je de garnalen hiervoor zitten dan?
 
Ik heb ook bakken op akadama gehad en dan een laag van zo n 4cm in een nano 30 liter. Ik kreeg dan de ph met moeite van 7.8 naar 6.5.
Dus wat de reden is van deze sterke daling is mij een raadsel.
 
Hiervoor ook gewoon op dezelfde akadama, het kraanwater hier is al 7Ph dus al goed voor de meeste vissen,

de vorige bak zak ook helemaal vol met planaria vandaar dat ik ook overnieuw wilde beginnen. heb ook het gevoel dat de planaria sneller komt vanwege de akadama, heb in geen enkele andere bak planaria op de garnalen bakken na.
 
waarmee is er eigenlijk gemeten? strip? druppel?
 
Bizar hoor dat het nu zo enorm verlaagt.
Door het steeds verversen gaat de ph enorm schommelen en is ook niet goed voor de garnalen natuurlijk.
 
Druppelset van Sera, verversen doe ik bijna nooit hoor Seabait ( enkel bij l nummers en corys 1 keer per week), echter moest ik nu wel nu de ph ineens zo laag was.. snap er ook niks van hoe het echt ineens kan, de bak draait pas enkele maanden misschien heeft de akadama nu de maximale werking gehaald..
 
Ik bedoel in dit geval met het verversen.
 
Als je "ff snel" hebt ververst en de pH zou gestegen zijn van de gesuggereerde 3-4 naar 6,5 zouden je garnalen nu 99,99% met een pH shock op hun rug moeten liggen. Een veel te snelle verandering in zo'n korte tijd. Oftewel: twijfel maar eens behoorlijk aan die gemeten 3-4...
 
Mascha&Ivo zei:
Als je "ff snel" hebt ververst en de pH zou gestegen zijn van de gesuggereerde 3-4 naar 6,5 zouden je garnalen nu 99,99% met een pH shock op hun rug moeten liggen. Een veel te snelle verandering in zo'n korte tijd. Oftewel: twijfel maar eens behoorlijk aan die gemeten 3-4...

we gaan het zien haha.. hij ligt nu iig rond de 6 a 6,5 ben er vrijwel zeker van dat hij onder de 4,5 lag.. kan ook de enige reden zijn denk ik waarom er plots zoveel uitval is..
 
Geen gekke gedachte Ivo maar ts geeft aan ook zijn andere bakken getest te hebben en zou je dan toch ook een afwijking aan moeten zien neem ik aan?
 
jelmerh zei:
kan ook de enige reden zijn denk ik waarom er plots zoveel uitval is..
Dat is nieuwe info. Eerst had je het nog over 'met de dag', wat klinkt als geleidelijk uitval.

Seabait zei:
Geen gekke gedachte Ivo maar ts geeft aan ook zijn andere bakken getest te hebben en zou je dan toch ook een afwijking aan moeten zien neem ik aan?
Een foutje met een test is zo gemaakt. Tenzij dubbel of driedubbel is getest als check, maar dat lezen we hier niet terug.
 
Mascha&Ivo zei:
jelmerh zei:
kan ook de enige reden zijn denk ik waarom er plots zoveel uitval is..
Dat is nieuwe info. Eerst had je het nog over 'met de dag', wat klinkt als geleidelijk uitval.

Seabait zei:
Geen gekke gedachte Ivo maar ts geeft aan ook zijn andere bakken getest te hebben en zou je dan toch ook een afwijking aan moeten zien neem ik aan?
Een foutje met een test is zo gemaakt. Tenzij dubbel of driedubbel is getest als check, maar dat lezen we hier niet terug.

ik heb 3 bakken achter elkaar getest, elk met een verschillende waarde..
crystal red bak, was redelijk. had daar anderhalve week geleden best wel veel uitval in, heb toen ongeveer 20% van het water vervest. ( deze was dan nu ook rond de 6PH , nu nog maar 30% ververst)

Crystal black bak eigenlijk geen uitval, ook niet getest. voor de zekerheid toch maar 30% ververst.

Blue diamonds afgelopen 2 weken redelijk wat uitval, gemeten ph +/- 4 PH 30% vervest

Rasbora galaxy (heeft de hoogste akadama laag ) zit wel in een 50 x 40 x 35 , dus wel het dubbele van de garnalen, maar dat zou niet moeten uitmaken. Ph rond de 6,5
 
Ik twijfel ook aan die waarde van 3-4 moet ik zeggen. Ik heb dit nog nooit met een akadamabodem meegemaakt.
 
jessicapilon zei:
Ik twijfel ook aan die waarde van 3-4 moet ik zeggen. Ik heb dit nog nooit met een akadamabodem meegemaakt.

Het zal nel genoeg terug zijn ingeval het van de bodem afkomt. zal dan ff foto ervan maken
 
Ja ik zou zeer zeker dit in de gaten houden.
 
Normaliter kom je alleen aan dat soort waarden als het water extreem zacht is.
 
jelmerh zei:
jessicapilon zei:
Een ph van 3 zeg je?? De meeste bodems trekken de ph richting de 6 tot max 5.5 maar lager heb ik nog niet gehoord. Of ben je in de war met de kh?
Om welke garnalen gaat het en zijn die gekweekt op leidingwater? Heb je niet veel teveel bodem erin gedaan misschien?

Als je gaat verversen zullen de waarden weer (tijdelijk) stijgen.

ja 3-4 , gewoon goed gemeten.. hij stond niet op de testset die gaat tot max 4,5 maar deze kleur was donkerder..

Heb ff snel water ververst het is nu weer 6.5



Helaas nu al in een paar dagen zoveel doden.. ook een zwangere, maar zoals de zien op een van de foto's zit ook de hele bak vol met pasgeboren garnaaltjes


heb ook sinds kort in veel bakken bruine alg zitten.. ik denk zelf dat het met de led verlichting te maken heeft.




fyxi_v1YWvAqwqnvSPefgtMCezr3UyG7.jpeg


fyxi_v1YWvAqwqnvSPefgtMCezr3UyG7.jpeg


fyxi_v1YWvAqwqnvSPefgtMCezr3UyG7.jpeg

Er van uitgaande dat je werkelijk bruin alg hebt:
Bruin alg heeft op zich niets met led verlichting te maken, misschien wel met jouw led verlichting! Bruin alg ontstaat van bij te weinig licht �n, nu komt het rare, een te hoog Ph gehalte! De vraag is dus kloppen je metingen wel?


Groet,
Ben.
 
Bruinalg zie je ook als de verhouding belasting/bacteriecultuur miet op orde is en vandaar dat je het vaak ziet in net opgestarte bakken. Bruinalg zie je ook vaak genoeg wel in bakken met veel licht. Er zijn honderden soorten diatomen die allemaal weer anders zijn en dus allemaal andere ideale omstandigheden hebben. Ik heb hier 5 bakken met maar 15W en heel veel drijvers maar dan heb je niet automatisch ook bruinalg. Kan best wel zo zijn dat je bruinalg krijgt die weinig licht prettig vindt als er maar 15W boven een bak zit.

@Maurice
Dat zou kunnen maar zover ik weet is er ergens een grens dacht ik waardoor de ph niet meer zal zakken. Hoe dit precies zit weet ik ook niet.
 
Er hangt nu maar een led balk boven van 15 watt, die draait op 60% ga ik wel aanpassen naar 90% maar vind op zich dat de bakken niet slecht verlicht zijn. zal de instelling is aanpassen 🙂
 
Je bakken zie er nieuw en net opgestart uit dus ik denk eerder dat het nog een probleem is met de bacteriehuishouding.
Ik kan niet zeggen dat ik van mening ben dat je bak slecht belicht is.
 
jessicapilon zei:
Je bakken zie er nieuw en net opgestart uit dus ik denk eerder dat het nog een probleem is met de bacteriehuishouding.
Ik kan niet zeggen dat ik van mening ben dat je bak slecht belicht is.

Heb het even opgezocht, deze bak draait nu ongeveer 2.5maand, verlichting net even wat aangepast. vanwege de alg, gaan het zien. ze hebben een tijdje slecht belicht gezeten omdat ik de led verlichting nog niet binnen had.
 
Er gaan helaas steeds meer garnalen dood.. PH is rond de 6,5.. KH 4 GH 4 meer om te testen heb ik niet, alleen het nitriet maar daar geloof ik niet in aangezien het geen grote vervuilers zijn en ik ze niet overdreven veel voer..

iemand anders suggesties?
 
Op welke waarden zijn deze garnalen gekweekt? Eerst had je een hele lage ph las ik. Hoe kan het dat die nu weer hoger zit?
 
De gh is wat laag,misschien een vervellinsprobleem?
 
Ik durf de waterwaardes niet te zeggen van de kweek, ze zaten altijd al op Akadama , enkel zijn ze 3 maanden geleden over gezet.

Waar ik wel veel last van had was planaria, maar in de nieuwe bak heb ik dit eigenlijk nog maar weinig gezien.


De ph is 6,5 is al vrij laag, ik had deze week al een keer wat water ververst, KH is een beetje hoog. zal deze nogmaals meten gewenst is kh 0-2 maar is volgens mij 4.
 
Als je de normale garnaal hebt dan is de kh echt niet hoog en deze mag best 5 of 6 zijn. Alleen voor de hoge en moeilijke gradaties is een lage kh gewenst.
Zakt de ph nu niet meer zover terug dan? een normale cr of Davidisoort kan prima op een kh van 5 of 6 gehouden worden (oftewel leidingwater).
 
ja de kh was volgens mij 5 de gh sowieso 4. maar zijn geen noemenswaardig grote verschillen met wat het moet zijn, vind het alleen zo gek dat ze dood gaan, ook de wat jongeren van enkele maanden oud.

in alle drie de bakken hetzelfde terwijl de bakken toch al een aantal maanden draaien en er in het begin vrijwel weinig aan de hand was
 
Je hebt ook nogal wat schommelingen gehad met de erg lage ph van laatst. Dat doet de garnalen ook geen goed natuurlijk.
Zie je wel vervellingen zo af en toe?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan