Wat is er nieuw

Ph Verhoging door Licht?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter GewoonJoey
  • Startdatum Startdatum
G

GewoonJoey

Guest
Ik zit dus met een verhoogde ph waarde en nu snap ik niet waar het aan ligt.
Heb alles getest.. Grind, stenen alles.
Nu is de enige optie nog de verlichting.
Kan heb zijn dat de verlichting zorgt voor een verhoogde ph waarde?
Heb dit ooit ergens gelezen geloof ik dat de verlichting invloed kan hebben op de ph waarde.

Klopt dit en zo ja, zijn er mensen die hier meer van weten?
Mijn verlichting staat van 12.00 tot 22.00 aan.
Het gaat om een Juwel Color en Nature in een Rio180
 
Ja , licht beinvloed de pH (ook in een bak zonder planten)
In een bak zonder planten bij mij zowat 0,4 punten per dag .
 
Nja mijn ph stijgt van 7.0 naar 8.0..

Dit lijkt me een beetje veel van het goede.
 
Nou , als er redelijk wat licht ophangt vind ik dat niet zo raar .
Die 0,4 die ik aanhaalde gebeurt al met een bak van 180 liter , met 1 lamp 20cm boven het aquarium en nog plexiglas ertussen .
En trouwens zwaar bezet met vis (die dus nog co2 aanmaakt) en geen alg .
 
Hoe werkt dit dan precies? Als in: op welke manier laat het licht de PH veranderen?
 
Verbruik van co2
 
In een plantloze bak? Want dat geeft Erwin ook aan - 'zelfs'. Verbruik door wie of wat dan?
 
Ik snap de evt invloed van licht op co2 ook niet direct.
 
peterdenhaag53 zei:
Ik snap de evt invloed van licht op co2 ook niet direct.

Ik bedoelde dus de invloed van licht op ph 😉
 
Inderdaad, de route licht/geen licht > planten CO2 opnemen/afgeven > pH stijgen/dalen is bekend.

... en dan nu in die plantloze bak, hoe zit dat?

~ Ivo
 
Voor Joey dus nog eens duidelijk:
Als je lang/sterk verlicht kunnen de planten meer fotosynthese uitvoeren, dus relatief meer CO2 uit het water opnemen, waardoor de pH zal stijgen.
Bij kortere/minder sterke verlichting voeren de planten relatief minder fotosynthese uit, waardoor er relatief meer CO2 in het water aanwezig blijft, en dan zal de pH dalen/lager blijven.

Uiteraard spelen nog veel meer factoren hierbij een rol (bezetting van planten en vissen, toevoegen CO2 of niet, etc. etc.)

Phoe, voor een plantloze bak... zou ik het toch niet in het licht willen zoeken. Tenzij verdamping door hitte van lampen (zodat CO2 geconcentreerder wordt) een rol kan spelen, maar dat lijkt me een te verwaarlozen invloed. Kan niks anders bedenken.

- Mascha
 
In mijn geval zal het een tekort aan Co2 zijn.
Voegde voorheen alleen easy carbo toe en vergat dit regelmatig.
Met een bak vol planten en (volgens mij) redelijk wat vis.
 
GewoonJoey zei:
In mijn geval zal het een tekort aan Co2 zijn.
Met een bak vol planten en (volgens mij) redelijk wat vis.

Waarom zou je spreken van een co2 tekort ?
Omdat je pH 1 punt stijgt in het dagverloop ?
Daar is niks mis mee en volledig normaal .
Als je plantenbestand daar op is ingesteld (geen hoogeisende)
en de planten het goed doen zou ik het zo laten .
Is ook een teken dat je planten bezig zijn en functioneren .
Het zou erger zijn dat de pH 7 zou blijven ... want dan wordt er niks opgenomen .
 
Een pH van 8 is me een beetje teveel van het goeie.
Ik wil hem richting de 7 gaan werken.
Voeg nu gewoon geen Co2 toe dus zeker een tekort.
 
Als je gemeten waardes kloppen noem ik dat geen co2 tekort .
Ik weet niet hoe je de pH meet ? Digitaal , colorimetrisch of gewoon druppels ?
Als je kH ergens tussen de 4 en de 8 ligt is er redelijk wat co2 voorhanden gedurende de dag waarop planten goed kunnen groeien .
Dat er in de namiddag dan wat minder is , dat is dan maar zo (wennen ze wel aan)
Ik gebruik ook co2 systemen , maar laat de pH ook gewoon mee stijgen in de dag .
 
Planten doen het goed nu.
Maar wil het perfect hebben.
Dus de perfecte waarde.
Heb daar een pH van 7 voor nodig dus dit wil ik ook proberen te behalen.
 
GewoonJoey zei:
Nja mijn ph stijgt van 7.0 naar 8.0..

Dit lijkt me een beetje veel van het goede.

Ik vraag me wel af hoe je zonder toevoeging van co2 aan 30mg co2 geraakt.
Met wat meet je?
 
backplay zei:
Ik vraag me wel af hoe je zonder toevoeging van co2 aan 30mg co2 geraakt.
Met wat meet je?

Dat vroeg ik me dus ook af , zie eerdere post .
Maar dat ben ik inmiddels al wel gewend hier ; waardes plaatsen die niet goed gemeten zijn ....
Men gaat dan beslissingen nemen op basis van een verkeerd gemeten getal .
pH metingen controleer ik altijd met mijn fotometer .
Na het ijken van mijn electrodes doe ik dat ook (want je kunt ook verkeerd ijken zonder dat je het doorhebt , bv. beginnen met pH 7 . Grote kans dat je dan de mist in gaat)
 
erwin2 zei:
backplay zei:
Ik vraag me wel af hoe je zonder toevoeging van co2 aan 30mg co2 geraakt.
Met wat meet je?

Dat vroeg ik me dus ook af , zie eerdere post .
Maar dat ben ik inmiddels al wel gewend hier ; waardes plaatsen die niet goed gemeten zijn ....
Men gaat dan beslissingen nemen op basis van een verkeerd gemeten getal .
pH metingen controleer ik altijd met mijn fotometer .
Na het ijken van mijn electrodes doe ik dat ook (want je kunt ook verkeerd ijken zonder dat je het doorhebt , bv. beginnen met pH 7 . Grote kans dat je dan de mist in gaat)

Waar komt die 30mg Co2 vandaan ?
Volgens mij word dit bepaald door kh/ph?
Ik heb hier alleen iets verteld over mijn ph waarde welke in de bak 8.0 is terwijl deze is gevuld met gewoon kraanwater met een ph van 7.0.

Oftewel mijn Co2 kan volgens de tabel nooit hoger uitkomen als 5mg/L
 
Wij hebben het anders gelezen dan wat jij bedoelt heb ik het idee .
Het pH verloop is niet pH 7 in de morgen en pH 8 in de avond en de volgende morgen terug pH 7 .
Jij voegt pH 7,0 (kan volgens mij niet met kraanwater maargoed) toe en het stijgt dan naar 8,0 zonder terug te zakken .
Is het zo ?
Wat is de kH ?
 
7 of 7,5 daar moet ik om liegen.
Maar mijn ph stijgt gewoon en blijft op de 8 - 8,2 ( verschil s'ochtends/s'avonds)
Kh zit momenteel op 8 dus een mooie ph zou 7 - 7,2 zijn.
 
GewoonJoey zei:
Waar komt die 30mg Co2 vandaan ?

Door de daling/stijging van 1 punt v/j Ph.


GewoonJoey zei:
Ik heb hier alleen iets verteld over mijn ph waarde welke in de bak 8.0 is terwijl deze is gevuld met gewoon kraanwater met een ph van 7.0.

Dat laatste was je wel vergeten te vermelden. 😉
In dat geval is alles normaal natuurlijk.
Ph van kraanwater meten heeft geen zin. Als het waterbedrijf het buffert/CO2 toevoegt gaat dit toch veranderen.

GewoonJoey zei:
Maar mijn ph stijgt gewoon en blijft op de 8 - 8,2 ( verschil s'ochtends/s'avonds)

Dat is een normale situatie.

GewoonJoey zei:
Kh zit momenteel op 8 dus een mooie ph zou 7 - 7,2 zijn.

Niet de focus op je Ph leggen, op zichzelf is die niet echt belangrijk en zegt het niet veel.
Je zou de eerste niet zijn die zijn systeem ontregeld om "de perfecte Ph" te hebben.
Het is niet zoiets als nitraat, ijzer,... dat je in een potje kan kopen om het zo goed te krijgen. Je moet altijd andere zaken be�nvloeden, en dan is het maar de vraag of alles dan nog zo perfect is.
Als je het wil doen voor je planten, voeg je co2 toe. Als je het voor de vissen wil doen, kijk dan eerst of ze het nu goed doen. Is dit het geval, dan alles zo laten.
 
Als vissen en planten het goed doen, wat stelt die pH dan voor? Een cijfer meer niet....
 
Ik wil sowieso Co2 gaan toevoegen omdat ik zie dat mijn planten nu wat minder gaan omdat ik ben gestopt met Easy Carbo toevoegen.
Zou ik mijn pH naar 7-7,5 doen dalen zit ik op een niveau wat voor optimale planten groei zorgt.
Zie ik dat mijn vissen hier niet goed op reageren ga ik gelijk terug naar een natuurlijk gehalte.

Dinsdag worden de waardes weer gemeten om te kijken of ik ook mijn Po4/No3 nog omhoog moet gaan werken.
Dan uiteindelijk als al de waardes goed zijn dan ben ik klaar!




Maar even om terug on topic te raken.
Het ging in mijn geval niet over dit allemaal.

Ging mij puur om de invloed van licht op je pH waarde en dit was door Mascha al duidelijk uitgelegd ergens halverwege het topic!
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan