Wat is er nieuw

Ph verhogen en stabiel houden?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Vsn15
  • Startdatum Startdatum
V

Vsn15

Guest
Hallo allen,
Sommigen weten dat ik plannen ben aan het maken voor een Multi aquarium te maken.
Mijn kraanwater heeft een natuurlijke waarde van 7 en multi's willen graag water van meer dan 8.
Ik lees veel over kalkhoudende steen maar ik vraag mij af of dat effect permanent is. Ik ben van plan om een digitale meter te kopen dus het in de gaten houden zou geen probleem zijn.
Is kalkhoudende steen een goede manier om de ph te verhogen of moet ik dingen gebruiken zoals crushed coral en baking soda? Het lijkt mij fijner om met stenen te werken maar als dat effect snel weggaat dan ga ik toch wel naar permanente opties kijken.
Dank bij voorbaat,
Daan

Er bestaat toch ph+ ofzo iets? Of is dat ook alleen maar troep?

Hoe hoog is je kh want met het verhogen stijgt de ph normaliter mee.

Een verandering in de KH geeft altijd een verandering in de pH. De KH kan worden verhoogd met
- kalksteen
- stukken koraal
- NaHCo3 (Natriumwaterstofcarbonaat aka baksoda) - 6 gram op 100 liter verhoogd de dKH met 2
- K2CO3 (Kaliumcarbonaat) en KHCO3 (Kaliumwaterstofcarbonaat) geven ook een verhoging maar zijn eigenlijk bedoeld als kaliumbron.

Het effect met kalksteen en stukken koraal lijkt me het meest stabiel.

Voor de zeewaterbak gebruik ik natriumbicarbonaat en dat spul kost geen drol eigenlijk.

Bedankt voor de reacties allemaal, ik denk dat ik toch ga voor kalksteen voor estetishe (en praktische redenen) redenen.
@JelleG ph+ bestaat inderdaad maar vanaf je dat in je water kiepert geef je de ph een schop omhoog, de ph is daarna heel onstabiel en waarschijnlijk zullen je visjes ervan sterven (dat zegt tanganyika forum toch). Ik wil zowizo niet zitten kloten (mag dat gezegd worden op het forum? Anders edit ik het wel even) met chemische troep in mn water. Echt allemaal bedankt! Hier mag n slotje op.

Een slotje doen er niet op Vsn en dit topic zal zonder verdere reacties wel wegzakken in de lijst😉. Alvast veel succes.

Ok tzal inderdaad wel wegzakken

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan